3 937 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
2 fastigheter - 1 vattenanslutning
Hej,
En en fastighet (A) som belastar en annan fastighet med bla infartsservitut (B).
Då husen tidigare haft samma ägare och legat på samma tomt så har man på något sätt kedjekopplat vattnet mellan husen. Det betyder att allt vatten går via hus B - som också får hela fakturan för vattnet.
I hus A sitter sedan en vattenmätare(?) som läses av vid jämna tidpunkter och så betalar fastighet A de m3 vatten som använts, betalningen sker till hushåll B.
Fastighet A äger även serviceservitut för vattenledningen mellan A och B.
Vilka direkta nackdelar ser ni med ovanstående lösning? Är den ens laglig?
Ligger utanför detaljplanerat område om det spelar roll.
En en fastighet (A) som belastar en annan fastighet med bla infartsservitut (B).
Då husen tidigare haft samma ägare och legat på samma tomt så har man på något sätt kedjekopplat vattnet mellan husen. Det betyder att allt vatten går via hus B - som också får hela fakturan för vattnet.
I hus A sitter sedan en vattenmätare(?) som läses av vid jämna tidpunkter och så betalar fastighet A de m3 vatten som använts, betalningen sker till hushåll B.
Fastighet A äger även serviceservitut för vattenledningen mellan A och B.
Vilka direkta nackdelar ser ni med ovanstående lösning? Är den ens laglig?
Ligger utanför detaljplanerat område om det spelar roll.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är väl bara fördelar att man kan utnyttja gemensamma ledningar.
Hos oss har vi via en samfällighet en vattenledning, som ansluter sju fastigheter till samma kommunala servis.
För varje hushåll som är "igång" betalar vi en "lägenhetsavgift", samt varje hushålls andel av förbrukningen.
Fungerar utmärkt, utom att det är lite pill att "analysera" räkningarna och fördela kostnaderna.
Och kommunens uppmätta förbrukning stämmer ju aldrig riktigt med summan av våra mätares.
Detta är skapat med hjälp av Lantmäteri och kommun, så det är helt lagligt.
Hur gör ni med avlopp?
Här har varje fastighet eget enskilt avlopp, så där är det inga konstigheter.
Hos oss har vi via en samfällighet en vattenledning, som ansluter sju fastigheter till samma kommunala servis.
För varje hushåll som är "igång" betalar vi en "lägenhetsavgift", samt varje hushålls andel av förbrukningen.
Fungerar utmärkt, utom att det är lite pill att "analysera" räkningarna och fördela kostnaderna.
Och kommunens uppmätta förbrukning stämmer ju aldrig riktigt med summan av våra mätares.
Detta är skapat med hjälp av Lantmäteri och kommun, så det är helt lagligt.
Hur gör ni med avlopp?
Här har varje fastighet eget enskilt avlopp, så där är det inga konstigheter.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 773 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 773 inlägg
Jag bor i ett parhus, som blev byggt på gemensam fastighet och vattenledning. Fastigheten delades sedan upp, och ett undantag fick göras från va-bolagets krav på en vattenledning/fastighet. Ledningen dokumenterades som gemensamhetsanläggning och registrerades hos Lantmäteriet. Tror jag. Det gjordes före min tid.
Vi har också samma pill med fakturor som ska delas. Jag gjorde ett excelark där jag fyller i mätarställningen och så räknas summorna ut automatiskt.
Fasta avgiften delas lika och sen betalar vi efter förbrukning.
Pga en miss i rördragningen kan inte grannen stänga sitt vatten utan att vårt också försvinner, så se till att ni har ventiler som stänger rätt rör... trist att behöva fimpa vattnet till grannen bara för att fixa nåt eller om man egentligen vill stänga när man är iväg en längre tid.
Så, om det är lagligt beror på va-bolaget, som eventuellt kan kräva ny ledning till nya fastigheten.
Vi har också samma pill med fakturor som ska delas. Jag gjorde ett excelark där jag fyller i mätarställningen och så räknas summorna ut automatiskt.
Fasta avgiften delas lika och sen betalar vi efter förbrukning.
Pga en miss i rördragningen kan inte grannen stänga sitt vatten utan att vårt också försvinner, så se till att ni har ventiler som stänger rätt rör... trist att behöva fimpa vattnet till grannen bara för att fixa nåt eller om man egentligen vill stänga när man är iväg en längre tid.
Så, om det är lagligt beror på va-bolaget, som eventuellt kan kräva ny ledning till nya fastigheten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Menar du att ditt vatten först går genom grannens vattenmätare? Märkligt!fredrik.johansson skrev:
Men det är väl inte så ofta man stänger ner? OK, utom vid jorden runt-kryssningar då
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 773 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 773 inlägg
Vi har en huvudmätare som va-bolaget mäter, sedan går mitt rör vidare till mig, och grannens via en undermätare, men ingen kran. På min sida sitter min undermätare och en ventil till min del av anläggningen. Skulle ju förstås varit en ventil vid grannens mätare också.KnockOnWood skrev:
Hur ofta man stänger beror kanske på ångestnivån... jag brukar stänga om jag är borta mer än några dagar. Har för mig att försäkringsbolaget rekommenderade stängning vid 3-4 dagars bortavaro. Det tar ju bara några sekunder att göra och sitter lättåtkomligt hos mig.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, tror jag förstår.
Men det borde väl vara lätt som en plätt att sätta en ventil/kran före grannens mätare också?
Men det borde väl vara lätt som en plätt att sätta en ventil/kran före grannens mätare också?
Klicka här för att svara