13 698 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Förtryck i hydrofor
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Har fortsatt felsökningen av trycket och det är bättre nu, men inte i närheten av att vara där det borde vara. Eller rättare sagt, flödet är inte vad det borde vara.
Får någonstans mellan 9-12l/min nu när jag har höjt trycket, luftat hydroforen och rengjort järnfiltret.
Har tidigare vart inne på att felet är filtret, men det är det inte.
Testade att ta vatten direkt ur hydroforen genom en 15mm ballofix, fick närmare 25l/min då.
Tar jag kranen som är en meter från hydroforen och som går via järnfiltret så är det åter till 9-12l/min.
Det gör ingen skillnad om jag slår över filtret till bypass-läge.
Är därför inne på att något mellan filtret och hydroforen är kass. Men det finns bara en kulventil, lite slang och en bypass-/växelventil (se bilder). Är det ens rimligt att någon av dessa skulle ställa till med problem?
Tänk på att vi har rätt skitigt vatten, men det är ju inte sand i det direkt, bara väldigt mycket järn och mangan.
Det är även så att trycket är högt första 10-15sek och sedan sjunker det, men bara när man tar via utloppet på hydroforen, tar man via ballofixen så är det konstant.
Detta tycker jag återigen tyder på att något är fel med tillflödet till filtret/växelventilen.
Får någonstans mellan 9-12l/min nu när jag har höjt trycket, luftat hydroforen och rengjort järnfiltret.
Har tidigare vart inne på att felet är filtret, men det är det inte.
Testade att ta vatten direkt ur hydroforen genom en 15mm ballofix, fick närmare 25l/min då.
Tar jag kranen som är en meter från hydroforen och som går via järnfiltret så är det åter till 9-12l/min.
Det gör ingen skillnad om jag slår över filtret till bypass-läge.
Är därför inne på att något mellan filtret och hydroforen är kass. Men det finns bara en kulventil, lite slang och en bypass-/växelventil (se bilder). Är det ens rimligt att någon av dessa skulle ställa till med problem?
Tänk på att vi har rätt skitigt vatten, men det är ju inte sand i det direkt, bara väldigt mycket järn och mangan.
Det är även så att trycket är högt första 10-15sek och sedan sjunker det, men bara när man tar via utloppet på hydroforen, tar man via ballofixen så är det konstant.
Detta tycker jag återigen tyder på att något är fel med tillflödet till filtret/växelventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Just det - är ju alltid lite svårt med dimensioner på bild, tack! Glömde kolla upp dem, men jag gissar att den svarta lilla stumpen som någon har satt dit, är drygt 18mm PEM-slang.
Jag tycker dimensionerna borde vara OK för 20l/min mot en kran.
Får ev. plocka isär växelventilen och kontrollera den.
Jag tycker dimensionerna borde vara OK för 20l/min mot en kran.
Får ev. plocka isär växelventilen och kontrollera den.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja jag har också vart inne på om man skulle våga sig på att byta den lilla picken som kommer ut från hydroforen, 90-gradaren. I övrigt är nog inget mer i galvat.kulle skrev:
Edit: fasiken, det är nog en till, efter kulventilen, som jag inte har tänkt på, som kanske är galvad.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Kom på att det är definitivt inte plastklädda galvade rör då röret på ett ställe böjer sig och då på ett sätt som inte är bockat. Det är dessutom alldeles för lätt för att vara i metall. Så det är endast galvade delar mellan hydrofor och filter.
Klicka här för att svara