Hej!
För ett par veckor sedan flyttade vi in i vårat hus belägget ute på landet i en mindre by.
Nu är det så att vi inte är helt nöjda med kvalitén på vattnet. Vi upplever att det både luktar och smakar illa samt så missfärgas även våran tvätt. WC-stolen och facket för tvättmedel i tvättmaskinen har även missfärgningar.
Brunnen är borrad på 130 m och detta gjordes för ca 10 år sedan. Pumprummet finns i anslutning till badrummet och i samband med att det totalrenoverades för ett halvår sedan så byttes även hydrofor och varmvattenbredare ut.
I dagsläget sitter det ett filterhus efter hydrofor från Jula av följande modell: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...are-och-filter/vattenrenare-filterhus-438007/
Tidigare ägare har brukat ett kolfilter från Jula som de har bytt ungefär en gång i månaden: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...par/vattenrenare-och-filter/kolfilter-438011/
De tidigare ägarna har sagt att vattnet smakat bra om det stått ett tag i kyl men det håller vi inte med om. De har också sagt att de inte haft något problem med tvätten.
Nu har jag precis bytt filtret här för första gången sedan vi flyttade in och jag märker ingen större skillnad på lukt och smak efter bytet dvs det är i princip lika illa med helt nytt filter. Filterhuset var även missfärgat på insidan.
Det finns ett vattenprov från 2008 som ser ut enligt följande:
Det som sticker ut lite är värdet för ledningsförmåga. Annars så verkar värdena för järn och mangan vara väldigt låga?
Jag har tänkt att beställa ett nytt vattenprov från http://www.vattenprovtagning.se/ för att se hur läget är idag och efter det begära offerter från olika leverantörer av filterlösningar då jag misstänker att grejerna från Jula inte räcker till mot de problemen vi har. Känns även som kolfiltret inte är rätt sorts filter för att motverka missfärgningar?
Tror ni det är rätt väg att gå? Rekommenderar ni något annat ställe för vattenanalys? Verkar finnas en uppsjö..
Läste någonstans om att det gick att köpa filterutrustning själv utanför Sverige för att spara lite kosing, har ni några tips?
Detta blir mitt första inlägg på byggahus, har läst en hel del här inför husköpet men inte bemödat mig med att registrera mig förens nu
Biffogar även ett par bilder på anläggningen:
Filter använt i mindre en än månad:
Tillsvidare dricker vi vatten på flaska från affärn..
Tack i förhand!
För ett par veckor sedan flyttade vi in i vårat hus belägget ute på landet i en mindre by.
Nu är det så att vi inte är helt nöjda med kvalitén på vattnet. Vi upplever att det både luktar och smakar illa samt så missfärgas även våran tvätt. WC-stolen och facket för tvättmedel i tvättmaskinen har även missfärgningar.
Brunnen är borrad på 130 m och detta gjordes för ca 10 år sedan. Pumprummet finns i anslutning till badrummet och i samband med att det totalrenoverades för ett halvår sedan så byttes även hydrofor och varmvattenbredare ut.
I dagsläget sitter det ett filterhus efter hydrofor från Jula av följande modell: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...are-och-filter/vattenrenare-filterhus-438007/
Tidigare ägare har brukat ett kolfilter från Jula som de har bytt ungefär en gång i månaden: http://www.jula.se/catalog/bygg-och...par/vattenrenare-och-filter/kolfilter-438011/
De tidigare ägarna har sagt att vattnet smakat bra om det stått ett tag i kyl men det håller vi inte med om. De har också sagt att de inte haft något problem med tvätten.
Nu har jag precis bytt filtret här för första gången sedan vi flyttade in och jag märker ingen större skillnad på lukt och smak efter bytet dvs det är i princip lika illa med helt nytt filter. Filterhuset var även missfärgat på insidan.
Det finns ett vattenprov från 2008 som ser ut enligt följande:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som sticker ut lite är värdet för ledningsförmåga. Annars så verkar värdena för järn och mangan vara väldigt låga?
