Hej

I kommunen jag bor betalar kommunen LTA-pumpar när de lagt tryckfallsledningar i gatan men inte när de har självfallsledningar i gatan. Hur kan det komma sig? Som husägare kan jag ju inte påverka vilka ledningar kommunen lägger i gatan. Det blir väldigt konstigt när vissa hus får pump i gatan och andra får betala den själv.

Med vänlig hälsning,

Peter

Claes Sörmland
Det är våra vänner folkvalda lagstiftare som har bestämt att det ska vara så. Det hela regleras av:

Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...06412-om-allmanna-vattentjanster_sfs-2006-412

Mer precist så är det 19 § som ger kommunen skyldighet att betala för anslutning mot trycksatta ledningar:

"Huvudmannen skall ordna de pumpar och andra särskilda anordningar som på grund av den allmänna va-anläggningens konstruktion eller utförande behövs på en fastighet för att fastighetsägaren skall kunna använda va-anläggningen."

Claes Sörmland skrev:
Det är våra vänner folkvalda lagstiftare som har bestämt att det ska vara så. Det hela regleras av:

Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster
[länk]

Mer precist så är det 19 § som ger kommunen skyldighet att betala för anslutning mot trycksatta ledningar:

"Huvudmannen skall ordna de pumpar och andra särskilda anordningar som på grund av den allmänna va-anläggningens konstruktion eller utförande behövs på en fastighet för att fastighetsägaren skall kunna använda va-anläggningen."
Fast om jag inte kan ansluta för att anslutningspunkten ligger ovanför min källare borde det inte omfattas av regeln om va-anläggningens konstruktion?

Claes Sörmland
Man kan tycka det, men läser man förarbetena till lagens §19 så var aldrig avsikten att kommunen ska stå för anslutningskostnader till vanliga självfallsanläggningar. §19 gäller just speciallösningar som t ex trycksatta avloppsanläggningar.

Domstolarna läser förarbetena till lagen och har dömt enligt dessa när frågan har kommit upp. Så det är tydligt nu gällande lag att den enskilde fastighetsägaren får för kostnader för att ansluta till en självfallsanläggning. Ändring kräver ny lagstiftning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.