10 581 läst ·
44 svar
11k läst
44 svar
Dricksvatten från egen brunn sinar - kommuner bryr sig inte
Inte till mig frågan blev ställd men fliker in endå.L Tommy Lövgren skrev:
I min situation var borrhålet otätt, ytvatten trängde in. Resulterade i nytt borrhål 50tkr
Vatten filter järn mangan 32tkr
Inkoppling ( i mitt fall av mig själv men bara i delar då 3tkr
Pumpen ger snart upp 10tkr
Fortsatt underhåll av pump filter osv... vågar jag inte tänka på.
Summa innan jag fick vatten
95 tkr
Förra hålet borrades på 80 talet
grannens hål hade berget spruckit och kilat fast pumpen, kunde varken få upp den gamla eller byta till en ny.
så jo.. visst kostar eget vatten en del pengar...
Hur svårt kan det vara? Bor man på landet så har man alla fördelar som finns. Om brunnen sinar så har man möjligheten att lösa problemet själv på bästa sätt. Varför ska kommunen lösa problemet med en sinad brunn? Ska kommunen se till att min egen väg blir plogad på vintern? Ska de se till att skrapa min väg när den är i behov av det?. Ska de se till att hålla vildsvinen borta från min tomt? Frågorna hopar sig. Kan man inte klara sig själv så ska man nog inte bo på landet. Mvh/ Rayyan.
Ja varför? Kanske för att lagen säger det? Att det anses vara ett samhällsproblem? Det blir ju inte kommunen som betalar, en va anslutning ska utföras till självkostnadspris, så fastighetsägaren får ju betala vad det kostar.R Rayyan skrev:Hur svårt kan det vara? Bor man på landet så har man alla fördelar som finns. Om brunnen sinar så har man möjligheten att lösa problemet själv på bästa sätt. Varför ska kommunen lösa problemet med en sinad brunn? Ska kommunen se till att min egen väg blir plogad på vintern? Ska de se till att skrapa min väg när den är i behov av det?. Ska de se till att hålla vildsvinen borta från min tomt? Frågorna hopar sig. Kan man inte klara sig själv så ska man nog inte bo på landet. Mvh/ Rayyan.
Du kan läsa domen om detta i svar nr 30 om du undrar varför kommunen är ansvarig.
Man får väl vidta lite egna åtgärder innan brunnen sinar?
Känner en massa folk som har egen brunn. Som de fyller poolen med, tvättar bilarna med, vattnar gräsmattan med, etc etc.
Har man köpt tomt dyrt ute på landet och byggt ett fint hus vill man förstås bo kungligt, med samma bekvämligheter som inne i stan. Saker ska bara funka. "När jag trycker på lampknappen ska lampan tändas - jag skiter i hur det går till."
Men vad behöver man egentligen för att leva? Några liter dricksvatten per dag? Finns att köpa på Ica.
Känner en massa folk som har egen brunn. Som de fyller poolen med, tvättar bilarna med, vattnar gräsmattan med, etc etc.
Har man köpt tomt dyrt ute på landet och byggt ett fint hus vill man förstås bo kungligt, med samma bekvämligheter som inne i stan. Saker ska bara funka. "När jag trycker på lampknappen ska lampan tändas - jag skiter i hur det går till."
Men vad behöver man egentligen för att leva? Några liter dricksvatten per dag? Finns att köpa på Ica.
Visst anser jag att man får bekosta sin egen brunn, och avloppsanläggning, om man bor på landet och det gör vi, 11 km från närmaste kommunala VA-anläggningar. Djupborrad brunn och avhärdningsfilter.
Är inte direkt orolig, inte just nu i alla fall, för egen del. Utan tänker mer på andra områden i Sverige som har stor vattenbrist och där det inte hjälper eller går att borra djupare eller på annat ställe.
Ser att det redan är stora problem i tex Skåne där jag har vänner, som redan har kommunalt, som under flera år redan haft bevattnings- och poolförbud. Nästa steg är att strypa vattnet flera timmar varje dag. Så det är inte bara enskilda brunnar som har problem. Hoppas de kommunerna har planer för framtiden.
Där jag bor finns ett detaljplanelagt fritidshusområde med ca 500 hus, varav 225 är permanentboende. Och fler flyttar ut varje år eftersom de inte har råd med priserna i Täby. En stor undersökning gjordes för ett antal år sedan som visade att det inte finns vatten att tillgå för alla om många fler flyttar ut. Redan nu har de bevattningsförbud. Trots det finns det inga planer ens i kommunens översiktsplan (långtidsplan) att dra ut vatten. Det skulle naturligtvis bli kostsamt för den enskilde och därför driver heller inte föreningen på frågan.
