Hej, har en fima som håller på att renovera mitt ena badrum. På våningen under badrummet ska det bli ett till badrum (tvättstuga idag) och matningen går igenom detta rum. I taket har då rörisen klämt fast pexen på kopparrör som kommer från pannrummet. Men min fråga är: när tvättstugan sedan blir badrum och jag ska bygga ett innertak kommer ju denna koppling att döljas, är inte detta mot säkervattens regler om dold koppling?
Bilden nedan är i från tvättstugan med kopplingarna i fråga.
Bilden nedan är i från tvättstugan med kopplingarna i fråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Jo men det är ok om man kan inspektera den
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Kanske rörisen visste inte att det ska kläs in. Det finns i SÄkert Vatten ett kapitel om vattenstråk i taket, läs det, men grundregeln är väl att skarvarna ska kunna inspekteras.
Kan du länka? Jo det har jag sagt till han, men om han kom ihåg vet jag inte. Han sa att det var bättre att dra koppar så långt som möjligt för att trycket skulle bli bra. Men det handlade om 2 meter så hade kopplingen hamnat i pannrummet där det hade varit ok.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
att trycket ska bli bra? Det var ett märkligt svar. Om alla kranar är avstängda är trycket lika oavsett dimension eller koppar eller plast. Han kanske menar flödesmotstånd och tryckfall när man öppnar kranen. Då är det dimensionen och inte materialet som bestämmer.
Det låter jättekonstigt att sätta en skarv på det sättet om det bara var två meter det rörde sig om. Själv hade jag dragit PEX hela vägen men det är mest för att det är lättare och snabbare för mig som amatör att jobba med. Ska det vara synliga dragningar är givetvis koppar snyggare.
Ang trycket kan jag inte se vad som skulle bli bättre med koppar. Det kanske är att godset är tunnare så att en viss ytterdiameter ger större innerdiameter men om den millimetern spelar roll kan man lika gärna gå upp i dimension på PEX-röret.
Ang trycket kan jag inte se vad som skulle bli bättre med koppar. Det kanske är att godset är tunnare så att en viss ytterdiameter ger större innerdiameter men om den millimetern spelar roll kan man lika gärna gå upp i dimension på PEX-röret.
Det var precis min tanke också, tyckte att han kunde gått upp i dimension bara på pexen. nu är ju problemet att han inte direkt kan göra om det för han har redan kapat rör i röret.
på sida 17 i : Branchregler
Står det att:
på sida 17 i : Branchregler
Står det att:
Det är ju på bottenvåningen, men det är inte direkt en källare, så i min tolkning så måste det till en inspektionslucka för att den ska vara godkänd.Undantag för krav på placering av fogar
Undantag gäller för rörstråk i tak som är synligt monterade
eller dolda av demonterbar panel, inklädnad, undertak eller
mot svarande i:
Fogar och ventiler ska placeras med hänsyn till konsekven-
- källare, kontor eller annan kommersiell lokal
- allmänna utrymmen som trapphus eller garage
- korridorer, till exempel i vårdboende eller student bostäder
ser av eventuellt utläckande vatten. Undantag gäller inte för
bostadsrum.
Du får göra som i stora verksamhetsfastigheter och ha löst innertak. metallramar där ljuddämpningsark ligger så ser det ut som ett innertak men man kan lyfta bort skivorna vid behov.
Apropå något annat så har jag dålig erfarenhet av firmor som lättvindigt använder dom pexröret utan att ha räknat på dimensioner, så om det där ska ge värme till fler än 2 radiatorer så bör du be dom om papper på beräkningar.
Apropå något annat så har jag dålig erfarenhet av firmor som lättvindigt använder dom pexröret utan att ha räknat på dimensioner, så om det där ska ge värme till fler än 2 radiatorer så bör du be dom om papper på beräkningar.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Enligt detta är det nog inte godkänt alls tyvärr
Klicka här för att svara