Jag håller på att planera ett badrum på andra våningen i min lilla kåk, och har ett litet dilemma. Vatten finns på andra våningen, men något avlopp finns inte i den delen där badrummet ska vara. Därmed måste det upp dit.

Alternativ 1 är att riva ner halva tvättstugan, bila sig igenom plattan, hitta avloppsröret på någon halvmetersdjup, ansluta där, Därefter bygga en låda runt det nya vertikala röret, modifiera skåp, bänkskiva mm för att snygga till det.

Alternativ 2 är att på utsidan (3 dm från där röret går i alternativ 1) gräva fram avloppet, ansluta och dra röret längs ytterväggen upp till andra våningen och låta det smita in under taket. Givetvis får man bygga en låda även runt denna, isolera, och kanske lägga någon form av värmekabel(!?) i lådan för att säkerställa att det blir frostfritt.

Som ni säkert förstår är tanken på alternativ 2 ganska tilltalande, då arbetsinsatsen bör vara typ 10% av den övre varianten.

Finns det några bud? :-)

Tack på förhand!

Rent tekniskt funkar det. Du behöver ingen värmekabel dock om det inte går tappvatten i samma låda. Hur är det med avluftningen och hur blir det med den nya stammen?

• Gilla
yens
  • Laddar…
I England har man avloppsrör utvändigt ”så man ser om dom fryser sönder” ;) lätt att laga då.

useless useless skrev:
Rent tekniskt funkar det. Du behöver ingen värmekabel dock om det inte går tappvatten i samma låda. Hur är det med avluftningen och hur blir det med den nya stammen?
Tappvattnet finns redan där uppe, så det kommer från annat håll och givetvis inte utomhus. Det är bara avloppet det handlar om.

Befintlig avluftning går ju på den "ordinarie" stammen och är i andra sidan huset, så jag hade väl tänkt mig att jag behöver en ytterligare på den här också. Det är inga problem att få ut en sådan när jag väl har kommit upp med avloppet till ovanvåningen. Det jag tänker mig är ju en liten diskret låda på 20x15 cm från marknivå som smiter in under taket. Om det finns någon tydlig tankevurpa så delge mig gärna.

Tack för input.

L Leif i Skåne skrev:
I England har man avloppsrör utvändigt ”så man ser om dom fryser sönder” ;) lätt att laga då.
...vilket ju var lite anledningen till frågan, hur ser jag till att de inte fryser sönder. Vi pratar skåne, kan vara bra att veta...

Avloppsrör fryser inte. Inte ens i England, utan där är det vattenrören som fryser sönder.
Drar du dessutom röret vidare upp genom taket för avluftning så kommer det att strömma varm luft genom det hela tiden.

• Gilla
yens och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft det så sedan någon gång på 80 talet. Fungerar bra utom en gång.
Toaletten är lågfrekventerad och den började smygrinna och då byggdes det upp en ispropp i röret så har man otur så kan det frysa.

Protte

• Gilla
yens
  • Laddar…
Du bör ha en egen avluftning. Annars kommer spolningen att suga luft ut vattenlåsen tills det utanpåliggande röret når stammen och får kontakt med den avluftningen. Du kommer troligen få torrt i vattenlåset.

• Gilla
yens
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Det är härligt att vara "tillbaka" här igen efter några år i byggmässig exil. :-)

Jag är innerligt glad att jag kom på den här idén, det har faktiskt varit ett av momenten som fått mig att tveka på hela projektet, jag är inte så sugen på att riva min tvättstuga som byggdes 2008 och bila mig ner till gruvnivå, betydligt enklare att gräva på utsidan. TACK!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.