Vi är nyinflyttade i ett hus som renar/avjoniserar (?) vattnet med hjälp av salttabletter. Har letat förgäves efter en användarmanual till grejen men hittar ingenting. Tidigare ägare (som bodde i husets en kort tid) var inte så insatta i hur den fungerade eller hur underhåll skulle ske. Fick instruktioner av denne att han brukade "slänga i en skopa salttabletter lite då och då".
Nu på sistone har vattennivån även sjunkit i behållaren, hur gör vi?
Ska 1/3 av behållaren fyllas med enbart salttabletter eller ska vi fylla upp med vatten? Hur ofta ska saltet fyllas på? Hur ska skötsel av behållaren ske?

Behållaren är av märket Erie Water Treatment Control System. Hittar ingen läsbar modell eller serienummer.

• Vattenavhärdare av märket Erie Water Treatment i en källare, öppen för påfyllning av salttabletter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenavhärdare med öppen salttablettbehållare och låg vattennivå, märkt Erie Water Treatment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en avhärdare, gör hårt vatten mjukare, tar bort en del kalk.
Man laddar den med broxosalt, när vi bodde på Öland så hade vi en liknande, den fyllde vi på med en hel 25kg säck x antal ggr/år. hur mycket salt som går åt beror på hur hårt vatten man har, hur mjukt man vill ha, hur mycket vatten som förbrukas.

T toolman77 skrev:
Google är bra på sånt här :) Tog tre min att hitta genom att först bildgoogla på " Erie Water Treatment Control System" för att hitta en bild som liknar din och sen googla på "Erie maxima manual"

Du verkar ha en eire maxima
[länk]

[länk]
Ja så långt har jag också kommit men huruvida man ska fylla maskinen med 1/3 vatten eller 1/3 salttabletter hittar jag inget om.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är en avhärdare, gör hårt vatten mjukare, tar bort en del kalk.
Man laddar den med broxosalt, när vi bodde på Öland så hade vi en liknande, den fyllde vi på med en hel 25kg säck x antal ggr/år. hur mycket salt som går åt beror på hur hårt vatten man har, hur mjukt man vill ha, hur mycket vatten som förbrukas.
När vi flyttade in i huset så var där betydligt mer vatten i behållaren och inga salttabletter syntes i behållaren. Har sett en massa bilder överallt nu där diverse behållare är fyllda med salttabletter och inget vatten, mer än i botten då antar jag.

Nu är det ca 17 år mina föräldrar sålde huset, jag kommer inte ihåg hur högt vattnet stod efter påfyllning av salt.
Det jag kommer ihåg är att vi köpte hem och hällde i en hel 25kg säck med salt, det gick upp ganska högt i tanken. Vattnet i tanken löser upp saltet så att vattnet blir mättat på salt, sedan används saltvattnet vid regenerering av avhädarfiltret, avhärdarfiltret är den runda glasfibertanken.

Mitt förslag är att ni häller i en hel säck salt.
Om ni mäter höjden från botten upp till gråa rörets övre kant innan påfyllning och från saltnivån till gråa rörets överkant så vet ni sedan hur mycket saltet fyller upp, sedan kan ni mäta saltnivån då och då, när nivån har sjunkit under den nivå som saltet bygger upp (plus några cm) så är det dags att fylla på salt igen.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har också "ungdomsupplevelser" av en dylik maskin. Man fyllde på med en säck åt gången. Vattennivån bryr ma nsig inte om, maskinen har ett automatikst program som spolar igenom själva avhärdaren med saltvatten i programmerat intervall. Vattennivån sköts alltså automatiskt.

Sedan är det en annan femma om den behöver programmeras om, det kanske bör regenereras i ett annat intervall om fler bosäötter sig i huset osv.

Det finns relativt enkla test att köpa som mäter hårdheten på vattnet, så du kan se om den fungerar.

• Gilla
Sågat
  • Laddar…
Börja med att hälla i ca 3 dl citronsyra upplöst i 0,5l vatten. Fyll på med salt, hur mycket du vill och får plats med. viktigast är att saltet aldrig understiger vattennivån (som den gör nu).
Saltjonen laddar om filtermassan och rengör, idag är nog massan ordentligt igensatt, så kör med 3dl citron syra 1gång i vecka i en månad så ska du se att den hoppar igång. Vattennivån ser bra ut, och återfylls efter varje backspolning.

Lycka till!

• Gilla
Micke Bolognini
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.