Är det någon vänlig på forumet som kan svara på vad detta rör är som sticker upp på min vind?
Jag tänker mest på det svarta isolerade, men även det andra.

Isolerat rör och okänt rörsystem som sticker upp genom ett lagringsutrymme med spån på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min gissning är att det suttit ett gammalt expansionskärl där förr i tiden, iaf till det krökta.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Kan det ha suttit ett expansionskärl till en vedpanna uppe på vinden som senare har monterats bort? Då skulle detta kunna vara en gammal ledning till expansionskärlet?

EDIT: Tvåa på den...

Tror också att det isolerade röret är till ett f.d expansionskärl och det galvade röret är överfyllnadsröret från kärlet och som normalt gick ner i källaren och mynade vid en golvbrunn.

Gissning : Expansionskärl + "skvallerrör" för överfyllnad. Såg ut så hemma hos mig när jag var barn. "Skvallerröret" mynnade vid golvbrunnen bredvid oljepannan. Bara att vrida på kranen i pannrummet (i källaren) tills det kom vatten i röret, så visste man att systemet var fyllt.

Som sagt ett par gånger, ledning och spill-ledning från ett gammalt öppet expansionskärl. Du har antagligen ett slutet i pannrummet, en liten röd cylinder.

Det sitter förhoppningsvis någon form av plugg i de båda rören, annars kan det vara värt att trycka in en trasa / bit isolering eller vad som helst. Men eftersom du inte har någon påväxt runt om är det antagligen ingenting att bry sig om.

Tackar för alla svar!

Känner mig ganska säker på vad det är för något nu :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.