R Räknenisse skrev:
Var har ni tillflödet av vatten ifrån?

Om tidigare brunnsdjup var anpassat efter någon åder som rinner på det djupet kan djupare ringar göra att vattnet måste gå ner och igenom mer jord på vägen in i brunnen.

Hurdan botten på nya brunnen? Kanske fanns filtrerande sand i botten på den gamla, medan grävaren bara ha plockat fram någon sämre naturjordsbotten.
Vattnet flödar in underifrån och vi fyllde upp med grus i botten. Men kanske som du säger att vattnet behöver trycka sig igenom jorden för att komma upp.
 
Jag skulle säga - ge det ett halvår eller så, kanske mer, man ser att vattnet blir bättre med tiden av dina prover och om 6 månader till så är det nog rätt nära kommunal vatten när det gäller turbiditet (grumlighet) skulle jag tro.

När ni grävde så vände ni upp och ned på en massa jord och med detta förmodligen fick med lite organisk material även i djupare nivå inblandat, och det kan nog behöva 'verka ut' under rätt lång tid tills depån i jorden är uttömd och dy-doften försvinner. Problemet är att syretillförseln är låg/obefintlig djupare i jorden och har man en massa organisk material så käkar den upp den lilla syre som finns och därefter är nedbrytningen i anaerob miljö och dessa brukar också ge dofter av olika slag.


Förmodligen ett sätt att lindra dydoften på vattnet tills det har 'satt' sig naturligt är att köpa en (akvarieliknande) luftpump modell för dammbruk med en luftslang ned och en lite tyngre syresten nedstucken någon eller ett par meter ned i vattnet så att det bubblar om och syresätts bättre (+ att luftpumpen hela tiden får ner syrerik luft i brunnen vid ytan då omsättningen av luft kan bli dålig i en djupare brunn med låg syrehalt över vattenytan) - förmodligen räcker det med en halvårs körning och man behöver inte göra någon fast installation.

Själva bubblandet av luft genom vattenmassa ger inte så mycket syresättning i sig utan det viktiga är att bubblorna bryter ytan och blandar om den mer syrefattiga vattnet i djupet med mer syresatta vatten precis vid ytan som har utjämnats mer eller mindre partialtrycksmässigt med luftsyret precis ovanför vattenytan.

När vattnet blir tillräckligt syresatt så kommer dydofter förmodligen att försvinna och luftas brunnen under längre tid kommer dess ev. organiska depå också att minska kraftigt, dock kommer nog inte syresättningen nå jorden utanför eller under brunnsringarna...
 
  • Gilla
Fråjden och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag skulle säga - ge det ett halvår eller så, kanske mer, man ser att vattnet blir bättre med tiden av dina prover och om 6 månader till så är det nog rätt nära kommunal vatten när det gäller turbiditet (grumlighet) skulle jag tro.

När ni grävde så vände ni upp och ned på en massa jord och med detta förmodligen fick med lite organisk material även i djupare nivå inblandat, och det kan nog behöva 'verka ut' under rätt lång tid tills depån i jorden är uttömd och dy-doften försvinner. Problemet är att syretillförseln är låg/obefintlig djupare i jorden och har man en massa organisk material så käkar den upp den lilla syre som finns och därefter är nedbrytningen i anaerob miljö och dessa brukar också ge dofter av olika slag.


Förmodligen ett sätt att lindra dydoften på vattnet tills det har 'satt' sig naturligt är att köpa en (akvarieliknande) luftpump modell för dammbruk med en luftslang ned och en lite tyngre syresten nedstucken någon eller ett par meter ned i vattnet så att det bubblar om och syresätts bättre (+ att luftpumpen hela tiden får ner syrerik luft i brunnen vid ytan då omsättningen av luft kan bli dålig i en djupare brunn med låg syrehalt över vattenytan) - förmodligen räcker det med en halvårs körning och man behöver inte göra någon fast installation.

Själva bubblandet av luft genom vattenmassa ger inte så mycket syresättning i sig utan det viktiga är att bubblorna bryter ytan och blandar om den mer syrefattiga vattnet i djupet med mer syresatta vatten precis vid ytan som har utjämnats mer eller mindre partialtrycksmässigt med luftsyret precis ovanför vattenytan.

