Tja.

Bor i lgh.
kommunalt vatten.
VVB Nibe ER56-CU 200

Har bort här i ca 1½ år. och det började smakar illa. Pratade då med en rörmockare som föreslog att jag skulle höja temperaturen lite och se om det försvinner efter några duschar. Det kanske tappade av lite i effekt. Men det smakar inte gott.
Tex när man borstar tänderna så känner man att vattnet smakar illa bitter eftersmak.
Detta även på Kallvatten.

Har ca 4m koppar rör från VVB/inkommande till dusch sitter det 1m Pex? vit slang. Och under tvättställ sitter det armerad slang för tappvatten.

Under VVB sitter det armerad slang för tappvatten (rätt modell) ena är rätt grovt veckad förvisso.
men det understryker inte varför även varmt och kallt smakar illa.

Har förberätt för undermätning med plasthylsa men ingen vattenmätare ännu (förreningen står för detta)
jag har ringt föreningen och frågat ang detta. Men de ville bara dra dit en rörmockare men efter två samtal så har inget hänt.

Du kommer nog ingenstans med en rörmockare i detta fallet.

Misstänker du att vattnet har en förorening/fel av kemisk, metallisk eller bakteriellt slag så är det en ackrediterad analysfirma som gäller, t ex Alcontrol.
http://se.alcontrol.com/

Finns andra också (så att jag inte blir beskylld för reklam)

Jag förstår inte riktigt "höja temperaturen lite". Det är väl inte varmvatten du smakar på?

Lät som TS t ex bortsar tänderna i varmvatten och det gör jag med :) Att dricka stora mängder kanske inte är rekommendabelt dock.

Smakar det alltid illa? Just vid tandborstning är kanske inte så rättvisande eftersom tandkräm är bittert (och rätt äckligt) i sig.
Sedan kan det vara så att man är olika känslig som person. Ett riktigt rättvisande, opartiskt värde får du bara genom en analys som sagt.

Sköljer ni bort fluoren när ni borstat klart???

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
sunqan skrev:
Sköljer ni bort fluoren när ni borstat klart???
Jajamen. Och det ska man inte göra :rolleyes:

Ändå bara 1 hål som senaste 20-25 åren ;)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Höga sulfat värden kan ge en bitter smak, det borde dock kommunen ha koll på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.