Hej.
Har läst här en del genom åren och hittat saker som har hjälpt mig.
Nu däremot fick jag regga mig då jag ej fick svar på mina funderingar.
Har en borradbrunn, 200m, med sänkpump och hydropress, allt orginal sen 1994.
Vi har bara bott här i 2år, förut kunde man bada, duscha, vattna gräset etc utan större problem.
Nu däremot kan man knappt duscha.
Hydropressen har 1,5bar lufttryck i sig när pump är avstängd.
Trycket från vattenpumpen är enbart 0,5bar ( vet ej vad det var när vattnet var som bäst)
Slår man av pumpen så sjunker trycket direkt till 0bar. Slår sen på pumpen, då tar det säkert 20min innan trycket är på 0,5bar igen.
Är det pumpen som har börjat säga upp sig eller har ni några förslag.
Mvh
Har läst här en del genom åren och hittat saker som har hjälpt mig.
Nu däremot fick jag regga mig då jag ej fick svar på mina funderingar.
Har en borradbrunn, 200m, med sänkpump och hydropress, allt orginal sen 1994.
Vi har bara bott här i 2år, förut kunde man bada, duscha, vattna gräset etc utan större problem.
Nu däremot kan man knappt duscha.
Hydropressen har 1,5bar lufttryck i sig när pump är avstängd.
Trycket från vattenpumpen är enbart 0,5bar ( vet ej vad det var när vattnet var som bäst)
Slår man av pumpen så sjunker trycket direkt till 0bar. Slår sen på pumpen, då tar det säkert 20min innan trycket är på 0,5bar igen.
Är det pumpen som har börjat säga upp sig eller har ni några förslag.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tryckvakten verkar vara ställd på 4,5 bar, det är vid det trycket pumpen ska slå ifrån, det trycket ska systemet orka hålla under många timmer med pumpen avslagen om man inte tappar något vatten eller är något läckage.
Eftersom pumpen bara orkar hålla 1,5 bar när den går och att trycket sjunker till 0 bar direkt så är det någon läcka någon stans, frågan är var.
Börja med att stänga avstängningsventilen för utgående vatten med pumpen igång.
Stiger trycket då över 1,5 bar, i så fall hur högt?
Stäng av pumpen, sjunker trycket, isf hur mycket?
Eftersom pumpen bara orkar hålla 1,5 bar när den går och att trycket sjunker till 0 bar direkt så är det någon läcka någon stans, frågan är var.
Börja med att stänga avstängningsventilen för utgående vatten med pumpen igång.
Stiger trycket då över 1,5 bar, i så fall hur högt?
Stäng av pumpen, sjunker trycket, isf hur mycket?
Hej.
Stängde av huvudkranen ( den sitter 20ifrån hydropressen) trycket blev oförändrat, slog av pumpen, trycket sjönk till 0 på 10sec.
Med andra ord så går min pump non stop hela tiden, med tanke på att den aldrig kommer upp till 4,5bar?
Stängde av huvudkranen ( den sitter 20ifrån hydropressen) trycket blev oförändrat, slog av pumpen, trycket sjönk till 0 på 10sec.
Med andra ord så går min pump non stop hela tiden, med tanke på att den aldrig kommer upp till 4,5bar?
Inget verkar hålla trycket tillbaka, slår jag av pumpen så hör jag vattnet rina tillbaka i utgående rör å ner mot pumpen.
Men är det så att jag måste övervinna lufttrycket i hydropressen innan vattentrycket kan vara kvar i ledningarna vid avstängd pump. Så mycket frågor och funderingar. Vet inte vilken typ av firma jag ska vända mig i mot heller.
Men är det så att jag måste övervinna lufttrycket i hydropressen innan vattentrycket kan vara kvar i ledningarna vid avstängd pump. Så mycket frågor och funderingar. Vet inte vilken typ av firma jag ska vända mig i mot heller.
Moderator
· Stockholm
· 57 780 inlägg
Vi hade ett fel på pumpen vid vårt fritidshus häromåret. Det var släktingar som var där när felet inträffade så jag var inte med.