Jag har tänkt att beställa ett nytt vattenprov från http://www.vattenprovtagning.se/ för att se hur läget är idag och efter det begära offerter från olika leverantörer av filterlösningar då jag misstänker att grejerna från Jula inte räcker till mot de problemen vi har. Känns även som kolfiltret inte är rätt sorts filter för att motverka missfärgningar?
Tror ni det är rätt väg att gå? Rekommenderar ni något annat ställe för vattenanalys? Verkar finnas en uppsjö..
Läste någonstans om att det gick att köpa filterutrustning själv utanför Sverige för att spara lite kosing, har ni några tips?
Detta blir mitt första inlägg på byggahus, har läst en hel del här inför husköpet men inte bemödat mig med att registrera mig förens nu
Biffogar även ett par bilder på anläggningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Filter använt i mindre en än månad:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillsvidare dricker vi vatten på flaska från affärn..
Tack i förhand!
Bra att kolla vattnet igen - 2008 var ju ett tag sedan.
Vattenprovet från 2008 ger i alla fall en god indikation på vad som gör att vattnet smakar illa; ledningsvärdet visar att det innehåller salt. Med största sannolikhet kommer saltet från relikt saltvatten i berggrunden (ses som hög kloridhalt om du kollar bilagan som det hänvisas till efter ledningsvärdet). Saltet gör också att vattnet angriper metall vilket kanske förklarar utfällningarna.
Kolfiltret hjälper inte - vattnet kan avsaltas med t ex jonbytare. En annan möjlighet som fungerar ibland är att inte borra så djupt så att man inte går in i berg med relikt saltvatten. Höga vattenuttag kan också leda till att salt tränger sig in i brunnen. Allt beror på geologin.
Vattenprovet från 2008 ger i alla fall en god indikation på vad som gör att vattnet smakar illa; ledningsvärdet visar att det innehåller salt. Med största sannolikhet kommer saltet från relikt saltvatten i berggrunden (ses som hög kloridhalt om du kollar bilagan som det hänvisas till efter ledningsvärdet). Saltet gör också att vattnet angriper metall vilket kanske förklarar utfällningarna.
Kolfiltret hjälper inte - vattnet kan avsaltas med t ex jonbytare. En annan möjlighet som fungerar ibland är att inte borra så djupt så att man inte går in i berg med relikt saltvatten. Höga vattenuttag kan också leda till att salt tränger sig in i brunnen. Allt beror på geologin.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Antingen kan ju vattnet ha försämrats, då kanske det räcker att spola ur brunnen (dvs pumpa upp massor av vatten och låta det rinna in igen) ?
Annars kanske de förra ägarna var mer vana ?
Känner inte till alla värden i vattenkvalitetsmätningen, men om ledningsförmåga läste jag detta:
Ledningsförmåga
Ledningsförmåga är ett mått på vattnets totala salthalt (kallas också konduktivitet). Indikerar påverkan från relikt havsvatten (bildat under istiden) eller havsvatten. Ledningsförmåga mäts i enheten milliSiemens per meter. Hög ledningsförmåga har metallangripande egenskaper. Normalt är värdet under 80 mS/m. Vid värden över 250 mS/m finns risk för smakförändringar och vattnet bedöms som tjänligt med anmärkning. Salthalt kan också mätas som klorid.
/K
Annars kanske de förra ägarna var mer vana ?
Känner inte till alla värden i vattenkvalitetsmätningen, men om ledningsförmåga läste jag detta:
Ledningsförmåga
Ledningsförmåga är ett mått på vattnets totala salthalt (kallas också konduktivitet). Indikerar påverkan från relikt havsvatten (bildat under istiden) eller havsvatten. Ledningsförmåga mäts i enheten milliSiemens per meter. Hög ledningsförmåga har metallangripande egenskaper. Normalt är värdet under 80 mS/m. Vid värden över 250 mS/m finns risk för smakförändringar och vattnet bedöms som tjänligt med anmärkning. Salthalt kan också mätas som klorid.
/K
Fundering, är det fortfarande hydrofor eller har den ersatts av hydropress när man renoverade?
Om det finns svavelväte i vattnet så kan hydrofor minimera lukt av det medan en hydropress inte har den effekten.
