Ska närmaste tiden fräscha upp ett 10 år gammalt badrum genom att byta handfat, komod och överskåp. På grund av flera anledningar ska vi gå från ett enkelt 80-handfat till ett dubbelt 120. Till detta vill vi ha kran med rörelsesensor som verkar bli allt mer poppis, helst också med öppen vattenränna/vattenfall eller vad det nu är som är den tekniska termen. Kombinationen verkar dock ovanligare än varje funktion separat. Några frågor i samband med detta.

1. Någon som känner till någon bra kran som har både sensor och vattenfall? (Har fm mattson på allt just nu)
2. Moras sensorkran MMIX Tronic finns i två varianter, batteri och med nätdrift. Det finns ingen ström under handfatet, däremot i väggen bredvid, ca 1 dm från där handfatskanten kommer att sluta, in mot rummet så det knappt syns och i badrumsskåpet ovanför finns det el till belysningen i skåpet. Nu är frågan om det är bättre att köra på batteri och slippa elbekymret, eller hur löser man snyggast elförsörjningen, all el gjordes om 2007 och det finns jordfelsbrytare. Någon annan som installerat sensorkran? Vad säger erfarenheten, batteri eller el och hur har ni i så fall fått fram ström till kranen?
3. Är det lagligt att sätta utanpåliggande kabel från nuvarande eluttag till ett badrumsskåp en liten bit bort? Bara vetskapen om att det i så fall kommer att gå en kabel på väggen skär i mig även om den nästan inte syns.

exempel på ungefär hur vi tänker, kran med färg är dock inget måste, kvalitet är det viktigaste
https://www.kranstar.se/25-188-home...free-en-hole-for-krom-tvattstallsblandare.jpg

På fråga 3: ja, det går att göra lagligt. Fast installerat, då sätter man troligtvis en förhöjningsram på befintligt uttag, drar en kabel in i skåpet och sätter ett nytt uttag eller en dosa och installerar kranen i den.

Eftersom det är ett internetforum får du också en icke-efterfrågad åsikt... jag tror att jag skulle ha svårt att vänja mig vid sensorstyrd kran hemma. Funkar hjälpligt på offentlig toa, men jag tänker varje gång: hur kan någon stå ut med en sån här hemma? Den slår av mitt i tvättningen, har alltid för mycket eller för lite "sprutt", är hopplös när man försöker spola fram varmvatten och den bara slår av, och reagerar "liiite" för långsamt på rörelse. Aldrig i mitt hem!
Edit: en nackdel till. Jag tvättar händerna och vill sen dricka lite vatten, då måste jag vrida om det där minimala vredet för att byta temp. Spola fram mitt kalla vatten med hjälp av rörelse, och sen tillbaka igen...

Håller med Fredrik, sensorstyrt är helt värdelöst.

Förstår poängen med sensorstyrt i offentlig miljö men det skulle aldrig komma över tröskeln hemma och då av just Fredriks anledningar här ovan.

Tack för tankarna, jag tänker mer på vinterkräksjukan och maginfluensa och barn som kladdar överallt.. Har haft sensorstyrd tvål några år och trivs bra med det. Nya bilen låser automatiskt, smidigt. Men jag tar era synpunkter i beaktande. Mer nyfiken på kvaliteten, håller grejorna 10 år?

Har en sensorstyrd Oras blandare, reagerar snabbt, spolar bra och länge, det enda är att den ej mjukstänger flödet lika bra som en vanlig vilket resulterar i lite dunkningar i rör,.
Bra för ungarna så dom inte "glömmer" vattnet på efter handtvätt

hur är det med varianterna el eller batteri? Min första tanke var el, men sen inser jag att det krävs en hel del och att batteri skulle kunna ha vissa fördelar så länge man inte behöver byta för ofta...

T tombe691 skrev:
hur är det med varianterna el eller batteri? Min första tanke var el, men sen inser jag att det krävs en hel del och att batteri skulle kunna ha vissa fördelar så länge man inte behöver byta för ofta...
5 år ska Oras klara sig på batteriet, vi är inne på 3e året nu utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.