Men felet där var att kopplingen mellan slangen som går ned i brunnen till pumpen hade spruckit, så att slangen i princip hade hoppat av. Det kom inte upp något vatten alls. Vår brunn är 60m.
Om du har 200m brunn, så blir det ju ett väldigt stor tryck där nere, 200m vattenpelare är väl 20 bar eller så.
Det är ju inte vanliga kopplingar avsedda att klara.
Men felet där var att kopplingen mellan slangen som går ned i brunnen till pumpen hade spruckit, så att slangen i princip hade hoppat av. Det kom inte upp något vatten alls. Vår brunn är 60m.
Om du har 200m brunn, så blir det ju ett väldigt stor tryck där nere, 200m vattenpelare är väl 20 bar eller så.
Det är ju inte vanliga kopplingar avsedda att klara.
Moderator
· Stockholm
· 57 780 inlägg
I vårt fall kunde man dra upp pumpen. Det sitter en gängad del en bit ner i brunnsröret. Det gick att skruva på ett rör med muff på dne gängan, tror det var 1'' rör. Då fick man upp en övre upphängningsanordning, och en stålvajer. I vårt fall gick det för 3 man att för hand dra upp pumpen och slang.
Har man 200m, så bör man troligen använda en vinsch. 200m vajer, och slang väger en del.
Har man 200m, så bör man troligen använda en vinsch. 200m vajer, och slang väger en del.
Det är flera saker här som inte stämmer, 200m är kvalificerad borrning som dels är mycket dyrt, dels utanför norm.
Det kommer inte mer vatten bara för att hålet är djupare, tvärtom det blir oftast mer bara risk/problem.
Pumpen måste upp, det är bara att fästa ståltråd och haka upp eller skruva på en stång till kopplingen.
Den brukar sitta hårt, så det krävs ibland att ha något att bryta emot. Sedan kan brunnen spolas/tryckas
om det inte är ras eller andra problem. Berget kan aldrig "flytta" på sig, men ras kan inträffa (ovanligt).
(Det är bara tryckluftsdrivna gruvpumpar som kan monteras på detta djup, så 200m är uteslutet.)
Det kommer inte mer vatten bara för att hålet är djupare, tvärtom det blir oftast mer bara risk/problem.
Pumpen måste upp, det är bara att fästa ståltråd och haka upp eller skruva på en stång till kopplingen.
Den brukar sitta hårt, så det krävs ibland att ha något att bryta emot. Sedan kan brunnen spolas/tryckas
om det inte är ras eller andra problem. Berget kan aldrig "flytta" på sig, men ras kan inträffa (ovanligt).
(Det är bara tryckluftsdrivna gruvpumpar som kan monteras på detta djup, så 200m är uteslutet.)
Kraft1. Du har så rätt så, förra ägaren ( eller ja som hörde fel) som sa 200m är fel.
Har hört mig för bland brunnsborrare.
120är nästan Max vad man borrar, därefter får man problem med saltvatten osv.
Våran brunn är 120m djup, ( från brunnsarkivet)enbart 20L/H leverade brunnen när den borrades.
Har snackat med en firma som ska komma och kolla läget, dom kan erbjuda borrning/sprängning,byte pump etc etc.
Verkar lovade men är lite orolig att det springer iväg med cash.
Någon som kan uppskatta vad sprängning ( tryck sättning av brunn) pump byte samt installation och vattenprov kan kosta?
Sorry för fakta fel innan men tog för givet att jag visste brunnsdjup.
Har hört mig för bland brunnsborrare.
120är nästan Max vad man borrar, därefter får man problem med saltvatten osv.
Våran brunn är 120m djup, ( från brunnsarkivet)enbart 20L/H leverade brunnen när den borrades.
Har snackat med en firma som ska komma och kolla läget, dom kan erbjuda borrning/sprängning,byte pump etc etc.
Verkar lovade men är lite orolig att det springer iväg med cash.
Någon som kan uppskatta vad sprängning ( tryck sättning av brunn) pump byte samt installation och vattenprov kan kosta?
Sorry för fakta fel innan men tog för givet att jag visste brunnsdjup.