10 091 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Behöver man alltid stödhylsa i 22 Cu?
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag ska installera en del 22 mm klämkopplingar. Det finns inte många bygghandel som säljer stödrör i den dimensionen. De som jag demonterade hade inga stödhylsor. Behövs de inte in denna dimension?
Nej du behöver inte stödhylsa i alla 22mm rör.
Har du hårda raka kopparrör behöver du dom inte.
Har du halvhårda förkromade kopparrör, prisolrör eller glödgade rör (tex bredvid en lödning) så behöver du stödhylsa.
Har du hårda raka kopparrör behöver du dom inte.
Har du halvhårda förkromade kopparrör, prisolrör eller glödgade rör (tex bredvid en lödning) så behöver du stödhylsa.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Tack. Som alltid mycket informativt!
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Fast Hornbach är bättre än de flesta andra bygghandlare när det gäller VVS. Fast går du till en renodlad VVS firma så kan det inte vara något problem att få tag på hylsor. Eller iofs, de brukar nog nästan uteslutande köra med presskopplingar numera, så stödhylsor kanske är udda även i proffsbranschen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
fast varför skulle det vara en standardprodukt om hylsan normalt inte behövs? Det är ju inte särskilt ofta man monterar mjuka 22mm rör direkt.........
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag har hittat två st från ett tidigare projekt hemma men jag har tre klämkopplingar att göra samt några st till senare. Och röret jag använder verkar vara halvhårt så vi får väl hoppas att det funkar.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Verkar halvhårt? Vad är det för rör då? prisolrör, kromat eller vad? Rent generellt så är nog alla raka "vanliga" rör hårda.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Återvunna raka rör från en gammal värmeanläggning. Inga Prisol, kromade eller så. De är hårdlödda i vinklarna.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja då är det ju vanliga hårda och då behöver man inga hylsor. Detta i kombination med att man drar kopplingen korrekt också. Det finns ju de som drar t för kung och fosterland och deformerar röret..........
Klicka här för att svara