Renoverar WC i källaren, har bilat upp för att byta avloppet och behöver rådfråga lite innan allt gjuts igen. Det är oisolerad platta och inget krav på tätskikt.

Tvättstället som beställts (vägghängt utan kommod) är tämligen grunt och har bottenventilen 125mm (centrummått) från vägg.
www.duravit.se/website/homepage/produkter/produkter/serier/vero.se-sv.html/p-94259

Teknisk ritning av badrumstvättställ med detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppet idag är i golv och det blir ganska krångligt att dra upp det i betongvägg vilket skulle vara snyggast. Var inställd på att placera avloppet i golv centrerat under vattenlåset så nära vägg som tillåts (60mm från avloppsrörets kant och 50mm avloppsrör ger 85mm cc).

Detta vattenlås med komplett anslutning mot golv från Gustavsberg är intressant men måtten ställer till det.

https://www.gustavsberg.com/se/produkter/tvattstall-och-handfat/tvattstall-tillbehor/product/GB41103880%2000L/vattenlas-3880-golvanslutning-med-l-ror-krom/

Enligt ritning kan den horisontella delen justeras ned till 80mm (cc-mått mellan vattenlås och golvanslutning).

Teknisk ritning av ett vattenlås med dimensioner och anslutningar för badrumsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min uträkning:
Bottenventil 125mm centrummått från vägg
Golvanslutning 85mm centrummått från vägg
= CC 40mm mellan bottenventil och avlopp.

Någon med kloka råd?

Ska man flytta avloppet så att avstånd från vägg bara är 20mm där det kommer upp. Eller behålla avståndet från vägg och flytta avloppet i sidled så pass mycket att diagonalen blir 80mm?

Åsa Lund
Det finns avloppsrör som är s-ade på den lodräta delen
Sätt inte avloppsledningen för nära väggen, hellre för långt ut
Funkar bra med rör enligt ovan

Glömde lägga till att den estetiska biten är väldigt viktig. Ett s-rör på lodräta delen och avlopp långt ut i kombination med avsaknad av kommod tror jag rimmar illa med just utseendet. Motbevisa mig (eller snarare frun) gärna.

Åsa Lund
Om estetiska frågor är viktigt så åker du på att dra upp avloppet så det går in i väggen istället ☺

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.