Snigla skrev:
Vet inte vad ni har för diskho, men om den har en skarv på samma sida som träet svällt nertill.. Kolla den skarven! På vårt skåp rann det ner under diskbänkskanten..längs med innersidan av skåpet och ner till botten.. dvs det kunde skilja mycket på "vätskenivån" beroende på vad man pysslade med i köket,

Om man hade våta saker stod vid skarven så blev det mer, diskar man för hand och skvätter blir det mer.. men har man 10 liter vatten i hon..så är de snustorrt.. lömskt som attan!

Kan oxå påpeka att i ett tidigare ikeakök hade vi problem med att fästa det lilla röret till "översvämningsskyddet".. svårt att få tätt..
Aha, nä väggarna är ju inte blöta och vattnet har dessutom taget sig under hela plastskyddet, d.v.s även till andra sidan. Det verkar som att vattnet hamnar runt mittan där lådöppnaren står för just där under var det ganska mycket vatten och där finns också skruvhål där vattnet kan ta sig ner. Annars ska det egentligen vara tätt.

det kan inte va nått med tex lådan du har plockat bort lr tex sophinken som trycker på nått rör/slang så det läcker bara när allt är som det var innan ni rensade skåpet? det kanske kan förklara att det är torrt nu

• Gilla
Pagno och 2 till
  • Laddar…
snowjim skrev:
Aha, nä väggarna är ju inte blöta och vattnet har dessutom taget sig under hela plastskyddet, d.v.s även till andra sidan. Det verkar som att vattnet hamnar runt mittan där lådöppnaren står för just där under var det ganska mycket vatten och där finns också skruvhål där vattnet kan ta sig ner. Annars ska det egentligen vara tätt.
Nu har ja kikat vad ni hade för diskbänk/ho och påminner om vår (vi har bara en ho) med samma lömska kant (vår är Ikeas variant) - hur fäste man er? Den ser oxå tajt ut gentemot skåpstommen den sitter i? Om ni ändå tejpar papper överallt ..sätt dit några bitar på sidan av skåpet med vetja :)

Vad har ni för sophinken då? Inga hål i botten för ? De har ju också en tendens att läcka kondens o sopvatten? (Inte silikonar skruvhålen där? Verkade så vältätat överallt annars)

Skumt värre iaf..

snowjim skrev:
Inte helt säker på vilken sil du menar? De som sitter lösa i hoen som sammlar upp skiten sitter ju lösa per standard och det är de man rensar lite då och då. Jag antar att du menar själva hållarna? D.v.s den del som håller avlopsröret på plats mot diskhoen?
Just det menade jag, det som håller silen, sitter packningarna rätt mellan den och godset i diskhon bör det inte vara något problem. Jag har själv råkat ut för ett liknande problem som ni har, då hade jag rengjort rören på undersidan, råkat flytta lite på "silinfästningen", packningen hamnade lite snett, vattnet letade sig upp, droppade bara några droppar per dygn, var svårt att hitta var det kom ifrån. Ibland kan man leta sig tokig efter småsaker innan man hittar dem. Det kan även vara en minimal spricka någonstans i dina plastdetaljer som läker sig själv med "smuts", hoppas att du finner felet.
Mvh P-A

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Okay, nu efter par månader så tror jag att vi funnit läckan!

Det har ju fått ett bra tag och inga problem har funnits. Men i samband med att vi satte in nytt handfat i källaren så fick vi även stänga av vattnet.

Tydligen läcker blandaren rejält med vatten när man drar på vattnet. I detta fallet är det en FM Mattson 9000E blandare som ser ut såhär :

48964.png
http://www.fmmattsson.se/ResourceFiles/Images/570x580/48964.png

Den läcker då från skarven precis ovanför vredet för diskmaskinen och som sagt, tydligen ganska mycket. Den läcker dock aldrig annars utan det är just när man slår ifrån och slår på vattnet på huvudledningen in.

Finns det gummipackning för detta? Är blandaren kanske defekt? Vill gärna inte byta den då den annars fungerar som den ska.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.