Jag ska installera en del 22 mm klämkopplingar. Det finns inte många bygghandel som säljer stödrör i den dimensionen. De som jag demonterade hade inga stödhylsor. Behövs de inte in denna dimension?

Krilleman
Nej du behöver inte stödhylsa i alla 22mm rör.

Har du hårda raka kopparrör behöver du dom inte.

Har du halvhårda förkromade kopparrör, prisolrör eller glödgade rör (tex bredvid en lödning) så behöver du stödhylsa.

Tack. Som alltid mycket informativt!

Jag köpte några 22 mm stödhylsor till kopparrör på hornbach för några månader sedan. Det borde väl vara något av en standardprodukt hos en välsorterad bygg/VVS-nasare tycker man.

Fast Hornbach är bättre än de flesta andra bygghandlare när det gäller VVS. Fast går du till en renodlad VVS firma så kan det inte vara något problem att få tag på hylsor. Eller iofs, de brukar nog nästan uteslutande köra med presskopplingar numera, så stödhylsor kanske är udda även i proffsbranschen.

fast varför skulle det vara en standardprodukt om hylsan normalt inte behövs? Det är ju inte särskilt ofta man monterar mjuka 22mm rör direkt.........

Jag har hittat två st från ett tidigare projekt hemma men jag har tre klämkopplingar att göra samt några st till senare. Och röret jag använder verkar vara halvhårt så vi får väl hoppas att det funkar.

Staffans2000
Från 22mm och uppåt kan man i nödfall strunta i stödhylsan ifall kopplingen inte utsätts för sidokrafter. Kom bara ihåg att dra den försiktigt, eftersom det inte finns något som "tar emot".

Staffan

Verkar halvhårt? Vad är det för rör då? prisolrör, kromat eller vad? Rent generellt så är nog alla raka "vanliga" rör hårda.

Återvunna raka rör från en gammal värmeanläggning. Inga Prisol, kromade eller så. De är hårdlödda i vinklarna.

ja då är det ju vanliga hårda och då behöver man inga hylsor. Detta i kombination med att man drar kopplingen korrekt också. Det finns ju de som drar t för kung och fosterland och deformerar röret..........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.