Hej!

Vattenutkastaren på mitt hus har börjat läcka inifrån där man vrider om med plastnyckeln och jag kan inte hitta rätt reservdel.

Jag köpte en kranöverdel 3517-3500 men det visade sig ej vara rätt och jag har problem med att hitta rätt del.
Någon som har haft liknande problem eller vet lösningen?

Det är en äldre vattenutkastare från gissningsvis 1985 då huset byggdes, själva vattenutkastaren saknar modellnummer och är endast märkt med "FM Mattsson"

Bifogar bilder på både vattenutkastaren samt gamla kranöverdelen samt reservdelen som jag köpte som visade sig vara fel.

Tack!

• Två kranöverdelskomponenter med blåa packningar på en träyta. Verktyg delvis synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre vattenutkastare från FM Mattsson monterad på en gul vägg, saknar kranöverdel.
    Skapa konto
Krilleman
M Myuda skrev:
Hej!

Vattenutkastaren på mitt hus har börjat läcka inifrån där man vrider om med plastnyckeln och jag kan inte hitta rätt reservdel.

Jag köpte en kranöverdel 3517-3500 men det visade sig ej vara rätt och jag har problem med att hitta rätt del.

Det är en äldre vattenutkastare från gissningsvis 1985 då huset byggdes, själva vattenutkastaren saknar modellnummer och är endast märkt med "FM Mattsson"

Bifogar bilder på både vattenutkastaren samt gamla kranöverdelen samt reservdelen som jag köpte som visade sig vara fel.
Det fina med FMM är alla sprängskisser och tydliga bilder i Servicehandboken. 👍
Du har köpt ny kraöverdel till Vattenutkastare FMM 4290, medans din vattenutkastare heter FMM 4285.

Sidan 116-123 gäller för dig.

Är det en ny passande kranöverdel du eftersöker så har den RSK: 4316686 och den artikeln verkar tråkigt nog ha avaktiverats i RSKdatabasen 2015...

Ingen av VVS-grossisterna verkar ha den lagerlagd längre...

Den här onlinebutiken har den listad, kolla med dom om dom har någon kvar på hyllan!
https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/fmm-3517-1500-kranoverd-v-utk.html

Kranöverdel RSK: 4316686 för självdränerande vattenutkastare, avaktiverad 2015-11-03 enligt FM Mattsson, med skiss av anslutning M20x1,5.
Skapa konto

Illustration av två kranöverdelar från FM Mattsson för självdränerande vattenutkastare, med tillverkningsår, RSK- och FMM-nummer, samt gängdimension M20x1,5.
Skapa konto

Men enligt den här texten på FMMs sida så ska den du ha köpt även kunna passa äldre vattenutkastare... 🤔
Kranöverdel för FM Mattssons utkastare, passar äldre modeller från 1988, med artikelnummer 35173500 och RSK 4316687. Utförande i metall.

Monteringsanvisningen hittar du här:
https://www.fmmattsson.com/storage/...98471/1004231_Rev000_1306_Kranöverdel_VUK.pdf

Krilleman Krilleman skrev:
Du har köpt ny kraöverdel till Vattenutkastare FMM 4290, medans din vattenutkastare heter FMM 4285.

Är det en ny passande kranöverdel du eftersöker så har den RSK: 4316686 och den artikeln verkar tråkigt nog ha avaktiverats i RSKdatabasen 2015...

Den här onlinebutiken har den listad, kolla med dom om dom har någon kvar på hyllan!
[länk]

[bild]

[bild]

Men enligt den här texten på FMMs sida så ska den du ha köpt även kunna passa äldre vattenutkastare... 🤔
[bild]

[länk]
Krilleman Krilleman skrev:

[länk]

[bild]

[bild]

[bild]

[länk]
Tack!
Jo det va därför jag beställde just denna kranöverdel, saken är att den ser helt annorlunda ut "inuti" än den gamla som sitter i.
Jag glömde såklart att ta bild på den men jag kan skruva isär vattenutkastaren imorgon och fota.

Får ta och kolla över det imorgon med den hemsidan och om delen finns i lager, vore grymt om jag slapp byta hela vattenutkastaren i onödan.

M Myuda skrev:
Hej!

Tack!
Kranöverdel från FM Mattsson visas på en websida med pris och betyg.
Skapa konto
Jag köpte denna och den passade. Jag kom på att man kunde dra bort den där mässingsdelen som det står ORIGINAL på, då passar röret, eller spindeln perfekt i hålet som mässingsdelen satt i. Mitt hus byggdes 1987, så det är säkert en exakt likadan vattenutkastare. //Joakim

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.