Hur dras normalt rören med 2 rörs radiatorsystem på våning 2 idag vid nybyggnation? Är dolda fogar standard?

M
Det beror nog helt på vilken rörmokare man får tag i.

Säker Vatten avråder från dolda skarvar och jag tycker att det är en bra vägledning att följa. Bygger man nytt verkar det ju sjukt smutt att dra hela PEX-rör från punkt till punkt.

Det är nog inte ovanligt med 4st PEX upp genom golvet vid varje radiator om man bygger nytt idag.

En lösning med en stålrörsslinga längs varje långsida är också vettig, då är det endast två PEX stråk att gömma.
Golvvärme är väl fortfarande lyx i många prefabhus, men det löser ju också problemet, dock med en större fördelare centralt.

J
Min rörmokare velade mellan PEX och stålrör, men när jag frågade hur diffusionssäkra PEX-rören egentligen var och att jag ville behålla befintliga 30-talsradiatorer (jag är väl lite traditionalist) så föreslog han plötsligt stålrör framför PEX. Dock, använde de presskopplingar, och då (för ett år sen) förstod jag inte att det som tätar i dessa är oring - jag trodde även pressningen tätade. Det känns faktiskt lite sådär att bakom väggen i det nybyggda köket ha ett antal pressade kopplingar med Oring, som jag själv är tveksam till livslängden på. Jag hade nog, så här i efterhand, valt att ha PEX dolt i väggen och stålrör på allt synligt. Men osäker om det gått att få snygg tidsenlig övergång från PEX till stålrör? Dock hade det ju gått att byta ut rören. Nu krävs ju en enorm insats OM det skulle läcka. Plus att man inte kommer veta om eller var det läcker.

Jag har inte nån kunskap om detta, men skulle jag fått välja helt fritt utifrån vad jag känner hade jag nog valt ett mjukt kopparrör utan skarv som låg inbyggt och sen traditionella skarvar med stödhylsa eller ännu hellre lödda...

M
Du har väl Rör-i-Rör? då ska man väl kunna dra ur det gamla röret och ersätta med ett nytt om inte jag fattat det fel.
Så det är inte säkert att man måste bryta upp hela väggen om det läcker.

Rör i Rör har man om man har PEX. JohanLun har stålrör som läggs utan mediarör i väggen.

J
Jag tror (utan att veta) att pex inte är anpassat för "stående plank" väggar, där rören ska komma ut så verkar det som man ska montera något beslag som inte "går in" i en tunn vägg (reglade på 45mm för att kunna dra el och rör). På övervåning övergår det till utanpåliggande rör. De dolda rören är för att få dit köksskåpen utan att kapa i stommarna, det är enda stället jag har dolda rör i min snart 110 år gamla kåk. Och jag ger mig sjutton på att dessa jäkla oringar kommer gå sönder innan resten av det överdimensionerade järnrörsystemet fallerar. Men kanske är trycket i systemet såpass lågt att det håller hyfsat ändå? Det verkar ju även när man tittar på mina gamla slottsvred att systemet "tätar sig själv", eller är det att materialet i slottsvreden ärjar och täpper till eventuella läckor?

JohanLun skrev:
Jag tror (utan att veta) att pex inte är anpassat för "stående plank" väggar, där rören ska komma ut så verkar det som man ska montera något beslag som inte "går in" i en tunn vägg (reglade på 45mm för att kunna dra el och rör). På övervåning övergår det till utanpåliggande rör. De dolda rören är för att få dit köksskåpen utan att kapa i stommarna, det är enda stället jag har dolda rör i min snart 110 år gamla kåk. Och jag ger mig sjutton på att dessa jäkla oringar kommer gå sönder innan resten av det överdimensionerade järnrörsystemet fallerar. Men kanske är trycket i systemet såpass lågt att det håller hyfsat ändå? Det verkar ju även när man tittar på mina gamla slottsvred att systemet "tätar sig själv", eller är det att materialet i slottsvreden ärjar och täpper till eventuella läckor?
Beror väl på vilka förväntningar man har på livslängd. En O-ring blir väl lite spröd som en cykelslang efter 20-30 år speciellt när den blir varm. Och 20-30 år är väl ingenting för an gammal välbyggd villa men kanske mer än livslängden på ett modernt värmesystem.

J
Det finns ju massor med olika typer av gummi, man får hoppas de valt en bra...

Jag är generellt skeptisk till livslängdsdimensionering idag. Man ska nog vara glad om saker håller 10-15 år. Men som du skriver, en gammal villa som är 100 år gammal håller ju ledigt 100 år till om inte mera. Och inbyggda rör är INTE det man vill behöva byta. Därav ångrar jag att jag fick in en konstruktion med en del som nog faktiskt har en rätt begränsad livslängd. Men min förhoppning är att det tryck och den framledningstemp som det faktiskt är är långt under det som en sådan koppling är dimensionerad för, så har de räknat 30 års livslängd med en säkerhetsfaktor och inte räknat helt åt helvete så borde det i denna applikation ha en livslängd som är kanske det dubbla med lite tur. Och även med lite tur så är det osannolikt att jag om 60 år kommer behöva fundera på detta.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.