När vattnet blir tillräckligt syresatt så kommer dydofter förmodligen att försvinna och luftas brunnen under längre tid kommer dess ev. organiska depå också att minska kraftigt, dock kommer nog inte syresättningen nå jorden utanför eller under brunnsringarna...
Du är klok som en bok! Det låter verkligen som en tänkbar förklaring. Luftningen och syrestenen är helt enkelt för att speeda på processen med nedbrytningen. Stort tack för din förklaring!
 
Det fins trådar i BH som gjort liknande med tex, stora regnvattentankar som börja lukta mindre mysigt av medföljande löv och annat, framförallt pollen på försommaren som är väldigt kolhydrat och proteinrik 'kost' och svår att skilja ut när det rinner in i tankarna och sedan 'ruttnar' i dessa.

Efter luftning en tid så brukar vattnet vara helt luktfritt.

Sedan fins andra trådar där man klorerar brunnen med natrium (klorin orginal/naturell¹) eller kalciumhypoklorit (poolklor) för att ta död på det mesta i bakterier och förbruka lite av dess mer lättomsatta biomassa som eventuellt finn i brunnen. Det är dock ingen permanent lösning om det hela tiden kommer in ny organisk material som bakterier kan leva på.


¹ många klorrengöringar man ser i handeln idag (och klorin mer eller mindre försvunnit från butikshyllorna) är parfymerade och har tensider i sig - dessa vill man inte ha i en brunn med dricksvatten...
 
X xxargs skrev:
och klorin mer eller mindre försvunnit från butikshyllorna
Det har det väl inte?! Snabbkollade och både ICA och City Gross hade det i sin webshop. Även ÖoB har det.
 
Hmm, verkar vara olika på butiker lokalt vad de tar hem, ICA hos mig (flertal ställen) verkar ha slutat med det helt och ersatt med något annan 'klorrent'-produkt som inte är varumärket klorin och det är inte samma sak då de ofta har både parfym och tensider i sig, och det vill man inte ha om det skall vara till att behandla dricksvatten. Tills man själv kontrollerat alternativen så är det bara 'klorin orginal/naturell' man skall använda för att desinfektera sitt dricksvatten.

Som alternativ till klorin orginal/naturell kan man prova att använda fixor eller var de heter numera 'pool chockklor' - kolla noga att det det innehåller kalciumhypoklorit och inte baserat på 'natrium di eller triklorisocyanurat' då man få hälla flertal gånger mer i mängd för att nå samma nivå fri klor i vattnet, och det är onödigt.

ca 15 gram av kalciumhypoklorit (upplöst i vatten innan man häller i dricksvattenbrunnen) har ungefär samma potentiell mängd fri klor som en flaska klorin orginal/naturell (klorin har orginal/naturell ca 22-24 gram natriumhypoklorit per liter, kalciumhypoklorit är bland det klortätaste formen man kan leverera aktiv klor på och fortfarande inte livsfarligt att hantera - ja, förutom klorgas på flaska)
 
Redigerat:
X xxargs skrev:
Hmm, verkar vara olika på butiker lokalt vad de tar hem
Så kanske det är. Men försvunnit från butikshyllorna tycker jag är en överdrift.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Hmm, verkar vara olika på butiker lokalt vad de tar hem, ICA hos mig (flertal ställen) verkar ha slutat med det helt och ersatt med något annan 'klorrent'-produkt som inte är varumärket klorin och det är inte samma sak då de ofta har både parfym och tensider i sig, och det vill man inte ha om det skall vara till att behandla dricksvatten. Tills man själv kontrollerat alternativen så är det bara 'klorin orginal/naturell' man skall använda för att desinfektera sitt dricksvatten.

Som alternativ till klorin orginal/naturell kan man prova att använda fixor eller var de heter numera 'pool chockklor' - kolla noga att det det innehåller kalciumhypoklorit och inte baserat på 'natrium di eller triklorisocyanurat' då man få hälla flertal gånger mer i mängd för att nå samma nivå fri klor i vattnet, och det är onödigt.

ca 15 gram av kalciumhypoklorit (upplöst i vatten innan man häller i dricksvattenbrunnen) har ungefär samma potentiell mängd fri klor som en flaska klorin orginal/naturell (klorin har orginal/naturell ca 22-24 gram natriumhypoklorit per liter, kalciumhypoklorit är bland det klortätaste formen man kan leverera aktiv klor på och fortfarande inte livsfarligt att hantera - ja, förutom klorgas på flaska)
Aha! Men häller man bara k kloriden i brunnen?
 
