6 362 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Fackmannamässigt anslutet diskmaskinsavlopp på urgammalt vattenlås
Mitt vattenlås är gammalt, skulle gissa på att det är från -68 då köket byttes.
Tyvärr är diskmaskinsavloppet inte fackmannamässigt anslutet. Det går via ett kopparrör ner i en tratt med vattenlås. Om vattenlåset skulle bli tätt så kommer det att svämma över. Och den risken vill jag inte leva med längre.
Finns det några sätt att göra det här fackmannamässigt på ett enkelt sätt? Jag antar att jag kan riva ur hela vattenlåset och byta det, men jag skulle hellre välja en enklare metod.
Tyvärr är diskmaskinsavloppet inte fackmannamässigt anslutet. Det går via ett kopparrör ner i en tratt med vattenlås. Om vattenlåset skulle bli tätt så kommer det att svämma över. Och den risken vill jag inte leva med längre.
Finns det några sätt att göra det här fackmannamässigt på ett enkelt sätt? Jag antar att jag kan riva ur hela vattenlåset och byta det, men jag skulle hellre välja en enklare metod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den verkar ju lösa problemet. Tack! Det var precis något sådant jag eftersökte.
Frågan är hur man då kan plugga det överblivna vattenlåset på något smart sätt? Är det kanske så att det svarta röret är ett teleskoprör? Isåfall kanske det funkar att helt enkelt ta bort det överblivna vattenlåset.
Frågan är hur man då kan plugga det överblivna vattenlåset på något smart sätt? Är det kanske så att det svarta röret är ett teleskoprör? Isåfall kanske det funkar att helt enkelt ta bort det överblivna vattenlåset.
Sorry att jag inte kunde svara. Menade att det ser ut som att man kan dela på delarna och då antingen byta ut hela ringen med vattenlåset eller helt enkelt "dela bort" vattenlåset och ansluta diskmaskinen där via en muff.pelpet skrev:
Men den lösning som krilleman visade är ju betydligt enklare och ķanske snyggare.
Annars kanske det går att sätta en vanlig ändstopp uppe på tratten. Om den inte passar perfekt så kanske det går att limma den eller spänna fast den på annat sätt.
Jag tror också att det går att dela låset och ta bort extrakoppen, det kanske till och med är enklare än att plugga den.
Jag tror också att det går att dela låset och ta bort extrakoppen, det kanske till och med är enklare än att plugga den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
I installationsanvisningarna för de diskmaskiner vi har haft har det stått ungefär att deras avloppsslang ska vara fäst åtminstone högre upp än hoarnas utlopp för att man inte ska riskera att avloppsvattnet från hoarna trycks baklänges in i diskmaskinens avloppsslang.
Behåll som det är och komplettera med en tät matta i botten som gör att ev. läckage blir synligt. Det innebär gardering mot läckage från alla kopplingar. Verkar ju finnas en del annat än diskmaskinsavloppet som är gammalt.