Hej!
Tänkte ikväll koppla in nya blandare i köket, så var förbi lokala bygghandeln för att få assistans med val av kopplingar. Fick svaret "ring en rörmokare", så vänder mig till er på Byggahus istället!

Jag vill koppla in kall-sidan på blandaren i denna T-koppling (överst):
T-koppling i metall ansluten till rör, med Vatette-märkning och gängade anslutningar inom ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag lyckas ej förstå vilken halvkoppling jag skall införskaffa till detta.

Gamla blandaren satt ansluten som sådant:
Närbild av en hand som håller en metalldel, troligen en rörkoppling med en mindre anslutning på toppen, i ett byggprojekt för blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På kopplingen står det Vatette "12" och tror den är av storlek R15. Sedan sitter det någon typ av hylsa längst ut, är detta en förminskningshylsa för att gå från 12-->10?

All assistans uppskattas enormt, tänkte göra ett nytt försök imorgon eftermiddag på nästa bygghandel och beger mig gärna dit med mer kunskap :)
 
Krilleman
Ompax Ompax skrev:
Har någon tanke om att köpa denna koppling:
Halvkoppling 15x12 Bauhaus
Samt denna "förminskning"
Förminskning 12x10 Bauhaus

Men min osäkerhetslampa lyser starkt!
Nej köp inte detta. Det blir galet.

Först så måste du bistå med lite mer information.
Du verkar ha 15mm T-rör på ditt kallvatten enligt första bilden. Enligt mitt ögonmått, men det är en gissning. Vilken siffra är instansat på samma sätt som i bild 2?

Dessutom har du en läcka på högra muttern på T-röret.
Ser ut att vara 15mm kopparrör till vänster och 12mm förkromat till höger.

Räcker nya blandar-rören ner till T-röret?

Inget varmvatten?
 
  • Gilla
Ompax
  • Laddar…
Kanske ändå har löst sig efter 7 månader? :)
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Krilleman
mexitegel mexitegel skrev:
Kanske ändå har löst sig efter 7 månader? :)
Jaha, såg inte det.
Byggahus.se visade det som förslag.

😂😂✅

Nåja, jag får sikta på årets trådlyft. 👍
 
  • Älska
mexitegel
  • Laddar…
Klassiker, den gör vi alla lite då och då 😀
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nej köp inte detta. Det blir galet.

Först så måste du bistå med lite mer information.
Du verkar ha 15mm T-rör på ditt kallvatten enligt första bilden. Enligt mitt ögonmått, men det är en gissning. Vilken siffra är instansat på samma sätt som i bild 2?

Dessutom har du en läcka på högra muttern på T-röret.
Ser ut att vara 15mm kopparrör till vänster och 12mm förkromat till höger.

Räcker nya blandar-rören ner till T-röret?

Inget varmvatten?
Tack för ett fint svar, men som redan noterat så har detta redan löst sig 🙂

Vad jag till slut gjorde var att köpa in ett bra skjutmått och sedan ett blandat VVS-sortiment med diverse kopplingar. Med den arsenalen gick det sedan fint att koppla in den nya blandaren och övriga rör.
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.