Hej. Jag har en stuga med en elpumps inox
Modellen heter
Problemet är att manometern visar 0 även då jag fyller på med kompressorn till 2.4 bar som ska vara avstängningstrycket. Startar jag pumpen händer inget. Jag fyllde på vatten i överdelen och det finns kvar. Jag släppte ut all luft och blåsan verkar tät. Det kom inget vatten ur luftnipoeln.
Om jag kör pumpen ökar inte trycket. När jag stannar så låter det skumt det blaskar till.
Jag har en grävd brunn till 2 hus och i andra huset finns vatten.
Inget tryck alls i kranarna.
Tips någon please. Tack
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modellen heter
Logga in
Skapa konto
Problemet är att manometern visar 0 även då jag fyller på med kompressorn till 2.4 bar som ska vara avstängningstrycket. Startar jag pumpen händer inget. Jag fyllde på vatten i överdelen och det finns kvar. Jag släppte ut all luft och blåsan verkar tät. Det kom inget vatten ur luftnipoeln.
Om jag kör pumpen ökar inte trycket. När jag stannar så låter det skumt det blaskar till.
Jag har en grävd brunn till 2 hus och i andra huset finns vatten.
Inget tryck alls i kranarna.
Tips någon please. Tack
Var fyllde du på vatten? På det ingående röret i pumpen sitter en T-koppling och en plugg uppåt. Har du öppnat pluggen och fyllt på vatten i sugröret? Pumpen kan inte suga så högt om den inte är fylld med vatten. När du inte har något vattentryck så visar manometern 0 även om det finns tryck på luftsidan om membranet. Lufttrycket skall vara strax under pressostatens tillslagstryck.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Ta bort pluggen i T-kopplingen och fyll upp sugslangen med vatten. Försvinner vattnet trilskas backventilen.
Kan du kolla om det finns vatten i brunnen?
Kan du kolla om det finns vatten i brunnen?
Hej! Jag fyllde på ett par liter i filterenheten direkt efter pluggen du skriver om. Det minskar inte om pumpen dras igång och den väger kanske 10 kg så den känns hel tom. Jag vet inte var brunnen är tyvärr.
Ok tömde den på luft, det var 4 bar och pumpade i 2,4 ca. Men den ger inget vatten när jag drar igång och trycket stiger inte heller. Manometern på 0. Paj backventil?
2,4 bar ska nog vara med pumpen i fulltryck med vatten. Inte tom som nu. Så ska snarast trycket ligga på runt 1,0 bar. Öppna luftskruven och fyll pumpen vid T-kopplingen tills det rinner över i luftskruven. Skruva åt pluggen och skruven, starta sedan pumpen. Detta behövas göras ett par gånger om du fått luftbubbla i slangen från pumpen till huset/pumpen.
Tack. Ska testa det imorgon efter lunch. Är luftskruven den på slangens t koppling alltså. ?
Det rann ner en del när jag fyllde på i genomskinliga filterhållaren men inte en droppe ner i pumpen.
Det rann ner en del när jag fyllde på i genomskinliga filterhållaren men inte en droppe ner i pumpen.
Ja 1,2 till 2,4 bar från är det i manualen.
På din modell är det väl just den genomskinliga filterhållaren som är "luftskruven". Tanken är hursomhelst att du ska fylla både slangen och pumpen helt med vatten. Det fyller säkert slangen först, då den kanske ligger lägre än pumpen. Men om du inte lyckas fylla slangen, så är det bottenventilen som är trasig. Mer än 5-10 liter ska inte slangen rymma.Petteri Koste skrev:
Om tillslagstrycket är 1,2 så bör trycket i blåsan vara c:a 1,0. Det får absolut inte vara högre än tillslagstrycket! Trycket ska du avläsa på ventilen på blåsan med en sån mojäng som du kollar trycket i hjulen på bilen, inte på pumpens manometer. Blåsan fyller du med nån kran öppen så att det inte blir mothåll i systemet. När du gjort detta och fyllt pumpen så ska det fungera om nu pumpen och backventilen i brunnen är OK.
Jag kollade så jag nu har vatten i filterblåsa och i pumpen, skruvade bort kopplingen in mot stugan. Lufttrycket är 1.1 bar i tanken.
Då började det ljusna. Men det kommer mycket luft ca 10 min med luft blandat med vatten. Det kan ju ha sinat i brunnen som jag inte hittar. ( 7000 m2 med höga bränn-nässlor. )
Är det vettigt att köra med öppna kranar ett tag eller växla?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då började det ljusna. Men det kommer mycket luft ca 10 min med luft blandat med vatten. Det kan ju ha sinat i brunnen som jag inte hittar. ( 7000 m2 med höga bränn-nässlor. )
Är det vettigt att köra med öppna kranar ett tag eller växla?
Klicka här för att svara