J
Har ett vattenfilter mot järn som jag tänkte koppla in så småningom, när jag klurat färdigt.

Högst upp på filtret sitter en automatikenhet, där är det 3/4" BSPT. Detta verkar motsvara R20?

Jag köpte stålomspunnen slang med 90 graders vinklad R20 i ena änden, och i andra tror jag det var R15. R20 är ju ganska grovt, men slangen känns i klenaste laget, det känns som att jag kommer strypa vattenflödet. R20 på filtret är ju så jag nästan får in tummen i den, och på slangen är det sugrörssmalt.

Att ha en slang mellan de fasta rören och filtret känns som en bra idé då man vid underhåll av filtermassan behöver skruva loss båda anslutningarna annars. Placeringen av filtret, med slang borde bli mycket mycket enklare än med fasta rör.

Har någon tips på bra produkter, eller bilder på hur det är löst? Finns det grov stålomspunnen slang?

Bästa svaret

Så har jag det. Funkar fint.
ImageUploadedByByggahus.se1381300197.395049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullberg
Även jag har stålomspunnen slang, och även jag var lite undrande kring dimensionerna så jag frågade Beulco hur det förhöll sig:

Jag skrev:
Hej,

Jag är på jakt efter en anslutningsslang till mitt vattenfilter. Filtret har tyvärr bara R20 gänga, resten av pumpanläggningen håller minst R25. Jag funderar dock på om jag ändå skulle köra anslutningsslangarna i R25 och sedan sätta en bussning precis vid filtret, för att i alla fall minska tryckfallet. Jag undrar dock därför om det är så att en R25 anslutningsslang har större (inner-) diameter än en R20, om inte spelar det ju ingen roll…

Det gäller antingen Termopar XL eller Coolflex (jag vill helst ha vinklad anslutning i ena änden så därför har jag kollat på coolflex)
och fick följande tillbaka:

[Quote="Peter@Beulco]
Hej,

Tycker att du ska köra på en R25..
R20 = 19 mm innerslang
R25 = 25 mm innerslang
[/Quote]

Jag tror iof. att på dessa sträckor hade R20 funkat utmärkt, men givetvis beställde jag en R25 enligt "If it worth doing, it's worth overdoing"

/U

Det är viktigt med högt flöde vid backspolningen så en grövre slang skadar nog inte när jag installerade ett filter så följde det med slang och det var grova slangar men kommer inte ihåg dimension.

J
Filtret har stått i garaget 4 år, snart 5. Ikväll beställde jag stålomspunnen slang med R20 i ändarna. Två 15R 90-graders vinklar och några R20-R15 övergångar. Slangarna kopplas i andra änden mot en varsin kulventil så att jag kan förbikoppla filtret. Lägger upp några bilder när jag är klar.

M
Filtrets anslutningsdel borde redan ha ett läge för bypass då detta brukar krävas för att kunna fylla filtret utan att skapa luftfickor (man öppnar från bypass till drift ganska långsamt när man fyller).

Annars har jag en dimension över de andras, R30 (1”) och 28mm spunnen slang. Men så har mitt filter 1” anslutningar också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.