1 368 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Boosta vattentrycket
Jag har en Pumpomat som sitter vid en grävd brunn 30meter från huset. 32mm rör in till huset och därefter ett "normalt" system, och med normalt menar jag alltså val av rördimensioner runt i huset
Problemet är att trycket inte är något vidare. I källaren nära inkommande vatten är det la ok men.....
Finns det något sätt att boosta trycket tro? Hjälper en hydropress källaren till? Den borde la ta bort tryckfallet som blir från brunn till hus när man tappar vatten? Eftersom det inte finns någon vattenbuffert i huset utan att allt vatten hela tiden måste gå hela vägen från pumpomaten...
Problemet är att trycket inte är något vidare. I källaren nära inkommande vatten är det la ok men.....
Finns det något sätt att boosta trycket tro? Hjälper en hydropress källaren till? Den borde la ta bort tryckfallet som blir från brunn till hus när man tappar vatten? Eftersom det inte finns någon vattenbuffert i huset utan att allt vatten hela tiden måste gå hela vägen från pumpomaten...
Vi snackar nog till och med -1m i nivåskillnad mellan pumpomaten och källaren och röret från pumpomaten ner i brunnen kanske ligger 2meter under makrnivå (om det spelar roll).
Jag inbillar mig att det funkar som så att jag med en hydrofor blir av med tryckfallet i röret från pump till källare? Detta falla kanske är försummbart iof .... och det kanske helt enkelt är pumpomaten som ger för dåligt från början.
Jag inbillar mig att det funkar som så att jag med en hydrofor blir av med tryckfallet i röret från pump till källare? Detta falla kanske är försummbart iof .... och det kanske helt enkelt är pumpomaten som ger för dåligt från början.
Jag hade börjat med att kolla pumpen och att det inte finns förträngningar på vägen i form av för smala rör.
Har du mätt upp vilka vattenvolymer och tryck du har i anläggningen?
En tanklösning i källaren ger monomentant bättre tryck, men det är bara sålänge som det finns vatten i den. En dusch får mao bra flöde första 2-3min sen minskar det till vad du har idag.
Har du mätt upp vilka vattenvolymer och tryck du har i anläggningen?
En tanklösning i källaren ger monomentant bättre tryck, men det är bara sålänge som det finns vatten i den. En dusch får mao bra flöde första 2-3min sen minskar det till vad du har idag.
Om det fungerat när pumpen var ny har nog systemet blivit igensatt som ovan beskrivits. Numera är moderna konstantreglerande (elektroniska) pumpautomater
billiga vilket oftast blir enklast att bara byta ut. Hydrofor/hydropress är på utgående
såvitt där inte finns andra problem, dvs dålig tillrinning, järn & mangan mm.
billiga vilket oftast blir enklast att bara byta ut. Hydrofor/hydropress är på utgående
såvitt där inte finns andra problem, dvs dålig tillrinning, järn & mangan mm.
Njä det har väll alltid varit dåligt tryck. Vad menar du med att Hydrofor/press är på utgående?? vad kommer istället?
ja ska sätta en tryckmätare i källaren och se vad ja har där till att börja med. Trycket är la ok när man bara tappar en kran men blir ju helt nollat om man tex drar på vattenslangen på fullt
ja ska sätta en tryckmätare i källaren och se vad ja har där till att börja med. Trycket är la ok när man bara tappar en kran men blir ju helt nollat om man tex drar på vattenslangen på fullt
Om det alltid varit dåligt tryck, och det redan omgående efter uppstart, är pumpen
för liten eller så finns någon nedstrypning (fel) någonstans i installationen.
Idag är elektronik och tryckgivare (sensorer) billigt, varför konstanttrycksreglering
även på mindre pumpautomater finns tillgängligt. Då bortfaller behovet av hydropress.
Den lilla tanken som ibland finns är till för momentan tryckutjämning så att inte oscillation skall uppstå i systemet.
för liten eller så finns någon nedstrypning (fel) någonstans i installationen.
Idag är elektronik och tryckgivare (sensorer) billigt, varför konstanttrycksreglering
även på mindre pumpautomater finns tillgängligt. Då bortfaller behovet av hydropress.
Den lilla tanken som ibland finns är till för momentan tryckutjämning så att inte oscillation skall uppstå i systemet.
Klicka här för att svara