11 465 läst ·
15 svar
11k läst
15 svar
Pumpautomat orkar ej få upp tryck
Sida 1 av 2
Tjenare!
Bytte precis ut min gamla pumpautomat till en ny. Har engrävd brunn som denna suger vatten ur som jag sedan vattnar osv med. När min kran är stängd så pumpar den med lätthet upp till 3.4 bar. Sedan öppnar jag kranen, då sjunker den till 2 bar, och så startar den som den ska. Problemet är bara att så lämge jag har kranen öppen så orkar den bara upp till 3.1 bar.. och där står den och pumpar och pumpar tills jag stänger kranen.. den orkar ej upp i tryck sålänge kranen är öppen.. varför?
Trycket i tanken är 1.8 bar. Det är inte varken långt eller djupt till brunnen. Det är inga läckage, och inget skit i vägen i brunnen heller.. fattar det inte. Hjälp.
Mvh Johan
Bytte precis ut min gamla pumpautomat till en ny. Har engrävd brunn som denna suger vatten ur som jag sedan vattnar osv med. När min kran är stängd så pumpar den med lätthet upp till 3.4 bar. Sedan öppnar jag kranen, då sjunker den till 2 bar, och så startar den som den ska. Problemet är bara att så lämge jag har kranen öppen så orkar den bara upp till 3.1 bar.. och där står den och pumpar och pumpar tills jag stänger kranen.. den orkar ej upp i tryck sålänge kranen är öppen.. varför?
Trycket i tanken är 1.8 bar. Det är inte varken långt eller djupt till brunnen. Det är inga läckage, och inget skit i vägen i brunnen heller.. fattar det inte. Hjälp.
Mvh Johan
Trycket sjunker för att du har ett flöde. Ju större flöde ju lägre tryck. Om du har lika stort utflöde som pumpens kapacitet så blir trycket i princip noll. Eftersom du har ett flöde så orkar inte pumpen upp till frånslagstrycket. Det är helt i sin ordning och det är så det ska vara, läs mer här:
https://www.rinkabyror.se/images/upload/uploads/A4-Jetpump.pdf
https://www.rinkabyror.se/images/upload/uploads/A4-Jetpump.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Men det skulle ju kunna betyda att pumpen ger för lågt flöde. Antingen är något fel, eller så är det en klenare pump.
Vad har pumpen för specifikationer?
Är det en enfas pump?
Vad har pumpen för specifikationer?
Är det en enfas pump?
Ok. Jag hör vad du säger men fattar inte.
Pumpen ska ju ge max 60l/min. Jag mätte i slutet på min slang. Där har jag i praktiken 25l/min. Borde inte pumpen palla pumpa upp till 3.4 bar då? Annars står den ju och går konstant när jag vattnar.. så ska det väl inte vara väl? Jag ställde ner frånslagstrycket till 3 bar så att den inte står och tuggar tills kag slutar vattna. Är det fel? Ska jag låta frånslagstrycket vara 3.4 bar även fast den inte orkar upp dit när jag vattnar?
Pumpen ska ju ge max 60l/min. Jag mätte i slutet på min slang. Där har jag i praktiken 25l/min. Borde inte pumpen palla pumpa upp till 3.4 bar då? Annars står den ju och går konstant när jag vattnar.. så ska det väl inte vara väl? Jag ställde ner frånslagstrycket till 3 bar så att den inte står och tuggar tills kag slutar vattna. Är det fel? Ska jag låta frånslagstrycket vara 3.4 bar även fast den inte orkar upp dit när jag vattnar?
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Om den går på 3 fas så kanske den går baklänges, tydligen pumpar den då ändå åt rätt håll, men med låg effektivitet.
Detta är 230v.
Men pumpen skall kunna ge 60 l/min. Jag har endast 25l/min ut ur slangen.M mlkjhr skrev:Trycket sjunker för att du har ett flöde. Ju större flöde ju lägre tryck. Om du har lika stort utflöde som pumpens kapacitet så blir trycket i princip noll. Eftersom du har ett flöde så orkar inte pumpen upp till frånslagstrycket. Det är helt i sin ordning och det är så det ska vara, läs mer här:
[länk]
Jag fattar inte riktigt.. är det meningen att en pumpautomat skall gå kontinuerligt sålänge man vattnar? För det jag gjorde igår var att sänka frånslagstrycket till 3 bar så pumpen slår ifrån även fast jag vattnar. Är detta fel? Jag tycker det verkar knasigt att den inte orkar upp till mer än typ 3.2 bar när man vattnar, men såfort jag stänger kranen så orkar den med lätthet gå upp till 3.4 bar om jag så vill. Konstigt tycker jag när jag bara plockar ut 25l/min ur slangen, och pumpen ska kunna ge 60l/min.
Detta är pumpen:
https://nordic.kramp.com/store/se/sv/product/5196
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Hur är det med sughöjd osv? Ligger du nära gränsen?
Nej, absolut inte. Läste på rinkabyrör att när man har kranen öppen vid bevattning så skall pumpen gå konstant eftersom den då inte når sitt frånslagstryck. Låter knepigt. Som sagt så ställde jag ner frånslaget till 3 bar, och det klarar den ju nå trots att kranen är öppen. Men vad är rätt?H hempularen skrev:
Ja det är det. Läs i texten jag länkade till! Eller här nedan där jag citerar:H Hoffmeister skrev:
"OBS! I en bevattningsanläggning är det viktigt att bryttrycket är så högt inställt att pumpen går kontinuerligt så länge någon spridare är i drift. Pumpen bör ej stanna förrän sista spridaren stängts av."
Sluta bråka med inställningarna, du har inget fel i anläggningen. Ställ tillbaks frånslagstrycket till det ursprungliga.
60l/min är ett teoretiskt maxvärde som beroende på sugdjup, slangdiameter och slanglängd sjunker avsevärt. Det finns ofta ett diagram med flödeskurvor för olika mottryck där 60l/min anges vid inget mottryck, och 0l/min vid maxtryck. Ur den kurvan kan man utläsa ett mer rättvisande flödesvärde för sin anläggning vid given data och avgöra om den beter sig korrekt.
Ok! Detta är inte för någon bevattningsanläggning på så sätt, men det är skitsamma då antar jag? Sålänge jag tar vatten ur brunnen så ska den alltså gå. Då har man lärt sig något nytt igen!M mlkjhr skrev:Ja det är det. Läs i texten jag länkade till! Eller här nedan där jag citerar:
"OBS! I en bevattningsanläggning är det viktigt att bryttrycket är så högt inställt att pumpen går kontinuerligt så länge någon spridare är i drift. Pumpen bör ej stanna förrän sista spridaren stängts av."
Sluta bråka med inställningarna, du har inget fel i anläggningen. Ställ tillbaks frånslagstrycket till det ursprungliga.
Om du ska ta ut 25l/min så får du räkna med att den går hela.H Hoffmeister skrev:
Om du tar ut 7l/min (handfatsblandare) borde den inte gå hela tiden, utan endast för att fylla upp tanken igen.
Tittar vi på prestandabladet för modell 82, sista sidan, så ser vi att pumpen teoretiskt ska klara av ca 15l/min vid 3.5Bar. Räknar vi bort sugslang, ett par meter sugdjup och trycksidans förluster så är nog 10l/min rimligare vid det trycket.
https://www.dabpumps.com/sites/default/files/2016-03/AQUAJET_TS_ENG.pdf
Ok! Hade ingen aning att det var så faktisktC corre skrev:
. Har läst en hel del om pumpar, men ingenstans har jag sett att det funkar så. Där ser man