Hur uppfattar ni lukten från vattnet? Försvinner den efter ett tag om ni slår upp vatten i ett glas eller kvarstår den?
Om det finns svavelväte i vattnet så kan hydrofor minimera lukt av det medan en hydropress inte har den effekten.
Hur uppfattar ni lukten från vattnet? Försvinner den efter ett tag om ni slår upp vatten i ett glas eller kvarstår den?
Eurofins.se har vi använt flera gånger, känns pålitliga och priset är lägre, 1395 för fullständig analys. Man får hem en frigolitlåda med burkar och manual för provtagning. Lämnar in det på posten (förbetalt porto) för leverans dagen därpå.
Socialstyrelsen rekommenderar provtagning vart tredje år, så det är hög tid att du tar ett nytt vattenprov!
Socialstyrelsen rekommenderar provtagning vart tredje år, så det är hög tid att du tar ett nytt vattenprov!
Eurofins tar samma pris när de även kollar radonet. Men det kanske inte behöver göras igen då det gjordes 2008?
Ja det är förra ägarna som slarvat och inte gjort något vattenprov sedan 2008.
Upptäckte nu att det sitter en hydropress, en Airfix P2 35 liter. Ny hydrofor sa både mäklare och säljare...
Jag försökte läsa på lite om ledningsförmågan häromdagen när jag tittade på den gamla vattenanalysen men det var svårt att hitta något konkret på nätet vad som händer när det värdet är högt. Bilagan saknas även till vattenanalysen, jag har bara en kopia.
Så konkret kan man misstänkte att mina problem beror på hög ledningsförmåga samt svavelväte? Förutsatt att inte den nya vattenanalysen visar något annat.
Ja det är förra ägarna som slarvat och inte gjort något vattenprov sedan 2008.
Upptäckte nu att det sitter en hydropress, en Airfix P2 35 liter. Ny hydrofor sa både mäklare och säljare...
Jag försökte läsa på lite om ledningsförmågan häromdagen när jag tittade på den gamla vattenanalysen men det var svårt att hitta något konkret på nätet vad som händer när det värdet är högt. Bilagan saknas även till vattenanalysen, jag har bara en kopia.
Så konkret kan man misstänkte att mina problem beror på hög ledningsförmåga samt svavelväte? Förutsatt att inte den nya vattenanalysen visar något annat.
Välkommen till forumet!
Är alla rör nydragna? Vad jag kan se har du troligen problem med lågt pH och saltvatten troligen pga. Av den djupa brunnen. Sådana höga salter fräter ordentligt på rören och troligen kommer missfärgningarna från ex. VVB, tryckkärl eller kopparrören. Man brukar se på kopplingarna att det bildas en grön-vit ring runt anslutningarna (ser ut som ärgning på ett batteri).
Du ska ta en ackrediterad fullständig analys från antingen Eurofins eller Alcontrol, dom "billiga" analyser du kan köpa på internet är inte avkrediterade på alla punkter utan bara några enstaka. Vissa skickar även sina prover till tjeckien och klarar därför inte dom rek. Tidsgränserna.
Så satsa på Eurofins eller Alcontrol.
Ni har två alternativ som jag ser det, antingen borra en ny brunn (dock inte lika djup), men det troliga är att man borrat så djupt på grund av att det inte kom något vatten.
Alt.2 att rena vattnet med ett ro-filter för hela huset. Finns många vattenreningsföretag som erbjuder dessa. Kostnad runt 75-100 000:-
Som sagt välkommen till forumet och lycka till!
Är alla rör nydragna? Vad jag kan se har du troligen problem med lågt pH och saltvatten troligen pga. Av den djupa brunnen. Sådana höga salter fräter ordentligt på rören och troligen kommer missfärgningarna från ex. VVB, tryckkärl eller kopparrören. Man brukar se på kopplingarna att det bildas en grön-vit ring runt anslutningarna (ser ut som ärgning på ett batteri).
Du ska ta en ackrediterad fullständig analys från antingen Eurofins eller Alcontrol, dom "billiga" analyser du kan köpa på internet är inte avkrediterade på alla punkter utan bara några enstaka. Vissa skickar även sina prover till tjeckien och klarar därför inte dom rek. Tidsgränserna.
