5 959 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Pumpbyte
Sida 1 av 2
Tjenare! Har nyligen bytt ut min gamla ejektorpump till en grundfos sänkpump 1 fas. Allting gick helt ok, fick dragit upp dom gamla slangarna (110) meter sen drog elen via den ena retutslangen. Fick även bytt ut den gamla hydropressen till en ny. Nu till mitt bekymmer, jag känner en ganska stark och lite skum lukt från vattnet typ gummi/plastsmak. Kan det vara så att lukten /smaken kommer från dom nya slangarna eller hydropressen rent av? , vattnet är även lite grumligt inte jättemycket men lite grann. Vattnet innan bytet var av väldigt bra kvalité enligt vattenprover vi skickade in och smakade även kanonbra. Hoppas nån kunnig kan svara på detta, jag gjorde bytet för 4 dagar sedan. //Niklas
Redigerat:
Absolut visst är det så, vattnet är i princip helt klart osv. Det värsta slammet osv kom ut redan efter andra dygnet, nu vill jag bara att den där skumma smaken ska försvinna, så frågan kvarstår fortfarande om slang/hydropress kan ge såna bismaker...
Tyvärr kan det även vara gummikabeln som ger smak/lukt, lukta på elkabeln som går ner i brunnen.
Om den är svart och luktar starkt är det inte en kabel som är livsmedelsgodkänd, fråga företaget du köpt denna av.
Om den är svart och luktar starkt är det inte en kabel som är livsmedelsgodkänd, fråga företaget du köpt denna av.
Den är inte svart ,den är blå och är helt luktfri ,alltid nån tröst .Jag pratade lite med återförsäljarn av Hydropressen och jag verkar inte vara den första som råkar ut för detta ,dom ger en ny om inte smaken släppt efter 10 dagar .
Löste det sig?
Har bytt pump. Trasig sq2 100 till ny likadan. Nu smakar vattnet jättestarkt av plast, typ mjukgörare i pvc eller lösningsmedel. Som fulplast på Biltema. Det är inte ens subtilt. Det luktar och smakar ordentligt.
Lukten minskar om jag luftar vattnet med visp, men tom makaronerna tar smak.
Har bytt pump. Trasig sq2 100 till ny likadan. Nu smakar vattnet jättestarkt av plast, typ mjukgörare i pvc eller lösningsmedel. Som fulplast på Biltema. Det är inte ens subtilt. Det luktar och smakar ordentligt.
Lukten minskar om jag luftar vattnet med visp, men tom makaronerna tar smak.
Av en brunnsborrare som jag trots allt inte vill hänga ut. Mailade Grundfos och de sa att det absolut inte är pumpen för den är av komposit och livsmedelsklassad. Däremot kände de till att det finns firmor som hänger ner vanlig gummikabel i brunnarna. De kablarna är inte avsedda att hänga ner i brunnar och kan ge lukt och smak och innehålla diverse skräp. Det är bara blåa livsmedelsklassade kablar som är ok i dricksvattenbrunnar.
Det är ju själva ... att man ska behöva veta allt själv.
Det är ju själva ... att man ska behöva veta allt själv.