Hej!

Har kikat detta forum konstant sen vi börjat byggt hus och fått många väldigt bra svar! Otroligt tacksamma för det!

Nu har det dock dykt upp en fråga som varken våra nära o kära, google eller byggforum kan svara på =P


Det är så att vi tänkt att ha en toalett på övervåningen och röret upp ska gå ganska nära WC:n på nedervåningen och vi undrar om det kommer uppstå några problem.

Röret till övervåningen är också tänkt att fungera som ventilation för hela avloppet. Det blir ett grenrör då ena delen sticker upp till övervånings badrum och den raka delen går rakt upp till taket.

Kommer det bli några problem med att ha WC så nära röret till övervåningen och ventilationen?

Har bifogat en avloppsskiss som ni kan kika på och gärna komma med andra förslag och inverkningar. Vi är inga proffs så all feedback är hjälpfullt!
Schematisk avloppsskiss över två våningsplan som visar rördragning från toaletten på nedervåningen till övervåningen och takventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand, Joar!
 
Jag förstår inte riktigt problemställningen!

Vad skulle vara problemet menar du?
Ventilationen "nära" WC-anslutningen borde väl vara det bästa?
 
Tack för visat intresse!

Det jag menar kan bli problem är att ventilationsledning också fungerar som avloppsledning till övervåningen.

Är det farligt att ha övervåningens avlopp gå så nära nedervåningens wc? Kan det bli något "baksug" till wc:n på nedervåningen
 
Redigerat:
Nej, jag tror att du kan vara helt lugn.

Det är ju bland annat just för att förhindra "baksug" som man har avluftningen.
Och den sättes lämpligen från avloppsinstallationens högsta punkt.
 
Då kör vi som planerat

Tackar för svaren!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.