6 105 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Hur lossar jag på kopplingarna mellan blandare och vägg?
Har tänkt montera bort bidén i vårt badrum men är osäker på hur jag lättast lossar på kopplingarna som sammanlänkar blandarens rör med kopparrören i väggen... Jag vill inte riskera att göra sönder rören i väggen och vet av tidigare erfarenhet att det krävs mycket kraft för att få loss bultarna så vill inte hålla på och testa mig fram med risk för att något går sönder..
Tanken är att bidén ska lämna plats åt ett skötbord så jag vill ha så lite som möjligt som "sticker ut" så att säga.
Så, hur går jag bäst till väga?
Tanken är att bidén ska lämna plats åt ett skötbord så jag vill ha så lite som möjligt som "sticker ut" så att säga.
Så, hur går jag bäst till väga?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag amatör men hade nå liknande.
Skruva ur slangarna/rören som går upp.
Sen kan du skruva ur vinkeln och sen lätt lossa då det är nån form av koppling som klämmer.
Nått proffs kan säkert säga dom korrekta namnen eller om jag har fel i detta fallet
Sen måste det pluggas förståss på samma sätt fast ist för vinkeln
Skruva ur slangarna/rören som går upp.
Sen kan du skruva ur vinkeln och sen lätt lossa då det är nån form av koppling som klämmer.
Nått proffs kan säkert säga dom korrekta namnen eller om jag har fel i detta fallet
Sen måste det pluggas förståss på samma sätt fast ist för vinkeln
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Lite svårt att se exakt på bilden. Men du vill troligen få bort vinkeln. I så fall måste du först få bort det kromade röret som går uppåt. Ser ut som du då skall hålla mot med skiftnyckel på den stora vertikala muttern, och vrida på den lilla som går runt röret.
När du fått bort det röret så håller du emot på den stora muttern vid väggen och vrider vinkeln. I det läget bör du kunna sätta en propp eller hatt istället för vinkeln.
När du fått bort det röret så håller du emot på den stora muttern vid väggen och vrider vinkeln. I det läget bör du kunna sätta en propp eller hatt istället för vinkeln.
#2, #3
Är också amatör, för att inte säga nybörjare när det kommer till just det här - men man måste ju lära sig på nått sätt ☺️
Det känns betryggande att ni båda verkar dela uppfattning om hur man bör gå till väga så jag ska testa detta och se om jag får loss det 👍
Är också amatör, för att inte säga nybörjare när det kommer till just det här - men man måste ju lära sig på nått sätt ☺️
Det känns betryggande att ni båda verkar dela uppfattning om hur man bör gå till väga så jag ska testa detta och se om jag får loss det 👍
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ja - lätta på den övre anslutningen som är från vinkeln till bidén, lossa sedan vinkeln från anslutningen mot väggen och sätt helst på en ballofix med metallhuv.
Alternativt, skruva loss vinkeln och sätt en metallhuven direkt, men det blir lite krångligare när du vill ansluta något nästa gång och det kommer att spilla lite vatten då, om än inte någon ansenlig mängd.
Metallhuv med packning (mutter typ
) skall vara R15 eller 1/2" invändig gänga.
Givetvis utförs allt med huvudkranen avstängd och en tappkran öppen
Alternativt, skruva loss vinkeln och sätt en metallhuven direkt, men det blir lite krångligare när du vill ansluta något nästa gång och det kommer att spilla lite vatten då, om än inte någon ansenlig mängd.
Metallhuv med packning (mutter typ
Givetvis utförs allt med huvudkranen avstängd och en tappkran öppen
Redigerat:
Vinkeln måste vara kvar för det ska bli tätt.
Det räcker med att lossa tryckmuttern i ovankant sen lyfta bort biden. Dra i två proppar 1/2" (15) i dess ställe.
Tryckmuttern som pekar in i väggen måste ju möta sin koniska motsvarighet i vinkeln för att täta.
http://www.fmmattsson.se/vara-produ...ulventiler/trycknippel-med-kona1/?t=4&id=9596
http://www.fmmattsson.se/vara-produ...-och-kulventiler/vinkelkoppling1/?t=4&id=9629
Det räcker med att lossa tryckmuttern i ovankant sen lyfta bort biden. Dra i två proppar 1/2" (15) i dess ställe.
Tryckmuttern som pekar in i väggen måste ju möta sin koniska motsvarighet i vinkeln för att täta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
http://www.fmmattsson.se/vara-produ...ulventiler/trycknippel-med-kona1/?t=4&id=9596
http://www.fmmattsson.se/vara-produ...-och-kulventiler/vinkelkoppling1/?t=4&id=9629
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Bara nyfiken, varför får du inte samma effekt med en täckmutter/-metall som med vinkeln? Är den för kort (få gängor djup?) för att få plats med konan?krilleman_215 skrev:
Edit:
Men det är klart, på din bild så ser man ju att den utvändiga gängan inte är slät ände på och därför kanske gör sönder packningen i en täckmutter.
