P
"Förra veckan trädde ett nytt regelverk för enskilda avlopp i kraft i Finland. Inte oväntat har det skapat debatt i Sverige eftersom vårt sjörika grannland bestämt sig för att göra eftergifter för fastighetsägare. Den ansvarige ministern talar om ”rimligare bestämmelser om glesbygdens avloppsvatten” och lär nog få många svenska fans. Ett modernt enskilt avlopp är inte gratis och är man gammal och trött och/eller fattig så kan det vara besvärligt att plötsligt få ett föreläggande från kommunen att, vid hot om ett kännbart vite, bygga om avloppet till sin stuga till ett visst datum. Att Finland och Sverige delar samma övergödda innanhav gör inte det nya finländska regelverket mindre utmanande för aktörerna på den svenska avloppsarenan."

http://www.aktuellhallbarhet.se/wc-pa-landet-fortfarande-ingen-skitfraga/

Claes Sörmland
Ja, troligen har reningskraven för enskilda avlopp generellt sett varit för höga i Sverige. Våra politiker borde på 90-talet ha fokuserat på smittskyddet och inte snöat in på övergödningen där de enskilda avloppens bidrag inte är så stort som myndigheterna fick för sig.

HaVs nya förslag som är ute på remiss mildrar ju delvis kraven så att markbäddar och infiltrationer kan användas i större utsträckning än i dag. Men samtidigt ställer man ökade krav på rening av avloppsvatten i känsliga områden samt kräver certifiering av avloppsanläggare. Fördyrande.

M
Jag köper ju att man i problemområden vill ha skärpta regler, men jag tycker även att det kanske är lite väl hårt idag.
Sitter själv och inväntar domedagsstöten från kommunen då dem har vart här och gjort kontroll nyligen, men förhoppningsvis behöver bara infiltrationen ses över.

Annars blir det ju till att skuldsätta sig hos banken igen.

Sen ska man ju även ha i åtanke att det är inte direkt billigt med kommunalt avlopp heller för den delen.

M
Claes Sörmland skrev:
Ja, troligen har reningskraven för enskilda avlopp generellt sett varit för höga i Sverige. Våra politiker borde på 90-talet ha fokuserat på smittskyddet och inte snöat in på övergödningen där de enskilda avloppens bidrag inte är så stort som myndigheterna fick för sig....
Nä, jordbruken vill nog att fokus ska flyttas från dem, trots att övergödningen som de bidrar med är betydande i jämförelse.

M
Micke64 skrev:
Nä, jordbruken vill nog att fokus ska flyttas från dem, trots att övergödningen som de bidrar med är betydande i jämförelse.
Ja jag är lite inne på det där med. Att bonden åker runt och dumpar piss och skit i tonvis, det går bra. Men spillvattnet som min lilla körv simmat runt i, det är farligt som pesten :)

Att man inte vill ha korvarna rätt ut i naturen köper jag, men idag åker man ju runt och dömmer ut trekammarbrunnar bara på dess ålder.

Claes Sörmland
Om vi tar Östersjön t ex så tillförs den kring 600 ton fosfor per år via vattendrag. Den totalt utsläppta mängden fosfor från enskilda avlopp på östsidan har beräknats till 83 ton per år (SMED rapport på 2000-talets början).

Men det är den teoretiska mängden fosfor som släpps ut alldeles vid avloppsanläggningen. Fosfor är inte lättrörligt och fastläggs in mark och tas dessutom upp av växtlighet. Så säg att 10% av utsläppt fosfor faktiskt når Östersjön - det rör sig då om 8 ton per år. Det är strax över 1% av utsläppen till Östersjön.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.