Hej!

- Vi har ett filtersystem från en känd leverantör, som var installerat när vi flyttade in i huset.
- Nu har vi fått höga värden av arsenik på senaste vattenanalysen.
- Vi har ett filter som ska filtrera arsenik.
- Filtermassan är porös, och ligger på en nivå på ca 50 cm. från tubens öppning.

Systemet består av:
Borrad brunn --> Injektorpump med hydrofor --> "Björnfilter" --> Kombifilter Järn och mangan --> Avhärdare (kalk och humus) --> Arsenikfilter --> dricksvatten.

Jag har varit i kontakt med leverantören, som själva ej kommer ut för rådgivning eller hjälp av något slag, och resultatet efter lång mail-konv. (Jag har ställt ca. 30 frågor, och fått svar på 4 st frågor...) är att vi ska byta filtermassan i kombi järn och mangan -filtret.
Ingen förklaring varför, hur eller varför inte filtermassan i arsenikfiltret ska bytas ut.
Den enda han sagt är att det bildats klumpar och kanaler i filtermassan i arsenikfiltret.

Sedan säger han endast: Filtermassan kostar 3500:-, och jag citerar: "vi får hoppas att inte arsenikfiltermassan inte tagit stryk". Vad menar han med det?!

Ska jag bara köra på vad de säger, eller finns det någon här med liknande filter, som kan hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga?

Ska jag byta filtermassa i kombifiltret, och sedan göra en ny analys för att se om AS-värdet blivit bättre?
Varför ska jag inte byta AS-filtret?
Vart gör man av gamla filtermassan?

Hoppas på hjälp!

Svårt att veta på rak arm utan att veta värdet på vattnet och typ av filtermassa. Men det tyder på att man misstänker att järn/mangan filtret är överbelastat vilket då flyttar järnet till jonbytaren (saltfilter), ser du missfärgninger i salttanken är det dessvärre det som har inträffat. Arsenikmassan kan man ofta få liv i genom att jonbyta massan.

• Gilla
Snettärocksårakt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.