Okej, nu ger jag upp...har testat att söka här (och på andra ställen) men hittar inget som får mig på rätt köl.

Jag har delad diskho i köket där ena töms väldigt långsamt efter den "årliga underhålls-regöringen".
Plockade ner, rengjorde och satte ihop efter konstens alla regler och precis som jag gjorde förra året men av någon j*vla anledning så töms nu den större hon (2) väldigt långsamt, så långsamt så att rester hela tiden blir kvar i den.
Jag klockade samma mängd vatten, utan sil, och den är mer än 3 ggr så långsam som den mindre (1).
Undersida av diskho med etiketterade avlopp (1 och 2) och vita, veckade slangen för luftning/överfyllnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom går ju ner i samma avlopp så stopp utanför "bild" kan man ju utesluta.
Jag vill tro att det har med luftning att göra då man kan antyda ett klunkande, som när en annan dricker, i problem-hon medan det i den fungerande mer rinner undan. Den vita, veckade slangen (som jag vill tro fungerar som luftninig samt överfyllnadsskydd?) är kontrollerad och i betydligt bättre skick än innan rengöringen då problemet heller inte fanns...

VAD MISSAR JAG?! :rolleyes::thinking::worried:

Fungerar avloppsventilationen?

ricebridge ricebridge skrev:
Fungerar avloppsventilationen?
Bra fråga...hur kontrollerar jag den? :thinking:

Trodde att den satt på själva avloppet och eftersom den ena diskhon töms som den ska så har jag uteslutit fel/problem i själva avloppet.

Redigerat:
Claes Sörmland
Jag hade ett liknande problem och i mitt fall var det bakterieslem som vuxit till högst upp i bräddavloppet (där din vita slang ansluter). Jag missade detta först men efter rengöring flödade vattnet fritt. Tydligen tar sig luft ovanför vattenlåset ut där när du spolar vatten.

I Martenw skrev:
Köp en vaskrensare, slipper du ta isär nästa gång.

[länk]
Tack. Fast nu ligger det ju i det allmänna underhållsintresset att just ta isär och inspektera så allt är ok. Hade det faktiskt varit stopp hade en vaskrensare varit ett utmärkt verktyg, det håller jag med om..!

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag hade ett liknande problem och i mitt fall var det bakterieslem som vuxit till högst upp i bräddavloppet (där din vita slang ansluter). Jag missade detta först men efter rengöring flödade vattnet fritt. Tydligen tar sig luft ovanför vattenlåset ut där när du spolar vatten.
Tack för tipset men den är kontrollerad då jag misstänkte att det även fungerade som "andningshål".
Plockade nyss bort den och noterade att den suttit lite snett, efter justering så rinner det marginellt bättre...så problemet är nog lokaliserat. Nu handlar det bara om VAR och VARFÖR... :sweat:

Testade att ta bort den vita slangen helt men ingen märkbar skillnad så jag misstänker att jag får montera ner vattenlåset med tillbehör en 3'e gång... :sleep:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.