Det stämmer bra det som Grundfos säger.
Det är lite märkligt det där med smak pga "vanlig" gummikabel för det uppstår inte alltid av någon anledning.
Om inte annat är det ett försvar brunnsborraren kan använda men han får likväl åtgärda problemet under garanti (i mina ögon).
Det är lite märkligt det där med smak pga "vanlig" gummikabel för det uppstår inte alltid av någon anledning.
Om inte annat är det ett försvar brunnsborraren kan använda men han får likväl åtgärda problemet under garanti (i mina ögon).
Troligtvis är det från nyare kablar som inte hunnit ånga av sig. Det är egen spekulation grundad i att lukten minskar avsevärt när jag luftar vattnet kragtigt med visp. Det blir ju inte bättre av att det tydligen brukar vara överskott av mjukgörare typ bisfenoler och/eller ftalater som ångar ur ny plast.
Men, lukt och smak är inte enda anledningen till att det är fel med den kabeln. Jag kollade upp den. Drakaflex h7rn-f. Den har en mantel av gummi typ em2, som enligt ss-standarden (som jag inte minns numret på) innehåller flamskyddsmedel. INTE ha flamskyddsmedel i brunnen!!
Men, lukt och smak är inte enda anledningen till att det är fel med den kabeln. Jag kollade upp den. Drakaflex h7rn-f. Den har en mantel av gummi typ em2, som enligt ss-standarden (som jag inte minns numret på) innehåller flamskyddsmedel. INTE ha flamskyddsmedel i brunnen!!
Skriver in vad jag kommit på för framtida undrande. Draka har en livsmedelsklassad kabel som heter TML round. Den har mantel (den del som har kontakt med vattnet) av EPR som är ungefär som EPDM, idag inga kända effekter. Ska byta till den idag. Nexans har en blå livsmedelsklassad kabel men den har mantel av PVC, och det skulle inte jag hänga ner i brunnen ivf.
Och så lite lagrum. I princip alla har hävdat att fulkabel är ok men nedanstående kan vara till hjälp när olyckan har varit framme.
Utdrag ur BBR 21 i BFS 2014:3 om ändring i BFS2011:6. det är väl ändå föreskrift:
6:6 Vatten och avlopp 6:61 Allmänt Byggnader och deras installationer ska utformas så att vattenkvalitet och hygienförhållanden tillfredsställer allmänna hälsokrav.
6:611 Tillämpningsområde Reglerna i detta avsnitt gäller för installationer för vatten och avlopp dels i byggnader, dels på tomter till dessa byggnader.
6:62 Installationer för tappvatten Installationer för tappvatten ska utformas så att tappvattnet, efter tappstället, är hygieniskt och säkert samt kommer i tillräcklig mängd. Tappkallvatten ska uppfylla kvalitetskraven för dricksvatten efter tappstället. Tappvarmvatten ska vara så varmt att man kan sköta personlig hygien och hushållssysslor. Tappvatteninstallationer ska utföras av sådana material att inte ohälsosamma koncentrationer av skadliga ämnen kan utlösas i tappvattnet. Installationerna ska inte avge lukt eller smak till tappvattnet.
Utdrag ur BBR 21 i BFS 2014:3 om ändring i BFS2011:6. det är väl ändå föreskrift:
6:6 Vatten och avlopp 6:61 Allmänt Byggnader och deras installationer ska utformas så att vattenkvalitet och hygienförhållanden tillfredsställer allmänna hälsokrav.
6:611 Tillämpningsområde Reglerna i detta avsnitt gäller för installationer för vatten och avlopp dels i byggnader, dels på tomter till dessa byggnader.
6:62 Installationer för tappvatten Installationer för tappvatten ska utformas så att tappvattnet, efter tappstället, är hygieniskt och säkert samt kommer i tillräcklig mängd. Tappkallvatten ska uppfylla kvalitetskraven för dricksvatten efter tappstället. Tappvarmvatten ska vara så varmt att man kan sköta personlig hygien och hushållssysslor. Tappvatteninstallationer ska utföras av sådana material att inte ohälsosamma koncentrationer av skadliga ämnen kan utlösas i tappvattnet. Installationerna ska inte avge lukt eller smak till tappvattnet.
