Hej,

Vi ska montera en ny takdusch . Frågan är om vi kan göra det själva? Det kanske inte är så avancerat som det ser ut ? Rören i badrummet är utanpåliggande (se bild) Vi har sett ut en takdusch från Gustavsberg (G2)
Någon som vill komma med kloka råd och tips? Tack tack tack! :)
Badrum med vit kakelvägg, utanpåliggande rör och befintlig dusch upphängd vid en duschstång med mönstrad duschdraperi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte särskilt svårt.
Tips.
Jag hade behållt blandaren och anslutit med rostfri flexslang.

Köp inte de billigaste kakelborrarna.

Jag hade satt takduschröret till vänster om rören med samma cc-avstånd som befintliga

Tack för tipset! Jag räknade först med att byta ut rubbet . Är det osmart att låta en okunnig person ( som jag själv) borra fler hål i kaklet som är utsatt för mkt fukt ?

Det finns faktiskt regler för hur man ska borra och med vilken dimension på både skruv, plugg och borr. Som tidigare nämnts så köp en bra borr i rätt storlek. Dom billiga i 3-pack är skit. Jag gillar de från Bosch på Clas Ohlsson som kostar drygt en till två hunkor.

Anledningen till att jag vill att du ska läsa på är för att du ska veta om dina alternativ. Det är lätt annars att 'bara göra'. Är badrummet gammalt?

• Gilla
Emmalen
  • Laddar…
Krilleman
Tänk på att du även måste köpa en annan blandare till duschstång G2 då den är tänkt att anslutas på ovansidan av blandaren.

• Gilla
Emmalen
  • Laddar…
Den här kan vara bra att tjuvkika lite i :)
Broschyr om byggtekniska förutsättningar med arbetare som diskuterar ritningar och genomför vatteninstallation.
Skapa konto

Öppen bok som visar instruktioner och diagram för infästning i betongkonstruktion och tätskikt i våtzon.
Skapa konto

Illustration av korrekt montering av infästning i våtrumsvägg med anvisningar och text på svenska.
Skapa konto

Öppen bok med text om byggtekniska förutsättningar och tips för säker vatteninstallation, otydliga delar av sidan.
Skapa konto

• Gilla
Codatz
  • Laddar…
Jag har limmat mina två senaste duschstänger, sitter som berget. Finns speciellt "duschlim" på byggvaruhusen eller färghandeln.

• Gilla
Emmalen
  • Laddar…
Med tanke på hur löst en kakelplatta kan sitta så ställer jag mig lite frågande till dessa limprodukter. Syftet är klockrent, men tänk om man snubblar till och tar emot sig mot stången lite grann så är ju risken överhängande att man får stången i handen?

Eller är fixen så bra idag att det håller?

om du ska borra se till att du har stängt av slaget på borrmaskinen, annars har du sönder kakelplattan.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Jag har inte haft några problem med mina, en har takdusch den andra handdusch där döttrarna ofta hänger lite i stången för att nå upp.
Plattorna på väggen tror jag inte kommer loss...

Tack så mycket för era kloka råd och tips! Måste dock erkänna att mitt självförtroende kring att fixa detta själv blir lägre och lägre. Duschlims varianten tilltalar verkligen mig, så länge inte takduschen lossnar från väggen en morgon och hamnar i huvudet på någon. Någon mer med erfarenhet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.