2 404 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Actibloc - någon som har erfarenhet av detta reningsverk?
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Sommarstugans avlopp är utdömt och vi planerar att installera ett minireningsverk för att få ner såväl BDT som toalett i detta. På Värmdö i Stockholm finns återförsäljare och entreprenörer som jobbar med Actibloc, se http://vagrossisten.se/actibloc-reningsverk, som till för ett par dagar sedan var helt okänt för mig.
Är det någon som har erfarenhet av detta eller som kan bedöma dess konstruktion? Det verkar säljas med lågt pris som en stor fördel och serviceavtalet som krävs (eller möjligen rekommenderas) ska också hålla lågt pris.
Parallellt med detta tittar vi främst på Topas och EcoBox just nu. Sommarstugan används mycket lite idag och står oanvänd långa perioder.
Är det någon som har erfarenhet av detta eller som kan bedöma dess konstruktion? Det verkar säljas med lågt pris som en stor fördel och serviceavtalet som krävs (eller möjligen rekommenderas) ska också hålla lågt pris.
Parallellt med detta tittar vi främst på Topas och EcoBox just nu. Sommarstugan används mycket lite idag och står oanvänd långa perioder.
Jag kommer också behöva göra något åt mitt enskilda avlopp under de närmaste åren. Jag har sista tiden försökt läsa in mig på olika alternativ och vad som krävs och vad man anser behöva.
Dock är det lite dumt att produkter som minireningsverk är klassade som byggprodukter. Så CE-märkningen tillverkarna hänvisar till gäller rening av organiskt material, kväve och fosfor. Inte smittämnen som kan göra människor och djur sjuka. Farliga bakterier och virus är väl det man helst vill slippa? I alla fall jag.
Så personligen kommer jag försöka hålla ut så länge jag kan tills man har några riktiga och realistiska tester att utgå ifrån. Och då även ett test eller hum om hur man får det rent från smittämnen.
Dock är det lite dumt att produkter som minireningsverk är klassade som byggprodukter. Så CE-märkningen tillverkarna hänvisar till gäller rening av organiskt material, kväve och fosfor. Inte smittämnen som kan göra människor och djur sjuka. Farliga bakterier och virus är väl det man helst vill slippa? I alla fall jag.
Så personligen kommer jag försöka hålla ut så länge jag kan tills man har några riktiga och realistiska tester att utgå ifrån. Och då även ett test eller hum om hur man får det rent från smittämnen.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag vet inte hur stort problemet med bakterier och virus är utan kan bara konstatera att kommunen kräver att jag förbättrar avloppet. Rent praktiskt fungerar det dåligt för oss att ha tank för toaletten och därmed är minireniningsverk intressant.
Jag har inte tittat på Evergreen och är egentligen ganska ointresserad av märket på anläggningen. Nu försöker jag hitta en entreprenör och kanske också någon som kan ge serviceavtal (om det nu är värt något). Kompetensen varierar stort mellan olika entreprenörer!
Jag har inte tittat på Evergreen och är egentligen ganska ointresserad av märket på anläggningen. Nu försöker jag hitta en entreprenör och kanske också någon som kan ge serviceavtal (om det nu är värt något). Kompetensen varierar stort mellan olika entreprenörer!
Liknande trådar
-
Nya huslås till gammal (dörr) - någon som kan hjälpa?
Fönster & Dörrar -
Hus från 1938 - någon som har ett likadant hus?
Planlösningar -
Någon som använt Duab rikt ock planhyvel Hawk 392B pris under 16000:-
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Någon som bytt fjärrvärmecentral från 1970-talet mot ny - energibesparingar?
Värme allmänt -
NKB eller ISO - spelar det någon roll för framtiden?
Vatten & Avlopp