Hej,

Nyligen köpt en bostadsrätt från 1912 och ska där slå ut en vägg och har haft konstruktör som räknat på avväxlingbalkar så allt skall gå rätt till. Så långt så bra. Nu hade jag snickare på plats och vi gick upp på vinden (lägenheten ligger högst upp) för att reka lite. Då hittade vi ett gjutjärnsrör som gick ner genom golvet och som var sönderrostat på sina ställen. Efter att ha kikat på ritningar för gamla ombyggnationer i huset så verkar det var en avloppstam som ej längre är i bruk men som tyvärr går i väggen som jag skall riva och inte i ett schakt som brukligt. Att bygga pelare runt är inte aktuellt då det skulle ligga i linje med avväxlingsbalken som måste upp. För att jag skall kunna föreslå min lösning till brf styrelse så behöver jag föreslå en lösning för att få bort röret, förutsatt att det ej längre är i bruk.

Vad för lösningar finns det? Tacksam för tips

Ha en kanondag!

Men om röret det går upp på vinden är det väl en avluftning för det finns ju ingen annan anledning att ha ett avloppsrör där annars.

Hej, jo det är korrekt, det ska självklart vara avluftningsrör men som ej är i bruk efter bedömning av hantverkare.

Men det är något som tillhör föreningen så du skall inte ta din hantverkare direkt på orden utan begär istället av styrelsen att dom ger besked i frågan. Dom har väl nya ritningar om det är gjort ett stambyte och får ge dig besked om det är ok att utgå ifrån att det röret inte är i bruk, detta för att du skall kunna ta fram en lösning att presentera för dom.

O
Du får börja med att kontakta styrelsen och be dessa om tillstånd att ta bort avloppsröret. Det kan vara väldigt dumt att ta bort det utan styrelsens tillstånd. Om inte faktiskt för din egen skull. Bara för att vara negativ, men du har väl sökt bygglov för åtgärden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.