Jag har en gammal takdusch i förrådet, troligtvis minst 35år, men i fint skick. Klassisk design i 50-tals stil, kan tom vara så gammal. Nere på röret sitter en "lös" nippel kring röret, men utvändig 3/4" gänga. Den har varit ansluten till en blandare med utlopp upptill, och utloppet har varit sänkt i blandaren, dvs en "hona"

Idag kan jag inte se att det säljs sådana blandare, utan utloppet är nu alltid en "hane" , dvs utvändig gänga. För att koppla gamla takduschen till modern blandare så finns två alternativ. 1, skaffa en korta anslutningsslang med hona hona (3/4" / 1/2") 2, hitta en övergångsnippel hona hona (3/4" / 1/2") och "direktansluta" takdusch med blandare. Sistnämnda kan jag inte finna efter googlande, ser bara hona/hane och hane/hane.
 
L
Att googla är en sak , men hitta är en annan , ta grejerna med till ett större varuhus , det finns bitar som passar , adapters , förminskning eller förstoring , invändig eller utvändig gänga
 
Vid närmare kontroll så ser jag att gängorna i en duschblandare går att skruva ut med insexnyckel, dvs man kan välja om det skall va hona eller hane i blandaren. Jag hittare en förminskning idag, från 3/4 till 1/2" så jag kan knåpa ihop en lösning verkar det som.
 
Krilleman
Att googla är en sak, att kunna lite om alla kapitel i grossistens RSK-bibel är en annan!

Får du inte ihop det kan detta vara en lösning efter parametrarna i första inlägget av dig!

RSK: 8186975. Denna delen gängar du direkt på blandarens G15 anslutning på ovansidan (du måste alltså köpa en sån blandare med G15 ansl uppåt) Packning ingår!

Din G15 anslutning uppåt har nu blivit M26x1,5 konisk.

Sen kommer RSK: 8189668. M26x1,5 till G20.(Packning ingår på G20-sidan)

Anslut din duschstång i denna gängan. Det är bra att ha lekande muttrar mellan blandare och dusch så man kan ställa stången i det läge som blir bra utan att behöva använda gängtätning!

Kan tex köpas här:

66+97+frakt.

https://www.vvsochbad.se/Massupprae...g-m-packning-G3-4-inv-M26x1-5-inv-771733.html
&
https://www.vvsochbad.se/Reservdela...5-UTV-X-G15-INV-Oevergaangsnippel-363510.html


f6054a9a894a81a17f73a652a953e6be.jpg
400
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.