Hej,

På senare tid inte jätteofta så har det luktat avlopp i huset till vilket vi har enskilt avlopp. Då vi haft det har vi spolat i kranen i ett av badrummen ett tag så har det försvunnit. Ibland har det även luktat endast utomhus. I somras var en kille från Baga och kollade avloppsbrunn på gården och då han tände en rökfackla kom ej rök ur luftningen som går ut på taket via ett rör vilket det skall enligt honom. Vad kan vara fel, vad bör jag tänka på och vad kan jag kontrollera och hur? Huset är byggt 2011 så rätt nytt och tidigare ägare har iallafall inte nämnt några tidigare problem.

Det verkar som det är tätt i luftröret. När ni spolar i toaletten, så försvinner vattnet i vattenlåsen istället. Därmed lukten. Prova att dra en rensfjäder genom röret.

Jag har haft problem med lukt - Baga Easy o löste det genom att sätta dit på inkommande rör en 45´ böj o litet rakrör rakt ner strax under lägsta nivå i Bagan. Ingen mer lukt - problemet löst

AG A skall bara hitta vart röret börjar så att jag kan dra en rensfjäder genom. Du tror att det är stopp/stock där?
@BeGe då måste jag bara hitta vart inkommande är och lägsta nivå är, har ej så bra koll på anläggningen.

Återupptar denna tråd å luktproblem har dykt upp igen.
Det luktar från vattenlåset i duschen på övervåningen och ingen annanstans. Detta sprider sig såklart i huset. Vi har tittat så vattenlåset fungerar som det skall och det verkar det göra. Det vi vet är att det inte verkar komma ut luft från Baga Easy genom avluftningsröret som går ut på taket så detta har vi tänkt försöka åtgärda. Vem kan man anlita för att titta på detta och försöka lösa problemet? Rörkille, ventilationskille, avloppskille eller annan fackman?

Enligt BeGes tidigare tips så kanske lösning är att göra böjning på rör men jag är inte med på vart man skall göra dt isåfall? Alla tips om vad som kan vara fel och hur man åtgärdar det är välkomna.

Mvh
MO

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.