Fick i november in vatten i källaren genom sulan på huset (kämpar fortfarande med renoveringen) och jag är sedan dess extremt nojig när det regnar mycket. Det var visserligen inte regn som var den direkta orsaken till intrånget utan att det var stopp i vattenlåset ut ur dräneringsbrunnen samt också i dräneringen.
Hur som helst kom det ett par rejäla hällregn inatt och jag vaknade av oljudet runt 02.40. Kunde inte ligga kvar i ovisshet så jag gick ett varv i källaren men såg inga tecken på (ny) fukt. Gick också ut och lyfte på locken till brunnarna för dränering och dagvatten. Dessa ligger precis bredvid varandra, ca en meter från huset. I den första (dränering) såg allt bra ut och jag bedömde att nivån låg under källargolvet, men i den andra stod det vatten upp till ca en halv meter under marknivå. Regnet hade då upphört och vattnet sjönk undan ca 50-70 centimeter på kanske 10-15 minuter. Vet inte om undanrinningen avtog därefter, men jag hade inte ro att vänta så jag skickade ner en pump och tömde brunnen. Sedan gick jag och la mig igen (men har inte sovit sedan dess).
Är det normalt att nivån stiger så högt?
Hur snabbt bör nivån sjunka ner till utgångsläget? (Jag vet att det är en fråga i klass med "Hur långt är ett snöre?", men hav förbarmande.)
Mitt förnuft säger att det nog inte är något fel — framför allt eftersom nivån i dräneringsbrunnen inte föreföll ha stigit –men min känsla säger att det bara är en tidsfråga innan vattnet strilar in genom väggarna.
Hur som helst kom det ett par rejäla hällregn inatt och jag vaknade av oljudet runt 02.40. Kunde inte ligga kvar i ovisshet så jag gick ett varv i källaren men såg inga tecken på (ny) fukt. Gick också ut och lyfte på locken till brunnarna för dränering och dagvatten. Dessa ligger precis bredvid varandra, ca en meter från huset. I den första (dränering) såg allt bra ut och jag bedömde att nivån låg under källargolvet, men i den andra stod det vatten upp till ca en halv meter under marknivå. Regnet hade då upphört och vattnet sjönk undan ca 50-70 centimeter på kanske 10-15 minuter. Vet inte om undanrinningen avtog därefter, men jag hade inte ro att vänta så jag skickade ner en pump och tömde brunnen. Sedan gick jag och la mig igen (men har inte sovit sedan dess).
Är det normalt att nivån stiger så högt?
Hur snabbt bör nivån sjunka ner till utgångsläget? (Jag vet att det är en fråga i klass med "Hur långt är ett snöre?", men hav förbarmande.)
Mitt förnuft säger att det nog inte är något fel — framför allt eftersom nivån i dräneringsbrunnen inte föreföll ha stigit –men min känsla säger att det bara är en tidsfråga innan vattnet strilar in genom väggarna.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Bra fråga. Det går ut i gatan, alltså kommunalt.T Tosse skrev:
Jag vet! Har ganska nyss avslutat en sjukskrivning som bottnade i en ohållbar arbetssituation men där vattenskadan var droppen(!) som fick bägaren att rinna över. Det är betydligt bättre nu, men jag har svårt att inte oroa mig.T Tosse skrev:
När jag hade ett hus med kommunal anslutning var dränering ansluten till avloppet för att garantera att nivån inte steg. Dagvattnet och tak kopplades till dagvattnet. Där tillåts nivån stiga vid höga flöden. Jag tror att det är normalt förfarande.
Skall försöka hjälpa så gott det går. Behöver dock lite mer uppgifter.N NoiseMaker skrev:
Några foton på respektive brunn? Skiss på tomt (enklast skärmdump från ex Eniro eller hitta).
Smart kan vara att göra en ledningskollen för att få vetskap om kommunens höjder på spillvatten och dagvatten.
Har du vetskap om ditt dagvatten (drän+takavvattning) är kopplat mot kommunens dagvatten eller fulkopplat på spillen?
Fota ner i brunnen gärna med tumstock och visa på höjd vattengång för inkommande och utgående.
Hur mycket slam finns i brunnen? Tryck ex ett skaft genom slammet tills du går mot brunnens botten. Det är svårt att tömma allt slam själv med en konsument pump.
Mvh
Det bidde inte mycket av att svara på ditt inlägg. Just nu regnar det rejält (vatten upp till kanten av brunnen) så jag kommer inte att gå ut och ta några bilder. (-=A ArvCop skrev:Skall försöka hjälpa så gott det går. Behöver dock lite mer uppgifter.