Tror tyvärr att det är så här i många kommuner och att kommunerna står inför bryska uppvaknanden om man inte redan nu planerar vatten till de områden man vet kommer att få en mycket allvarlig vattenbrist.
Är inte direkt orolig, inte just nu i alla fall, för egen del. Utan tänker mer på andra områden i Sverige som har stor vattenbrist och där det inte hjälper eller går att borra djupare eller på annat ställe.
Ser att det redan är stora problem i tex Skåne där jag har vänner, som redan har kommunalt, som under flera år redan haft bevattnings- och poolförbud. Nästa steg är att strypa vattnet flera timmar varje dag. Så det är inte bara enskilda brunnar som har problem. Hoppas de kommunerna har planer för framtiden.
Där jag bor finns ett detaljplanelagt fritidshusområde med ca 500 hus, varav 225 är permanentboende. Och fler flyttar ut varje år eftersom de inte har råd med priserna i Täby. En stor undersökning gjordes för ett antal år sedan som visade att det inte finns vatten att tillgå för alla om många fler flyttar ut. Redan nu har de bevattningsförbud. Trots det finns det inga planer ens i kommunens översiktsplan (långtidsplan) att dra ut vatten. Det skulle naturligtvis bli kostsamt för den enskilde och därför driver heller inte föreningen på frågan.
Tror tyvärr att det är så här i många kommuner och att kommunerna står inför bryska uppvaknanden om man inte redan nu planerar vatten till de områden man vet kommer att få en mycket allvarlig vattenbrist.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 162 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 162 inlägg
Att observera ! Kommunalt VA behöver inte innbära vatten från tätort, ofta är det fråga om mindre anläggningar
Om tex. Fluoridhalten är över gränsvärdet hos en småbarnsfamilj måste kommunen fixa antingen befintliga vattenlkvaliten med filter eller ordna godkänt vatten på annat sätt
Om tex. Fluoridhalten är över gränsvärdet hos en småbarnsfamilj måste kommunen fixa antingen befintliga vattenlkvaliten med filter eller ordna godkänt vatten på annat sätt
Har du någon källa på det?
Det skulle jag vilja se något belägg för. Jag är tämligen säker på att kommunen Inte är skyldig att ordna vatten åt någon utanför sitt VA-näts verksamhetsområde. De kan som någon skrivit, tvingas ordna kommunalt va, men det gäller vad jag kan förstå inte enskilda bostäder spridda på landsbygden, utan förutsätter någon form av samlad bebyggelse. Det verkar dock inte krävas särskilt många hus för att det kravet ska anses uppfyllt. Här är ett annat exempel där kommunen, i alla fall av länsstyrelsen, anses ansvarig (samlad bebyggelse - otjänligt vatten) http://www.na.se/orebro-lan/hallefors/silvergruvans-vatten-blir-fall-for-domstolhsd skrev:
Redigerat:
Har ingen aning om regelverket, men jag har aldrig ens tänkt tanken att kommunen skulle komma och "rädda mig" om brunnen sinade - har hela tiden trott att man får försöka borra efter nytt..på annan del av tomten..
Jag trodde man hade egen brunn för att kommunen inte ville hålla till på vischan..
Det känns ju lite konstigt om de är tvugna att dra va rör flera mil för att en brunn sinat? Man måste kunna borra fler provhål för nytt eget vatten billigare?
Blev nu nyfiken på hur det faktiskt funkar..!
Jag trodde man hade egen brunn för att kommunen inte ville hålla till på vischan..
Det känns ju lite konstigt om de är tvugna att dra va rör flera mil för att en brunn sinat? Man måste kunna borra fler provhål för nytt eget vatten billigare?
Blev nu nyfiken på hur det faktiskt funkar..!
95000kr med 3% ränta blir 2850kr/år (237kr/månad) utan skatteavdrag. Det är väl i paritet (om inte lägre) med vad kommunalt vatten kostar, och då får du ju dricka hur mycket du vill utan extra kostnad med eget vatten. http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/sa-mycket-kostar-vattnet-i-91662J Jeppando skrev:
Sen amorterar du kanske bort lånet och då blir kostnaden mycket bättre.
