Vi har precis flyttat in i vårt nya hus. I det gamla hade vi ett tappvattensystem enligt följande. Ejektorpump, hydrofor. I deta nya huset sitter det djuphålspump, hydropress 60l. Huset och systemet är från 2013.

Systemet i gamla huset bara tuffade på så länge man kikade till trycket i hydroforern då och då.

I nya huset var tryckströmbrytaren felinställd vilket medgav att pumpen gick så fort någon öppnade kranen. Detta justerade jag så numera ligger tillslag på 2,3 bar och frånslag 4,5. Trycket i hydropressen ligger på 1,9 bar. Innan hydropressen sitter en luftinjektor för att få bort berggasdoften. Denna är nu utjusterad så att den ej stryper och tillför luft. Allt för att utesluta felkällor.

https://youtu.be/dIxTuaD8DDQ

För ca 1 vecka sedan började det låta som på filmen under tiden pumpen går. I övrigt är det ingen skillnad mot innan. Fyller hydropressen på samma tid, upplever att vattnet räcker lika länge innan pumpen går igen. Men det låter hemskt, lilltjejen blir livrädd och man måste nästan ha hörselskydd då man råkar vara där inne vid pumpgång.

Någon som har några goda ideer vart jag skall börja felsöka. Pumpfirman kan komma om först 2 veckor så skulle gärna vilja reda ut det innan dess.

Alla duktiga människor, hjälp en sliten smålänning.

Kom oljudet direkt i samband med att du justerade start och stopptrycket, eller fungerade allt normalt även med de nya tryckinställningarna?

Det låter som en förträngning någonstans på ledningen. Kan du försöka lyssna och känna för att identifiera var ljudet uppstår?

Det finns ju inte så många saker som man spöka. Luftinjektorn, säkerhetsventilen, eller den röda kulventilen.

Blir det någon skillnad i ljudet om du stänger ventilen lite grann?

Funkar säkerhetsventilen som den ska om du provar att öppna den?

Hej,

Det kom ca 1 månad efter jag justerade trycket. I samband med att ljudet uppstod gjorde jag ingenting med systemet.

Det blir ingen skillnad om jag justerar luftinjektorn och säkerhetsventilen fungerar bra.

Jag börjar fundera på om det hamnat smuts i luftinjektorn vilket emdför att det blir kavitation.

Jag tror att du är inne på rätt spår vad det gäller smuts. Något verkar blockera vattnet någonstans.

Ingen ventil som nästan är stängd?

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Nä faktiskt inte. Sotter bara luftinjektorn innan hydropressen...

Uppdatering :

Monterade isär allt mellan inkommande ledning i huset och hydropressen. Inga spår av smuts eller partiklar.

Dvs ingen framgång utan söker fortfarande stöd.

Skumt. Finns det någon backventil någonstans bland rören i filmen?

Inte vad jag vet. I min värld är det fritt blås från pumpen till luftinjektorn och sedan in i hydropressen.

Är väl egenligen bata själva hydropressen jag ej kontrollerat. Frågan är hur man skulle göra det. Trycket ligger rätt och håller i sig. Inget vatten vid påfyllningsventilen osv..

Jag skulle gå på luftinjektorn, borde inte kunna vara så mycket annat av det du har där som kan ge den effekten. Går den att ta isär? Annars koppla ihop utan den för test.

Luftinjektorn måste väl vara en vattendriven luftpump.......
På något vis måste vattenflödet dra in luft och det är ju högre tryck inne i vattenledningen.

Så injektorn är misstänkt.
Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.