Några foton på respektive brunn? Skiss på tomt (enklast skärmdump från ex Eniro eller hitta).
Smart kan vara att göra en ledningskollen för att få vetskap om kommunens höjder på spillvatten och dagvatten.
Har du vetskap om ditt dagvatten (drän+takavvattning) är kopplat mot kommunens dagvatten eller fulkopplat på spillen?
Fota ner i brunnen gärna med tumstock och visa på höjd vattengång för inkommande och utgående.
Hur mycket slam finns i brunnen? Tryck ex ett skaft genom slammet tills du går mot brunnens botten. Det är svårt att tömma allt slam själv med en konsument pump.
Mvh
Men några av frågorna kan jag försöka besvara.
I min fina bild ser du hur jag tror (med ganska stor säkerhet) att det är gjort med vattnet runt huset. Dränering och takavvattning är inte ihopkopplat med varandra, såvitt jag vet.
Den gula resp. gröna cirkeln är brunnarna för takavvattning resp. dränering. De är båda betongrör som går rätt ner i backen ca 3-4 meter. Utlopp är kanske 70-100 cm från botten. Det bör inte vara så mycket slam i dem eftersom de sögs i november. Jag tycker inte heller att det ser ut som att det är det. Innan det sögs så spolades utlopp/vattenlås och dränering ur. Just när detta var gjort stod det en tjock vattenstråle rakt ut ur dräneringen. Det rann ut ett antal kubik vatten från under huset då.
Två blå rör visar var stuprännorna går ner i backen och ett är någon form av rensningsrör för dränering. Minns inte om båda rören på framsidan är det...
Vet inte hur det ser ut i gatan mer än att den ligger ca 1 meter lägre än marknivå vid huset. Stensättningen markeras med det gammelrosa strecket.)
Att det står f.d. stuprör beror på att jag lett om vattnet från garagetaket till andra sidan taket och sedan fuldragit ut det till diket (röret går i marken och kommer ut i stenmuren så det vattnet hamnar i diket). Vid ett tillfälle för två år sedan(?) flödade det över ur det stupröret och rann ner under garaget (grått) och in genom en spricka i väggen. Då drog jag om det.
I det röret var det för övrigt vatten upp till ca en halvmeter under marknivå. Locket hade lyfts av av (luft)trycket som blir när vattnet fyller upp.
Var ute för ett par timmar sedan och det var inte mycket vatten i dräneringen, det strilade också bara in lite grann. Jag antar att det är bra eftersom det då inte finns vatten runt huset. (Eller så är det stopp igen.)
Frågor på detta?
Varför skulle det vara stopp i dränen , är det helt separerade drän och stup , det är 2 brunnar med separata utlopp , det ser lite konstigt ut på skissen , den gula från övre hörnet , sen det med rens på drän är det sant , menar du inte stuprens
För övrigt om det är rätt kopplat mot brunnarna så ska det inte kunna gå baklänges
För övrigt om det är rätt kopplat mot brunnarna så ska det inte kunna gå baklänges
Nej, det är inte troligt att det har blivit stopp igen, det är bara en möjlig orsak till att det inte skulle komma vatten, även om det skulle finnas.L Liteavvarje skrev:Varför skulle det vara stopp i dränen , är det helt separerade drän och stup , det är 2 brunnar med separata utlopp , det ser lite konstigt ut på skissen , den gula från övre hörnet , sen det med rens på drän är det sant , menar du inte stuprens
Ja, drän och stup är separat. Den gula från övre hörnet borde ha gått ända fram till den gula brunnen.
Det som bekymrar oss här , är att vattnet stiger i brunnen ( dagvattembrunn ) , man kan fråga sig varför det inte går iväg , du sa att det var jäms med kanten , inte bra ,
Det är så att när vattnet kommer från stupen så är höjden så stor , att det kan fylla brunnen ända upp och rinna över , det bara matar på från taket , det innebär att det inte kommer iväg från brunnen , p.g.a. någonting i röret ut i gatan och det går inte att svara på för oss vad det kan vara utan måste undersökas på plats
Det är så att när vattnet kommer från stupen så är höjden så stor , att det kan fylla brunnen ända upp och rinna över , det bara matar på från taket , det innebär att det inte kommer iväg från brunnen , p.g.a. någonting i röret ut i gatan och det går inte att svara på för oss vad det kan vara utan måste undersökas på plats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden