Hej!
Jag får bara 41-42° på varmvattnet vid tappställena, varmvattenberedaren är ställd på 70° och blandningsventilen på varmaste. Brukar blandningsventiler sluta fungera eller tror ni varmvattnet från beredaren inte blir varmt nog? Jag ska försöka mäta före och efter blandningsventil, men jag vet inte hur rätt det blir om man mäter utanpå rören?

/Mattias

Du bör kunna känna med fingret på röret ut från varmvattenberedaren(alltså innan hetvattnet blandas i blandningsventilen). Är det 70 grader bränns det och är stor skillnad mot 42 grader.

Man brukar kunna kugga om ratten på blandningsventilen så ger den högre temp lossa skruven i mitten dra ut handtaget vrid det lite och montera tillbaka.

Staffans2000
Den kärvar gärna. Vrid den fram och åter några gånger. Käka lite spenat först för den lilla gynnaren kan sitta regält.

Tack för tipsen! Ska prova att flytta ratten i morgon, den är lätt att vrida så den kärvar inte mekaniskt iaf...
Röret från vvb bränner jag mig på, men är ändå lite osäker om det verkligen är 70° på vattnet där, röret är ju så klart kallare på utsidan i vilket fall, men borde bli bra varmt om man spolar varmvatten. Problemet är att blandningsventilen sitter ju direkt på där, så det finns inte så långt rör att känna på...
Höjde vvb från 70 - 80 på termostaten, blev 1-2 grader varmare vid kökskranen, men jag ska som sagt prova att lossa ratten på blandningsventilen i morgon och se vad som är görbart där...

Hej igen! Nu har jag kuggat om ratten på blandningsventilen, flyttade den först 1/4 varv och fick då ca 47° på vattnet vid tappstället. lossade igen och vred på ca 1/8 till, fick då 52°, så det verkar ju fungera bra. Tack för hjälpen!
/Mattias

Röret ut från varmvattenberedaren är troligen av koppar och kanske ytterdiamdiameter 22 mm och godstjocklek 1,0 mm. Spolar du varmvatten i ett sådant rör, så leds värmen mycket snabbt(sekunder, kanske ett par sekunder) till kopparrörets yta. Vore röret av tjock plast, skulle det dock vara annorlunda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.