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Ovan var alltså bara rent teoretiskt. Tänkte mig att konan trycks mot tryckmuttern av täckmuttern och gör det tätt inuti den, täckmuttern och dess packning tätar sedan mellan yttre gängan och sig själv.
Som sagt, ovan är bara av teoretisk nyfikenhet
Som sagt, ovan är bara av teoretisk nyfikenhet
Okej, nu är bidén borttagen och det var väldigt lätt att lossa på den lilla kopplingen. Tack för bra hjälp 
Dock har jag fortfarande problem.
Nu ser det ut som på bilden nedan att böjen avslutas med vad jag tolkar som en förminskning.
För att plugga i denna förminskning så har jag räknat ut att jag behöver en utvändigt gängad plugg (hane) som är 14mm över gängorna. Detta verkar inte finnas? (och alla dessa olika beteckningar för dimensioner som verkar finnas kan ju göra den friskaste av människor galen..)
Så, kanske bäst att försöka få loss förminskningen och plugga direkt i vinkeln? Dock sitter de ihop som berget vilket gör mig osäker på om det verkligen är två delar eller om vinkeln är gjuten med "inbyggd" förminskning..?
Ett annat alternativ är att försöka få loss hela vinkeln, men det sitter också fast som berget.. Finns det något bra knep för att få det att släppa? Har testat universallösningen 5/56 utan framgång..
Hur som helst behöver jag lite mer råd. Jag är inte beredd att ringa Röris och be honom komma och rädda situationen riktigt än..
Dock har jag fortfarande problem.
Nu ser det ut som på bilden nedan att böjen avslutas med vad jag tolkar som en förminskning.
Logga in
Skapa konto
För att plugga i denna förminskning så har jag räknat ut att jag behöver en utvändigt gängad plugg (hane) som är 14mm över gängorna. Detta verkar inte finnas? (och alla dessa olika beteckningar för dimensioner som verkar finnas kan ju göra den friskaste av människor galen..)
Logga in
Skapa konto
Så, kanske bäst att försöka få loss förminskningen och plugga direkt i vinkeln? Dock sitter de ihop som berget vilket gör mig osäker på om det verkligen är två delar eller om vinkeln är gjuten med "inbyggd" förminskning..?
Ett annat alternativ är att försöka få loss hela vinkeln, men det sitter också fast som berget.. Finns det något bra knep för att få det att släppa? Har testat universallösningen 5/56 utan framgång..
Hur som helst behöver jag lite mer råd. Jag är inte beredd att ringa Röris och be honom komma och rädda situationen riktigt än..
Det ser ut som att det är lite olika färg på vinkel och förminskningen så det är sannolikt olika delar. Jag tycker du ska montera bort vinkeln från väggen så att du kan ta i ordentligt utan att knäcka till röret som kommer ut ut väggen.
Kan du titta neer i mellanrummet mellan delarna om det verkar vara klämring, teflon eller lin som tätar? Min gissning är att det är gammalt lin och det kan sitta riktigt hårt.
Kan du titta neer i mellanrummet mellan delarna om det verkar vara klämring, teflon eller lin som tätar? Min gissning är att det är gammalt lin och det kan sitta riktigt hårt.
Det dumma är att vinkeln sitter lika hårt i andra änden. Jag är rädd att vrida av röret i väggen när jag försöker lossa den där.. Vi har vart två man som försökt, en som höll emot och en som försökte vrida och det rörde sig inte en mm..
14mm över gängan är ju dimension 8 (1/4") enligt din tabell 
Men ett litet varningens finger är dock att den gängan inte behöver vara 8.
Det bästa vore att få ur den delen och proppa i 1/2" vinkeln.
Att vara två som försöker lossa en gänga så liten som denna är nästan svårare...
Men ett litet varningens finger är dock att den gängan inte behöver vara 8.
Det bästa vore att få ur den delen och proppa i 1/2" vinkeln.
Att vara två som försöker lossa en gänga så liten som denna är nästan svårare...
Jo, jag ser att det borde vara dimension 8. Men jag hittar inte en enda plugg i den dimensionen så det verkar inte finnas? Annars hade ju det varit väldigt smidigt 
Jag ska ge det ett nytt försök att se om jag kan få ur förminskningen. Ske se om det går lättare med lite värme (varmluftspistol)..
Jag ska ge det ett nytt försök att se om jag kan få ur förminskningen. Ske se om det går lättare med lite värme (varmluftspistol)..
Renspropp 8 har dom flesta grossister på hylla.
Men gängan är väldigt kort på denna renspropp, så använd loctite för att få det bra.
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...Varianter--Renspropp-av-metall-G8-274628.html
Men gängan är väldigt kort på denna renspropp, så använd loctite för att få det bra.
Logga in
Skapa konto
https://www.vvsochbad.se/Roer-Koppl...Varianter--Renspropp-av-metall-G8-274628.html