Hej,

Jag renoverar sommarstugan vi nyligen köpt. Det inkommande vatten går genom trossbotten och upp igenom golvet in i badrummet. Det har dragit det genom en bit avloppsrör och där också dragit ut en slang från varmvattenberedaren (skvallerrör). Jag tänkte ta bort den slangen och göra någon annan lösning för skvallerröret så det bara är inkommande vatten som går genom golvet.

Nu funderar jag hur jag bäst ska fixa genomföringen, har ni några tips?
 
  • Vattenrör som kommer upp genom golvet i en renoverad sommarstuga, isolering synlig runt rörgenomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerat vattenrör genom trossbotten samt slang från varmvattenberedaren i ett smutsigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag var kanske otydlig i min fundering. Det jag funderar på är om jag ska dra slangen (PEM?) rakt genom trossbotten ungefär som nu fast utan avloppsrörsstumpen? Eller ska jag använda någon sorts genomföring? Eller måste jag dra om och dra det till vänster upp genom väggen och ut där?
 
Vad ska du ha på golvet?
Jag skulle behålla avloppsröret, se till att det sitter fast i alla ledder. Ska du ha matta på golvet så låt röret sticka upp 5-7cm ovanför golvet och att det är ca 5-10 cm från vägg, om det går så låt mattläggaren göra sitt jobb innan du trycker i inkommande vatten slangen då kan man halsa mattan över röret.
Klinker så låt röret sticka upp minst 15 cm övanför golvet innan du spacklar, 5-10 cm från vägg, kapa på samma höjd som vid mattan när det är spacklat. Pemslangen kan gå genom men det kan inte sitta några kopplingar då går manschetten inte dit.
Köp en gummi bussning att sätta mellan pemslang och avloppsrör så det blir tätt
 
Tack för svar. jag har tänkt plastmatta på golv och även väggar. Antar att de kommer behöva spackla iaf för att bygga upp fallet mot golvbrunnen. Men jag ska ändå göra uppsticket mindre än om jag valt klinker? Gummibussning låter smart, gillar inte att pemslangen sitter så löst nu.
 
nja ta till lite och kapa i lagom höjd eller låt mattläggaren kapa, då kan det vara smart att lämna en såg som han kan använda.
 
När vi byggde hus ville inte kommunen ha genomföringar i golv så lösningen blev att gjuta upp en 5 cm hög klack runt ett 75mm avloppsrör som pemslangen sedan är dragen i.

Jag satte även en golvbrunn under inkommande vatten, hydropress och vvb där även tvättmaskinen går ut. Då har vattnet nån stans att ta vägen om det börjar läcka.
 
Jag har en golvbrunn i duschen och det ska bli fall mot den i hela badrummet så eventuellt vatten från varmvattenberedaren borde leta sig dit. Gjuta upp runt avloppsröret låter lite mer stabilt men resultatet blir ju desamma som att lägga våtrumsmatten upp mot avloppsröret? Så antar jag att det blir vid avlopp för WC och tvättställ också?
 
När jag läser om detta så står det ofta att man ska använda en "genomföringshylsa" om man bryter tätskikt i golv. Hur ser en sådan ut? Hittar ingen stans där man kan köpa en.
 
Ska använda 75 mm avloppsrör och låta ingående vatten (PEM slang) gå i den. Men då kopplingen går rakt upp (som ni ser på bilden längst upp) så är jag lite orolig att om det är läckage runt kopplingen så rinner vattnet ner i avloppsröret. Iofs kommer det ju då ut under stugan och inte i trossbotten men onödigt iaf. Hittar ingen bra gummibussning som tätar 1" som PEM slangen är. Någon som har förslag på hur jag ska täta på bra sätt så att eventuellt läckage rinner ner på golvet och sedan till golvbrunn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.