Så satsa på Eurofins eller Alcontrol.
Ni har två alternativ som jag ser det, antingen borra en ny brunn (dock inte lika djup), men det troliga är att man borrat så djupt på grund av att det inte kom något vatten.
Alt.2 att rena vattnet med ett ro-filter för hela huset. Finns många vattenreningsföretag som erbjuder dessa. Kostnad runt 75-100 000:-
Som sagt välkommen till forumet och lycka till!
Rör i pumprum och fram till dusch och tvättstuga är helt nya. Rören till köket från tvättstugan ser inte jättegamla ut heller. De har kopplat bort dem som går under golv och dragit nya någon gång. WC-stol och till tvättställ i badrum är nog äldre. Tog ett par bilder på rörkopplingarna:mogge_73 skrev:Välkommen till forumet!
Är alla rör nydragna? Vad jag kan se har du troligen problem med lågt pH och saltvatten troligen pga. Av den djupa brunnen. Sådana höga salter fräter ordentligt på rören och troligen kommer missfärgningarna från ex. VVB, tryckkärl eller kopparrören. Man brukar se på kopplingarna att det bildas en grön-vit ring runt anslutningarna (ser ut som ärgning på ett batteri).
Du ska ta en ackrediterad fullständig analys från antingen Eurofins eller Alcontrol, dom "billiga" analyser du kan köpa på internet är inte avkrediterade på alla punkter utan bara några enstaka. Vissa skickar även sina prover till tjeckien och klarar därför inte dom rek. Tidsgränserna.
Så satsa på Eurofins eller Alcontrol.
Ni har två alternativ som jag ser det, antingen borra en ny brunn (dock inte lika djup), men det troliga är att man borrat så djupt på grund av att det inte kom något vatten.
Alt.2 att rena vattnet med ett ro-filter för hela huset. Finns många vattenreningsföretag som erbjuder dessa. Kostnad runt 75-100 000:-
Som sagt välkommen till forumet och lycka till!
Inkommande vatten till fastigheten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör till tvättställ i tvättstuga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar i tvättstuga och där ser man även de gamla rören som gick under golv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör som går vidare till kök
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar tvättställ kök
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingar tvättställ badrum
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns lite grönt ärg på några ställen men inte överallt.
Ja det är jag införstådd med att man inte ska göra en billig analys, vattenprovtagning.se tar 1600 ink radon och det är ju en tjänst från Mikrolab i Stockholm och jag tycker de verkar seriöst? http://cdn.vattenprovtagning.se/docs/provtagningsinstruktioner.pdf
Har sett att många rekommenderar Eurofins så kanske är dem man ska välja.
75-100 låter högt hört på andra håll att det går på 15-30k?
Redigerat:
Oj! Ja, kan du få en omvänd osmosrening i hela huset för det ska du slå till direkt. Låter fantastiskt billigt. Bara en osmosrenare som klarar runt 5liter/min kostar 40 000:-.
Ang. Bilderna ser man tydligt frätskadorna från saltet. Troligen har dom gamla ägarna haft en vattenskada därav byte av rör ut golvet.
Ang. Bilderna ser man tydligt frätskadorna från saltet. Troligen har dom gamla ägarna haft en vattenskada därav byte av rör ut golvet.
Bytte filter idag efter nästan en månad.
Ser inte jättekul ut, torkade ut filterhållaren och ni ser resultatet.
Funderar på hur kan bli så och vart det bruna/rosten kommer ifrån, måste ju vara direkt i ledningarna från brunnen? Den höga salthalten som orsakar det?
Ska skicka in analys nu, tror ni det påverkar något om man gör det med nybytt filter?
Ser inte jättekul ut, torkade ut filterhållaren och ni ser resultatet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på hur kan bli så och vart det bruna/rosten kommer ifrån, måste ju vara direkt i ledningarna från brunnen? Den höga salthalten som orsakar det?
Ska skicka in analys nu, tror ni det påverkar något om man gör det med nybytt filter?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Usch deb där filterbehållaren ser skitäcklig ut. Har ni gjort rent den? Vill minnas att det är klar plast i den.