Jag planerar montera en T-koppling på inkommande vattenrör för att kunna ansluta en elektrisk ventil (RPE 5105NC, R15 hona på in- och utgång). Meningen är att tidsstyrt kunna spola ut vatten i avloppet under en kort tid för att få pumpen att gå igång och fylla hydropressen, och vitsen med detta är att få mer fart på vattnet vid backspolning av vårt vattenfilter. Men att koppla in T-kopplingen (R15, Jula 452198) var inte så lätt verkar det som 
Skulle någon kunna råda mig vilka kopplingar som behövs för att få dit någon typ av R15 T-koppling mellan befintliga kopplingar, så jag slipper såga i röret? Bild 1 visar befintlig koppling mellan kallvattenröret och en vattenkran. Bild 2 visar kopplingen med ena muttern avskruvad. Bild 3 visar kallvattenröret. Bild 4 visar en ring som är trädd på röret, och antagligen tätar via konan. Bild 5 visar T-kopplingen jag hade tänkt använda. Bild 6 visar ventilen.
Tacksam för råd
Skulle någon kunna råda mig vilka kopplingar som behövs för att få dit någon typ av R15 T-koppling mellan befintliga kopplingar, så jag slipper såga i röret? Bild 1 visar befintlig koppling mellan kallvattenröret och en vattenkran. Bild 2 visar kopplingen med ena muttern avskruvad. Bild 3 visar kallvattenröret. Bild 4 visar en ring som är trädd på röret, och antagligen tätar via konan. Bild 5 visar T-kopplingen jag hade tänkt använda. Bild 6 visar ventilen.
Tacksam för råd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du behöver ett Vatette T-rör 15mm. RSK: 1942846
Men gängan på ett sådan T-rör är inte tänkt att gängtätas med lin & locher. Godsen är alldeles för klent.
Loctite 5331 är ett ändamålsenligt alternativ för gängtätning av gängor i plast & metall.
Montera tillbaka bild 4 på änden på bild 3 för att få det tätt!
Men gängan på ett sådan T-rör är inte tänkt att gängtätas med lin & locher. Godsen är alldeles för klent.
Loctite 5331 är ett ändamålsenligt alternativ för gängtätning av gängor i plast & metall.
Montera tillbaka bild 4 på änden på bild 3 för att få det tätt!
Klicka här för att svara