Så nu har resultatet från analysen kommit

Vattenanalysrapport som visar olika parametrar som pH, salthalter och bakterier med resultat och mätmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Analysresultat med olika vattenkvalitetsparametrar som visar salthalter och metaller, inklusive järn och mangan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Textdokument med resultat från vattenanalys som indikerar acceptabla nivåer av salthalt och föreslår filterlösning.

Tolkar jag resultat så verkar salthalterna inte vara extrema. Känns som om jag ska satsa på en filterlösning som tar hand om järn och mangan samt svavelväte.

Ska skicka kopia på provet och begära in lite offerter för att se vart de kan landa. Har ni något förslag på vart kan man köpa filter till schysst pris så tipsa gärna.

Lutar åt Järn/manganfilter 25 L 1054A Premium för 10 900 kr hos http://www.klimat-comfort.se/järn-mangan-25-l-1054-18499652

Har kikat på filter i ett par veckor nu och begärt in offerter från säkert över tio olika firmor. Många av dem säljer likvärdiga grejer med väldigt stor prisspann och sedan finns det några som sticker ut med lite annorlunda lösningar.

Eftersom jag har hydropress och i princip inte har plats för en stor hydrofor så känns ett filter med inbyggd luftinjektor som det bästa alternativet.

Filtret hos klimat-comfort är det jag har hittat som verkar ge mest prestanda per krona..

Det finns jonbytarfilter som även neutraliserar svavelväte. Då slipper man även kalken.

Annars är det syreaktivering och sandfilter som gäller för dig. Det blir dock en hel del underhåll då järntalet är så högt. Wellmate hydroforen har sitt vattenurtag i botten vilket gör att man slipper göra rent HF, som man måste göra på traditionella HF.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.