Behöver hjälp att förstå mig på mitt avlopp och råd hur jag ska göra. Köpte ett hus för 2år sedan som hade kommunalt avlopp och har inte haft bekymmer förens för drygt en vecka sedan då det började bubbla i avloppen och låta konstigt och rann undan långsamt. Svärfar körde ner en avloppsrens i inspektionsluckorna från två toaletter vilket resulterade i att det blev helt stopp i avloppet i källaren och jag fick då ta hit en spolbil.

Snubben från spolbilen fick bort stoppet men tyckte att han kom ut i en tank och inte i det kommunala avloppet vilket var okänt för mig. Med hjälp av det företaget så fick jag två ställen markerade på tomten där de trodde det låg en tank och jag blev ombedd att gräva fram dem. Igår gjorde jag detta och hittade ett stort cementlock närmst huset ca 20-30cm under plattor på uppfarten och en meter ut en K-brunn lite djupare som ser ut som såna man ser på gatan. Tog väck det stora cementlocket och kollade ner och då är det slam upp till i höjd med utloppsröret som går vidare till "k-brunnen" men inget stopp vad jag kunde se men röret ifrån huset var böjt neråt i brunnen såg det ut som..

K brunnen gick inte få bort locket på så den har jag ingen info om. Spolbilen tyckte jag skulle ta bort tanken och lägga nya rör ut till kommunens rör men jag vet inte vad jag bör göra.

Bör jag tömma cementbrunnen och gräva om hela avloppet eller är det inget problem? Och vad kan K-brunnen vara? Och känner någon till något liknande att man har kommunalt avlopp men en gammal tank/brunn på vägen ut enligt spolbilen så gjorde vissa denna lösningen på 90-talet när kommunen vill att man skulle ha kommunalt avlopp..

Liter bilder nedan. Tacksam för allas tankar, googlat men blir inte klok på om det är ett problem eller ej. Har inte varit något krångel sen spolbilen var här så kanske inte hade med brunnen att göra?

Bilden visar fötterna på en person som står framför en nyligen grävd grop med ett stort, rostigt cementlock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på insidan av en cementbrunn med synligt slam vid utloppsröret, grävd på en uppfart.
Skapa konto

Insyn i en gammal avloppstank under marken med slam nära utloppsröret.
Skapa konto

Vad är en K-brunn?

Jag hade ju tagit dit en avloppsentreprenör och låtit denne fixa det hela.
Men det beror väl på att jag inget kan (och inget orkar göra själv).

Vet inte själv syftar på att det är ett sånt lock man brukar se på kommunensgator och att det står ett K på. Någon som vet vad det står för får gärna säg det?

Den lätta vägen ut är ju att göra det men vill gärna veta om det är ett problem eller ej först innan jag pyntar ut för arbetet och gräver upp hela uppfarten..

Det finns flera bud vad "K" står för tex koppling, kloak eller Karlstad gjuteri. Vilket som är rätt ?vet ej

Har också hittat många bud på vad K står för så har inte blivit klokare och locket sitter stenhårt och går inte rubba med handkraft..

Men att ha en tank med skit fyllt till utloppsröret som går till kommunen och alltså ha kommunalt avlopp men skiten stoppar på vägen är det ett bekymmer eller fungerar den lösningen? Såg ut som att utloppsröret inte var igen slammat ut det rann ut okej..

Bokstaven på locket ska du nog inte tillskriva så mycket värde. Det kan ha varit "vi tager vad vi haver"-principen när det sattes dit.

Det är nog bra att du försöker förstå hur ditt avlopp är kopplat. Jag hade nog avvaktat med åtgärd, en gång är ingen gång brukar man ju säga. Men blir det stopp igen så är det ju lägevatt åtgärda. Vet man då hur det hänger ihop och är förberedd blir allt så mycket lättare.

Okej. Kopplingsbrunn låter mest logiskt då det är nära tomtgränsen och kan vara där det kopplas till kommunensrör.

Tack för svaret. Känner också att så det kan vara ett icke problem men jag har ett stort hål i uppfarten nu så frågan är om man ska fylla igen det igen och helt enkelt gräva fram det på nytt vid nya problem. Att de låg nergrävda och dessutom under stenplattor tyder ju på att den inte brukar tömmas? Eller kan man gjort det inifrån huset på något vis förr?

Kan det vara ett dolt fel att vi har en gammal tank som "bara väntar på att bli ett problem" enligt spolbilskillen? Vi levde i tron att vi hade ett rör rakt ut i gatan som övriga hus med kommunalt avlopp.. Vet inte hur man kunde undersökt det heller då de låg en bit under marken på uppfarten?

Många frågor och funderingar, tacksam till er som svarar med era funderingar!

harry73
Om det är ett fel kan det såklart också vara ett dolt fel, men frågan är om det är ett fel.
Jag antar att fastigheten hade enskild avlopp förut och då är den stora tanken din 3-kammarbrunn (eller äldre brunn med samma funktion) och då är din K brunn kanske locket till den gamla fördelningsbrunnen, där vattnet fördelas över en eller flera infiltrationsrör i ditt filterbädd.

Det känns inte bra att avloppsvattnet passerar tanken och att locket samtidigt inte är tillgängligt för inspektion eller underhåll. Inte kull att gräva upp uppfarten varje gång man har problem med avloppet. Jag vet dock inte om man behöver ta bort tanken eller om det går att koppla förbi den. Tanken kan då finnas kvar och eventuellt tömmas på slam och fyllas med sand.
Men när du säljer huset ska du såklart informera köparen att de finns en gammal avloppstank där. Så fundera redan nu om det kommer att ha effekt på försäljningspriset eller inte.

Det här är ju inte en "brunn" ur den bemärkelsen. Det är inte tänkt att det någonsin ska stå vatten i den.

Detta kan snarast liknas vid en renslucka eller inspektionslucka på det kommunala avloppet.

Hur menar du? Att jag bara hittat en renslucka att använda om jag får problem i framtiden och behöver inspektera avloppet? just nu inget problem alltså att där samlas slam?

Jag har som du förklarar men min brunn är i golvet i källaren (utbyggnad som är gjord på 60-talet). Vet inte varför man gjorde så men har inte haft några problem än så länge.

harry73
även om det är en renslucka, ska den inte ligga under 30cm grus på en uppfart. Så på något sätt ska det åtgärdas. antingen är allt som det ska, men då ska man i alla fall lägga locket i marknivå (mha förhöjningsringar) eller så ska man lägga om avloppet och ev ta bort tanken.
I vilket fall är det bra att ta ditt någon som kan avlopp (markentreprenör?) och låta honom komma med några förslag

Septpllm skrev:
Hur menar du? Att jag bara hittat en renslucka att använda om jag får problem i framtiden och behöver inspektera avloppet? just nu inget problem alltså att där samlas slam?
Rensluckan/inspektionsluckan är mer tänkt att användas av kommunen. Den kan mycket väl ha funnits där redan innan ditt hus byggdes, och din tomt var avstyckad. Att den nu ligger på din/en tomt har gjort att vegetation växt över. Det ska åtgärdas.

Tack för svar. Det blir alltså mitt ansvar som fastighetsägare att se till så luckan är tillgänglig för kommunen för inspektion? Eller kan kommunen få åtgärda detta? Har gamla bilder på fastigheten från ca 60talet och där syns ingenting på platserna där luckorna idag finns...Så det bör varit överväxt under en lång tid?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.