Ja, det är frågan. Jag gjorde så som glad amatör när vi ändå skulle gräva ner ny el till ladugården. Jag passade på att lägga en vattenledning från brunnen till ladugården för att i framtiden kunna koppla vatten dit. Nu har jag börjat fundera på hur smart det var?

Jag har som bilden visar en 20 m djup brunn och en hydropress inne i huset. Men vad händer om jag kopplar på ladugården och i framtiden ytterligare en byggnad på samma ledning från delningen i brunnen?

En sak som garanterat händer är att jag måste ta bort backventilen som rörmokaren rådde mig att sätta inne i huset på inkommande vatten. Men vad har denna egentligen för funktion?

Jag förstår nu att det troligen hade varit mycket smartare att lägga ledningen till huset istället och dela allt vatten därifrån, men gjort är gjort så nu funderar jag på hur man kan (om man kan) lösa det?

Oerhört tacksam för hjälp! Schematisk bild av en vattenledning som går från en 20 meter djup brunn till ett bostadshus och en ladugård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Varje hus får sin hydropress och egen backventil så går det.

• Gilla
Steven60
  • Laddar…
Hur styr du då pumpen? Den hydropress som har pressostaten måste vara utan backventil.

Krilleman
Tankevurpa 3.0.

Så sant så sant!

Okej, så ni menar att jag skippar backventil inne i huset där tryckströmbrytaren sitter men på de andra ställena kan man ha separata hydropresser med backventil?

Bästa svaret

Bort med backventilen som sagt och sen behöver du inte heller fler hydropresser. Det är inget konstigt med den lösningen och ingen skillnad mot om du utgått från huset. Du kan ha hydropress vid varje bygge om du vill och med eller utan backventiler också, med kan vara lite snyggare om du nu vill sätta in fler tankar men du klarar dig bra utan båda delarna.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Okej, det låter ju lovande. Men varför har man egentligen backventilen där från första början om man inte behöver den? Hur menar du att det blir snyggare?

I ditt fall har backventilen ingen avgörande funktion det är nog mest slentrian eller erfarenhet från andra jobb som gjort att den rekommenderades. Och snyggare var i teknisk mening om du skulle sätta tankar vid de andra husen, med backventiler där blir varje del "isolerad". Man får avgöra om det är någon fördel ibland kan det ju vara bra att totala volymen är tillgänglig för alla också.

Glömde nästan säga... tack för svaren!

Den i brunnen monterade SQ(E)3 har som std. en backventil monterad, som kan tas bort vid behov (om den istället placeras högre upp på stigarledningen.) Tyvärr är SQ
en "spärrad" SQE varför konstanttrycksreglering inte ingår som std. vilket hade löst
det hela mycket elegant med en (längst bort) eller två (var ände) tryckgivare. Även om
det finns betydligt modernare lösningar än tryckbrytare och hydropress/hydrofor så får
man här acceptera större tryckvariationer i systemet. Hydropressen kan flyttas till
högsta punkten för minsta förlust.

Redigerat:
Kraft1, vidareutveckla gärna dina resonemang då jag inte riktigt hänger med;

Vad är konstanttrycksreglering?

Är tryckgivare samma sak som tryckströmbrytare och i så fall hur kan man koppla flera sådana till samma pump?

Hur ser de betydligt modernare lösningarna ut?

De flesta pumplev. har idag lösningar för konstanttryck, dvs trycket styrs från en eller i detta fall två eller tre tryckgivare placerade där man har störst tryckändring. Ex vis.
http://www.vvsbutiken.nu/product.html/pumppaket-sqe-for-kostanttryckreglering? category_id=1476 Delar säljs även separat:
http://www.vvsbutiken.nu/category.html/grundfos-tillbehor
Trycksensorn(givare) är inte samma som tryckströmbrytare, utan ger en steglös signal
till SQE pumpen för rätt anpassning av varvtal /tryckkurva/ för aktuellt behov och därmed konstant tryck trots olika samtidiga uttag och belastningar.
(Trycksensorn var här dyr, den kostar normalt ca. 500:-/st) Problemet är att det inte
går att i efterhand varvtalsstyra en SQ pump, då det är en spärrad SQE, man måste
då byta motordelen. Till CU300 kan man koppla 2 givare som då ger rätt varvtal
till pumpen: http://www.vvsbutiken.nu/product.html/grundfos-styrenhet-till-sqe--pumpar?category_id=1602 Man slipper således strypa in systemet, utan kan istället tryckbalansera till rätt tryck och flöde där det behövs till minsta förlust.

Backventilen i huset kan ju flyttas till brunnen före utgreningen till olika hus.
Backventilen avlastar pumpens backventil men den är väl inte så nödvändig.

En hydropress i lagård och kurslokal minskar tryckslag och ger bättre flöde på små vattenuttag. Ska gräsmattan vattnas så är det ledningen som råder över tryck och flöde.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.