16 950 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Kondens inkommande vatten.
Sitter den inte på nåt ställe där kondensvattnet skulle kunna orsaka nån skada på nåt sätt är det ju inget att bry sig om, kondens blir det ju efter som det inkommande vattnet är mycket kallare än omgivningen, är det dessutom så att det hänger massa fuktig tvätt där eller om torktumlaren körs så blir det ju större kondensbildning.
Kostar ju inte så mycket att isolera röret heller iofs
Kostar ju inte så mycket att isolera röret heller iofs
Redigerat av moderator:
Ska man isolera måste detta va en isolering som tål vatten och för att det ska blir riktigt bra helt tät hela längden annars så får man kondens där det läcker in varm luft. Är det bara raka rör är det inte svårt men vid kopplingar och kranar har tillochmed proffs problem att få tätt. I vissa lägen kan det vara lättare att se till att dropparna inte gör skada typ hänga en ränna under där det kan droppa ner i och rinna undan.
Ett tips kan vara att använda den isolering som man bl.a. använder till värmepumpar där du isolerar inkommande ledningar från borrhåll och även inne i pumpen. Här finns det också isolerband på rulle med klister på som de använder vid service för att återsluta om man måste öppna den befintliga isolering.
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Plockar upp den här uråldriga tråden
Har samma problem med det ingående kallvattnet från egen brunn. Att set blir kondens på kopparrören i rummet kan jag leva med. Våtutrymme osv. Men uppstår detta också i väggen eller golvet blir jag mer nervös… gör det de eller är det så att konstruktion naturligt förhindrar detta på något sätt.
Notering är att även vattenutkastaren blir väldigt kondenserad på utsidan och vattenslangen ute. Till vattenutkastaren går ju en anslutning som går igenom väggen. Ska nämnas att huset är nybyggt sen 2022 så det är inte massa specialare och Timell-fix som hunnit leta in sig här. Bör även gå att påpeka något till en byggare om det kan konstateras felaktigt gjort.
Har samma problem med det ingående kallvattnet från egen brunn. Att set blir kondens på kopparrören i rummet kan jag leva med. Våtutrymme osv. Men uppstår detta också i väggen eller golvet blir jag mer nervös… gör det de eller är det så att konstruktion naturligt förhindrar detta på något sätt.
Notering är att även vattenutkastaren blir väldigt kondenserad på utsidan och vattenslangen ute. Till vattenutkastaren går ju en anslutning som går igenom väggen. Ska nämnas att huset är nybyggt sen 2022 så det är inte massa specialare och Timell-fix som hunnit leta in sig här. Bör även gå att påpeka något till en byggare om det kan konstateras felaktigt gjort.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