Typ, kanske först blanda ut bestämda mängden i en hink med vatten för större volym som man sedan tippar ned i brunnen, - helst bör vattnet i brunnen också på något sätt röras om. - ett sätt att röra om vatten är med en större syrasten för utomhus-dammar som sänks typ 2 meter under vattenytan och en lite större luftpump typisk för dammbruk som blåser i denna. - det kan förbättra vattnet överlag med bättre syresättning och den vägen få bort jord/kärrdoften efter en tid om det sedan är igång konstant..

Efter en kortare tid efter tillsatsen bör man ta upp ett prov och tex. kolla med pool-teststicka i hur mycket aktiv klor det blev - hälla i mer om det saknas mycket, och också titta hur fort kloret försvinner över tid, dvs hur mycket är det kvar 6 timmar senare - försvinner det fort så finns det mycket saker i brunnen som kan oxideras upp.

Hur mycket? - ja det beror på hur mycket fri vatten du har i brunnen. - kan du mäta djupet mellan yta och botten samt diametern på brunnen så går volymen att räkna ut.


1 ppm fri klor motsvarar 1 gram fri klor per 1000 liter vatten. 1 liter relativt nytillverkad klorin innehåller 24 gram (2,4% Natriumhypoklorit) Natriumhypoklorit och klordelen är ganska exakt halva vikten, så 12 gram/liter, mao. 1 liter klorin kan öka klorhalten med 1 ppm på 12 kubikmeter vatten.

skall man göra med kalciumhypoklorit (tex. fixors pool-chokklor) så är klorandelen ganska exakt halva vikten där också - dvs för 1 gram klor (1 ppm) per m³ vatten så tar man 2 gram av pulvret.

En lämplig dos att starta med är alltså 1 dl klorin per m³ vatten i brunnen (eller 2 gram kalciumhypoklorit som man sedan löser upp i vatten innan det hälls i brunnen), sedan får man kolla med pool-teststickor vad det ger i respons och anpassa vidare tillsatsen efter det.

1-3 ppm klor i vatten är fullt drickbart men kommer att lukta och smaka klor, pool-vatten ligger man typiskt just mellan 1-3 ppm klor.

Man kan ta bort klorsmak i vatten man tänker dricka/till matlagning med från några kristaller till en ytterst liten knivsudd askobinsyra per liter vatten.

kloret kommer att försvinna med tiden, till och med ganska fort om det fins mycket att oxidera upp i brunnen och det är tjocka lager med slam i botten etc.
 
R Rixx skrev:
Vi renoverade och la till en ring i vår grävda brunn. Vattnet klarnade snabbt . Vi grävde också in vatten till torpet och satte in en beredare. Första dygnet var det finfint vatten i kranen. Nu lägre det lite grumligt och luktar jordkällare. Lukten blir mer framträdande när det är varmt och det går inte att koka bort. Någon som vet vad som hänt?
Innan allt detta tog jag prover på vattnet ok allt var utan anmärkning.
Bilden visar färgskillnaden på kommunala och vår grävda brunnsvatten. Innan allt trixande var de nästan lika.
X xxargs skrev:
Typ, kanske först blanda ut bestämda mängden i en hink med vatten för större volym som man sedan tippar ned i brunnen, - helst bör vattnet i brunnen också på något sätt röras om. - ett sätt att röra om vatten är med en större syrasten för utomhus-dammar som sänks typ 2 meter under vattenytan och en lite större luftpump typisk för dammbruk som blåser i denna. - det kan förbättra vattnet överlag med bättre syresättning och den vägen få bort jord/kärrdoften efter en tid om det sedan är igång konstant..

Efter en kortare tid efter tillsatsen bör man ta upp ett prov och tex. kolla med pool-teststicka i hur mycket aktiv klor det blev - hälla i mer om det saknas mycket, och också titta hur fort kloret försvinner över tid, dvs hur mycket är det kvar 6 timmar senare - försvinner det fort så finns det mycket saker i brunnen som kan oxideras upp.

Hur mycket? - ja det beror på hur mycket fri vatten du har i brunnen. - kan du mäta djupet mellan yta och botten samt diametern på brunnen så går volymen att räkna ut.


1 ppm fri klor motsvarar 1 gram fri klor per 1000 liter vatten. 1 liter relativt nytillverkad klorin innehåller 24 gram (2,4% Natriumhypoklorit) Natriumhypoklorit och klordelen är ganska exakt halva vikten, så 12 gram/liter, mao. 1 liter klorin kan öka klorhalten med 1 ppm på 12 kubikmeter vatten.

skall man göra med kalciumhypoklorit (tex. fixors pool-chokklor) så är klorandelen ganska exakt halva vikten där också - dvs för 1 gram klor (1 ppm) per m³ vatten så tar man 2 gram av pulvret.

En lämplig dos att starta med är alltså 1 dl klorin per m³ vatten i brunnen (eller 2 gram kalciumhypoklorit som man sedan löser upp i vatten innan det hälls i brunnen), sedan får man kolla med pool-teststickor vad det ger i respons och anpassa vidare tillsatsen efter det.

1-3 ppm klor i vatten är fullt drickbart men kommer att lukta och smaka klor, pool-vatten ligger man typiskt just mellan 1-3 ppm klor.

Man kan ta bort klorsmak i vatten man tänker dricka/till matlagning med från några kristaller till en ytterst liten knivsudd askobinsyra per liter vatten.

kloret kommer att försvinna med tiden, till och med ganska fort om det fins mycket att oxidera upp i brunnen och det är tjocka lager med slam i botten etc.
Alltså nu luktar det ägg! Jösses vad det luktar ägg… jag provade att länsa 90 % av vattnet i brunnen och det hjälpte lite..men det luktar fortfarande…
Det är ett fritidshus så vi är ju bara där varannan vecka på helgen. Ska jag vänta tills efter vintern å se vad som händer eller försöka klorera eller lufta redan nu?
 
Lukta ruttna ägg = svavelväte = näst intill helt syrefri vatten.

En snabbfix som kanske förbättrar - till Hornbash/akvariebutik, köp en akvarieluftpump och en syresten för denna och tillräcklig lång slang från luftpumpen så att syrestenen når 2-3 dm ned under vattenytan i brunnen - dylig slang brukar säljas på löpmeter, så mät i förväg hur mycket du behöver med marginal - koppla in till 230 Volt till pumpen och kontrollerar att det bubblar nere i brunnen. - sedan får det köra dygnet runt närmaste veckorna framöver och ni bör märka ganska snart att vattnet blir bättre och mer luktfritt. - kontrollera också att det inte ligger något dött i brunnen och eventuellt lättare slam (som inte är av sand/grus-typ) bör länspumpas bort.

Har du hink/bytta som regnskydd över pumpen och dränerad underlag som inte blir vattendränkt även av kraftig nederbörd så kan en sådan pump fungera utomhus dygnet runt, året runt, även om de primärt är avsedda för inomhusbruk.

vill man vara mer seriös och mer för permanent inkoppling så skaffar man motsvarande utomhusluftpump avsedd för dammar, högre luftkapacitet, tjockare slang och större syresten och kan stickas ned djupare under vattenytan.
 
X xxargs skrev:
Lukta ruttna ägg = svavelväte = näst intill helt syrefri vatten.

En snabbfix som kanske förbättrar - till Hornbash/akvariebutik, köp en akvarieluftpump och en syresten för denna och tillräcklig lång slang från luftpumpen så att syrestenen når 2-3 dm ned under vattenytan i brunnen - dylig slang brukar säljas på löpmeter, så mät i förväg hur mycket du behöver med marginal - koppla in till 230 Volt till pumpen och kontrollerar att det bubblar nere i brunnen. - sedan får det köra dygnet runt närmaste veckorna framöver och ni bör märka ganska snart att vattnet blir bättre och mer luktfritt. - kontrollera också att det inte ligger något dött i brunnen och eventuellt lättare slam (som inte är av sand/grus-typ) bör länspumpas bort.

