Skulle "bara testa" att koppla ihop några av rördelarna hemma. Gjorde detta utan glidmedel, och får nu självklart *suck* inte isär bitarna igen.

Bitarna sitter som de ska, och jag har egentligen inte ett stort behov av att ta isär dom. Men jag funderar nu på framtida behov, samt glidsprayens bevande verkan på tätningen.

Bör jag använda de kopplingar jag gjort, och fortsätta med glidspray på resten, försöka lirka isär dom och spraya, eller kassera rören och köpa nytt?

Rören är av märket Pipelife Nordic.

Redigerat:
Mikael_L
Om du inte ens behöver dra isär det så är det bara att använda som de är nu.
Enda risken är att en gummiring kanske har kalvat när du sköt ihop det utan glid.

Det borde dock gå att få isär, upp till 110mm brukar det ju inte sitta så jävligt.

Men köp en liten tub glidex inför fortsättningen.
Om du vill snåla så behöver du bara en liten kryddmåttsstor dutt och smeta ut med fingret för att få ett helt OK glid.
Jag köpte en 400gram flaska och använde till hela husbygget +markavloppen + dagvatten och har hälften kvar i flaskan och var inte direkt snål med det heller. :)

Om det verkligen inte går isär nu, och du vill ha isär det. Så prova att hälla diskmedel, ev något liiite utspätt i springan mellan rören. Låt det tränga in under typ 10 minuter. Om du sedan ruckar lite på rören så är jag övertygad om att diskmedlet tränger in och smörjer rören. så får du isär det.

Äh, är det vanliga avloppsrördelar så är det bara dra tills du spräcker brallorna. Det går inte sönder. Ett bra tips är att börja med att ta ur alla gummiringar och sedan kapa längd på allt och provmontera. När det är klart stoppar man i ringarna och smörjer lite vid montage.

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Det är väl inte på alla fabrikat som man kan ta ur ringarna?
Jag brukar dock bara använda Uponors avloppsdelar. dels för att ringarna går att ta ur men också för att de finns lokalt (K-Rauta) så det är lätt att köpa ett gäng, pussla lite hemma och sedan lämna tillbaka det som blev fel.

Vet ej, jag har inte stött på några där ringarna sitter fast. På de Pipeliferören jag köpt är dom lösa.

De rörmokare jag har haft hemma har använt vanligt diskmedel, typ Yes som glidmedel och påstår att det fungerar minst lika bra så det har jag kört på. Å andra sidan så tycker jag alltid att rör-meck genomgående fungerar dåligt för mig så jag kan inte säga om det ena är sämre än det andra.

Oavsett smörj eller inte så har det ingen större verkan efter en tid, så framtida behov behöver du inte ta hänsyn till.
Efter ett tag sitter dom hårt ihop, med eller utan Glidex.

Krilleman
Glidex är att rekommendera vid alla avloppsinstallation. Dock är inte sprayen lika bra som Glidex på tub/burk!

Men jag tror inte du får några problem med dom skarvarna du inte har använt det på.

Läs mer:
http://www.unipak.dk/sv/node/330

Krilleman
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Efter att ha provat uponor, pipeline, wafix så kör vi bara wafix. Bästa avloppsdelarna enligt mig. Detta just för att ringarna sitter fast.
Kör yes diskmedel om du inte har glidex. Funkar lika bra.

Glidex eller yes sitter ju ändå inte kvar efter nån månad. Så om du ska ta loss delar efter nån månad spelar det ingen roll om du använt glid eller ej. Du kommer ändå få brock när du ska ta loss dom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.