Gode Gud vad glad jag blev när jag hittade den här tråden!! hoppas någon fortfarande läser den... Jag har fått fruktansvärda problem med stinkande elkablar i min nyborrade brunn och fajtas på alla fronter nu med brunnsborrare, kabelleverantör och tillverkare, varav ingen riktigt vill tillkännage problemet utan t.ex. försöker sälja på mig dyra filter mot järn o mangan istället (trots att vattenprovet visar ok), eller skyller på andra orsaker, trots att felet är helt uppenbart. Den första kabeln jag hade var Nexans livsmedelsgodkända men den tog de faktiskt bort självmant och erkände att den hade orsakat problem i många brunnar. Den byttes mot TML round, som visade sig börja lukta minst lika mycket!! Vet inte om den är lika dålig i sig, eller om den snappat upp lukten från den första kabeln. Alla ansvariga "gubbar" säger att detta är omöjligt, men samtidigt säger de att TML absolut inte kan ställa till problem och att jag är den enda i Sverige som har det. Brunnen är 6 mån gammal, TML kabeln har suttit i 3 mån och lukten har inte avtagit överhuvudtaget. Helt klart är att båda kablarna stinker, jag har också kapat en bit av varje och lagt i kommunalt vatten i glasburkar, och det dröjer inte länge innan vattnet börjar lukta. Har någon mer haft problem med TML? Och vet någon vad det är för ämnen som fälls ut från kablarna? Situationen är fruktansvärt jobbig, har inte haft dricksvatten sen i höstas, har förstås betalat en massa pengar för min nya brunn och måste nu slåss för att någon ska ta ansvar för att jag inte kan använda den. Jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!!
Moderator
· Stockholm
· 57 884 inlägg
Hur säkert är det att det verkligen är en TML kabel? Piratkopierad?
Det bör sitta någon märkning på kabeln, ofta stämplat i relief med jämna mellanrum. Har dock ingen egen erfarenhet av den kabeln.
Fast det är ju klart, om kabeln är pirattillverkad så finns nog "rätt" märkning.
Om du har kontakt med kabeltillverkaren, så kanske du kan skicka in en stump och få ett uttalande om det verkligen är deras kabel.
Det bör sitta någon märkning på kabeln, ofta stämplat i relief med jämna mellanrum. Har dock ingen egen erfarenhet av den kabeln.
Fast det är ju klart, om kabeln är pirattillverkad så finns nog "rätt" märkning.
Om du har kontakt med kabeltillverkaren, så kanske du kan skicka in en stump och få ett uttalande om det verkligen är deras kabel.
Tack för ditt svar, men jodå, det är nog rätt säkert TML, levererad av ett "säkert" företag. Jag har t.o.m. åkt till dem (långväga) med luktprov på både kabel och vatten, och de kan ju inte annat än erkänna att det luktar illa. Men då ingen annan har klagat, så tar de ändå inte på sig ansvaret helt, utan vill gärna skylla på mitt vatten.
Tycker det är otroligt märkligt att ingen mer har fått problem, för jag har också köpt en ny liten bit av kabeln från Rinkaby (min leverantör har den inte längre...) och den luktar verkligen jätteilla även som ny.
Det jag nu måste göra är att skicka in vattenprov för sk. VOC-screening, där man söker efter flyktiga organiska ämnen, kolväteföreningar etc. som är troliga kommer från gummi eller plast. Kostar mig ca 3.500 och kemisterna varnar för att det ändå inte kommer att visa något, för att det krävs så stora mängder molekyler för att ge utslag.
Det är helt enkelt en jävla skitsituation. Tycker det är så konstigt att det inte har talats mer genom åren om vilka material som som installeras i vårt dricksvatten. Det är visst inte ens lag i Sverige på att kablarna ska vara livsmedelsgodkända (även om det visat sig att inte ens det hjälper)...
Tycker det är otroligt märkligt att ingen mer har fått problem, för jag har också köpt en ny liten bit av kabeln från Rinkaby (min leverantör har den inte längre...) och den luktar verkligen jätteilla även som ny.
Det jag nu måste göra är att skicka in vattenprov för sk. VOC-screening, där man söker efter flyktiga organiska ämnen, kolväteföreningar etc. som är troliga kommer från gummi eller plast. Kostar mig ca 3.500 och kemisterna varnar för att det ändå inte kommer att visa något, för att det krävs så stora mängder molekyler för att ge utslag.
Det är helt enkelt en jävla skitsituation. Tycker det är så konstigt att det inte har talats mer genom åren om vilka material som som installeras i vårt dricksvatten. Det är visst inte ens lag i Sverige på att kablarna ska vara livsmedelsgodkända (även om det visat sig att inte ens det hjälper)...
Klicka här för att svara