Har du hink/bytta som regnskydd över pumpen och dränerad underlag som inte blir vattendränkt även av kraftig nederbörd så kan en sådan pump fungera utomhus dygnet runt, året runt, även om de primärt är avsedda för inomhusbruk.

vill man vara mer seriös och mer för permanent inkoppling så skaffar man motsvarande utomhusluftpump avsedd för dammar, högre luftkapacitet, tjockare slang och större syresten och kan stickas ned djupare under vattenytan.
Ok men är det rimligt att tro att det kan ge men sig utan åtgärd efter vintern?
 
R Rixx skrev:
Ok men är det rimligt att tro att det kan ge men sig utan åtgärd efter vintern?
…och är det vattnet in i brunnen som är problemet eller sker processen i brunnen?
 
R Rixx skrev:
Ok men är det rimligt att tro att det kan ge men sig utan åtgärd efter vintern?
Svårt att svara på, men kommer det organisk material hela tiden in i brunnen (läs det läcker in ytvatten med humus och annat biologiskt) så kommer syrenivån att förbli låg eftersom det alltid finns syreförbrukande bakterier som försöker äta upp den organiska kolrika substanserna, och snabbare ju varmare det är och kanske därför vattenkvaliten nu är dålig för att allt är varmare och mer syreförbrukande i vattnet än på försommaren

Kör du med syrestenen även om den är en liten akvariemodell så får du omrörning från djupare vattenlager med lägre partialtryck syre till ytan och mer syrerik vatten blandas ned mot djupet, och framförallt luften ovanför vattenytan blir bättre syresatt när det hela tiden fylls på med ny luft från syrestenen.

När det är bättre syresatt så äts de organiska ämnen upp betydligt fortare, vatten själv syresätts bättre och det bildas inte svavelväte längre (syre i vatten omvandlar tillbaka svavelväte till sulfater ganska fort igen) och det bildas inte så mycket otrevliga odörer längre och de som finns försvinner med tiden när det blivit bättre syresatt.


Om du slutar att köra luftpumpen och syrestenen vid vår och sommar så är risken stor att det kommer tillbaka till samma läge som det är nu. - så, se luftomblandningen med pump och syresten som en permanent lösning i framtiden, såvida du inte gräver om brunnen och hindrar inläckande näringsrikare ytvatten når brunnen, som jag misstänker är grundproblemet.
 
X xxargs skrev:
Svårt att svara på, men kommer det organisk material hela tiden in i brunnen (läs det läcker in ytvatten med humus och annat biologiskt) så kommer syrenivån att förbli låg eftersom det alltid finns syreförbrukande bakterier som försöker äta upp den organiska kolrika substanserna, och snabbare ju varmare det är och kanske därför vattenkvaliten nu är dålig för att allt är varmare och mer syreförbrukande i vattnet än på försommaren

Kör du med syrestenen även om den är en liten akvariemodell så får du omrörning från djupare vattenlager med lägre partialtryck syre till ytan och mer syrerik vatten blandas ned mot djupet, och framförallt luften ovanför vattenytan blir bättre syresatt när det hela tiden fylls på med ny luft från syrestenen.

När det är bättre syresatt så äts de organiska ämnen upp betydligt fortare, vatten själv syresätts bättre och det bildas inte svavelväte längre (syre i vatten omvandlar tillbaka svavelväte till sulfater ganska fort igen) och det bildas inte så mycket otrevliga odörer längre och de som finns försvinner med tiden när det blivit bättre syresatt.


Om du slutar att köra luftpumpen och syrestenen vid vår och sommar så är risken stor att det kommer tillbaka till samma läge som det är nu. - så, se luftomblandningen med pump och syresten som en permanent lösning i framtiden, såvida du inte gräver om brunnen och hindrar inläckande näringsrikare ytvatten når brunnen, som jag misstänker är grundproblemet.
Superstort tack för ditt svar!
Det som är surt att att vi grävde om brunnen för att den var sned, grund och det samlades ytvatten runt om….).
Vi grävde den ett ringsdjup till och tätade efter konstens alla regler där vi satte tillbaka ringarna och la ett lager grus i botten.

Men något kanske blev tokigt iallafall fall.
Proverna vi tog innan renoveringen var helt utan anmärkning MEN vi tog dom på vintern… korkat kanske🙄.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.