Att valet mellan kommunalt vatten och eget vatten görs på ekonomiska grunder låter osannolikt.
De flesta har öht inte valet. Antingen ligger deras hus i området med kommunalt VA och då ska man ansluta, eller så ligger den inte där, och då kan man inte ansluta. Dvs att de flesta bara kan välja när de köper hus, och då är kostnader för vattnet inte en stor beslutsparameter. Tillgång till vatten eller kvalitet på vattnet, är en viktigare parameter (om folk tänker på att sätta sig in i frågan)
Vi är lite av ett undantag eftersom vi ligger utanför kommunens område med VA, men det finns en gammal vattenledning i närheten som man får ansluta sig till (inget tvång). Vi valde utan att tveka för kommunalt vatten för att tillgången är garanterad och kvaliteten med. Men det valet gjordes framförallt på andra grunder än kostnaden.
De flesta har öht inte valet. Antingen ligger deras hus i området med kommunalt VA och då ska man ansluta, eller så ligger den inte där, och då kan man inte ansluta. Dvs att de flesta bara kan välja när de köper hus, och då är kostnader för vattnet inte en stor beslutsparameter. Tillgång till vatten eller kvalitet på vattnet, är en viktigare parameter (om folk tänker på att sätta sig in i frågan)
Vi är lite av ett undantag eftersom vi ligger utanför kommunens område med VA, men det finns en gammal vattenledning i närheten som man får ansluta sig till (inget tvång). Vi valde utan att tveka för kommunalt vatten för att tillgången är garanterad och kvaliteten med. Men det valet gjordes framförallt på andra grunder än kostnaden.
Vi har stuga i Lulea skärgård sedan 60 talet. Vi har alltid släpat med oss 2 x 25 liters dunkar med dricksvatten. Vatten till annat t ex till städning, koka potatis, diska använder vi regnvatten som min pappa har byggt en bra lösning för. Regnvattnet samlas upp i ett rostfritt kärl via takrännorna, som sedan via dragningskraften trycker ned vattnet i en vattenledning som vi har dragit in i stugan. Vilket gör att vi har kallt "rinnande" regnvatten i stugan! Varmvatten kokar vi på fotogenkaminen, när vi ska diska.
Så mitt råd är att ALLA samlar upp de regnvatten man kan, och använder det till allt utom att dricka.
Så mitt råd är att ALLA samlar upp de regnvatten man kan, och använder det till allt utom att dricka.
Redigerat:
Det ska nog mycket till innan vattnet tar slut helt. Får man problem så borde det väll inte omöjligt att man duschar varannan dag/var tredje samt tvätta kläderna mer sällan. Handen på hjärtat så tror jag många kan hålla med om att vi ofta duschar/tvättar mer än vad vi egentligen behöver.
Ur DN: https://www.byggahus.se/forum/threa...nn-sinar-kommuner-bryr-sig-inte.297849/page-3
Det är du själv som har ansvar för din brunn och din dricksvattenförsörjning, men det är klart, när många drabbas av torkan kanske kommunen kan ställa upp med tappställen, säger Christina Lantz.
Om den egna brunnen sinar så är hennes råd att ta kontakt med kommunen där man bor och ta reda på vad som gäller.
Sjunkande vattennivåer kan också påverka kvaliteten på vattnet.
– Om man ser tydliga förändringar i färg, lukt och smak är det bäst att låta analysera sitt vatten, säger Christina Lantz.
De låga vattennivåerna beror på att de senaste två åren har varit ovanligt torra. Hittills under 2017 har nederbörden varit lägre än normalt, i förhållande till 1961–1990 års medelvärden, i stora delar av Sverige.
Det är du själv som har ansvar för din brunn och din dricksvattenförsörjning, men det är klart, när många drabbas av torkan kanske kommunen kan ställa upp med tappställen, säger Christina Lantz.
Om den egna brunnen sinar så är hennes råd att ta kontakt med kommunen där man bor och ta reda på vad som gäller.
Sjunkande vattennivåer kan också påverka kvaliteten på vattnet.
– Om man ser tydliga förändringar i färg, lukt och smak är det bäst att låta analysera sitt vatten, säger Christina Lantz.
De låga vattennivåerna beror på att de senaste två åren har varit ovanligt torra. Hittills under 2017 har nederbörden varit lägre än normalt, i förhållande till 1961–1990 års medelvärden, i stora delar av Sverige.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden