Hej,

Jag har en djupborrad brunn (borrad 2014). Ca 90m - har haft fantastiskt fint vatten fram tills idag. Har ett sandfilter för aningen lite järn, och har funkat klockrent under 4 år.

Idag, efter vi vattnat hela trädgården så har vattnet antagit en gulbrun färg, som är väldigt tydlig i vita kärl. Vad kan ha hänt? Spontant känns det som det är i samband med att vi vattnat så jäkla mkt under denna dagen.

Nån som varit med om något liknande? Ska vi vara kalla och ligga lågt ett tag, eller kan det vara så att den börjar sina eller något otäckt som hänt?

Vol

Med tanke på att grundvattennivåerna är väldigt låga i större delen av Sverige så låter det ganska vanskligt att använda sin brunn till att vattna trädgården.

• Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Googla grunvattennivåer så hittar du kartor över nivåerna, men det låter som att du fått vatten från en annan väg än vanligt just för att uttaget var stort.

Aha, jag har alltid haft föreställningen om att detta inte spelar någon större roll på djupborrade brunnar?

Det finns flera typer av grundvatten, det du ska kolla på är små reservoarer.

Har du syreaktivering före sandfiltret? Det är inte så enkelt att det är dags att byta filtermassa?

Hemmakatten
Vi har märkt att om man tar ut onormalt mycket vatten snabbt, tex vattnar gräsmattan i timtal, så får också vårt vatten en ljus brunaktig ton. Så som jag förstått det beror det på att när vattnet sjunker så blir väggen i borrhål frilagd så att "gegga", som av vattentrycket normalt sitter fast, ramlar ner i vattnet och följer med in i huset. För oss har det tagit ett par dagar innan vattnet är klart igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.