Hej!
Tänkte ikväll koppla in nya blandare i köket, så var förbi lokala bygghandeln för att få assistans med val av kopplingar. Fick svaret "ring en rörmokare", så vänder mig till er på Byggahus istället!
Jag vill koppla in kall-sidan på blandaren i denna T-koppling (överst):
Men jag lyckas ej förstå vilken halvkoppling jag skall införskaffa till detta.
Gamla blandaren satt ansluten som sådant:
På kopplingen står det Vatette "12" och tror den är av storlek R15. Sedan sitter det någon typ av hylsa längst ut, är detta en förminskningshylsa för att gå från 12-->10?
All assistans uppskattas enormt, tänkte göra ett nytt försök imorgon eftermiddag på nästa bygghandel och beger mig gärna dit med mer kunskap
Tänkte ikväll koppla in nya blandare i köket, så var förbi lokala bygghandeln för att få assistans med val av kopplingar. Fick svaret "ring en rörmokare", så vänder mig till er på Byggahus istället!
Jag vill koppla in kall-sidan på blandaren i denna T-koppling (överst):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag lyckas ej förstå vilken halvkoppling jag skall införskaffa till detta.
Gamla blandaren satt ansluten som sådant:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På kopplingen står det Vatette "12" och tror den är av storlek R15. Sedan sitter det någon typ av hylsa längst ut, är detta en förminskningshylsa för att gå från 12-->10?
All assistans uppskattas enormt, tänkte göra ett nytt försök imorgon eftermiddag på nästa bygghandel och beger mig gärna dit med mer kunskap
Har någon tanke om att köpa denna koppling:
Halvkoppling 15x12 Bauhaus
Samt denna "förminskning"
Förminskning 12x10 Bauhaus
Men min osäkerhetslampa lyser starkt!
Halvkoppling 15x12 Bauhaus
Samt denna "förminskning"
Förminskning 12x10 Bauhaus
Men min osäkerhetslampa lyser starkt!
Nej köp inte detta. Det blir galet.Ompax skrev:
Först så måste du bistå med lite mer information.
Du verkar ha 15mm T-rör på ditt kallvatten enligt första bilden. Enligt mitt ögonmått, men det är en gissning. Vilken siffra är instansat på samma sätt som i bild 2?
Dessutom har du en läcka på högra muttern på T-röret.
Ser ut att vara 15mm kopparrör till vänster och 12mm förkromat till höger.
Räcker nya blandar-rören ner till T-röret?
Inget varmvatten?
Tack för ett fint svar, men som redan noterat så har detta redan löst sig 🙂Krilleman skrev:
Nej köp inte detta. Det blir galet.
Först så måste du bistå med lite mer information.
Du verkar ha 15mm T-rör på ditt kallvatten enligt första bilden. Enligt mitt ögonmått, men det är en gissning. Vilken siffra är instansat på samma sätt som i bild 2?
Dessutom har du en läcka på högra muttern på T-röret.
Ser ut att vara 15mm kopparrör till vänster och 12mm förkromat till höger.
Räcker nya blandar-rören ner till T-röret?
Inget varmvatten?
Vad jag till slut gjorde var att köpa in ett bra skjutmått och sedan ett blandat VVS-sortiment med diverse kopplingar. Med den arsenalen gick det sedan fint att koppla in den nya blandaren och övriga rör.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden