5 194 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Avlopp avluftning rör som sticker upp genom vinden
Har ett grått plaströr som sticker upp genom taket på vinden.
Detta används för att avlufta avloppslukten om jag förstår det hela.
Röret går rakt upp och har inget som täcker öppningen.
Hålet i taket är något större än röret och verkar inte finns något som isolerar denna öppning.
Har varit så sen '80 och tänkte bara frågor om det är normalt och jag skall låta bli att göra något.
Nyfiken
Detta används för att avlufta avloppslukten om jag förstår det hela.
Röret går rakt upp och har inget som täcker öppningen.
Hålet i taket är något större än röret och verkar inte finns något som isolerar denna öppning.
Har varit så sen '80 och tänkte bara frågor om det är normalt och jag skall låta bli att göra något.
Nyfiken
Det är normalt, och är inte till i första hand mot lukten, utan för att släppa ut luften i avloppet när du spolar eller spolar ur. Den måste ju ta vägen någonstans.
Däremot undrar jag vad du menar med att hålet i taket är större. Är där inte tätt runt röret? Det måste det ju vara.
Däremot undrar jag vad du menar med att hålet i taket är större. Är där inte tätt runt röret? Det måste det ju vara.
Har tyvärr ingen bild att visa just nu.
Det finns ingen isolering eller annat material runt den biten av röret som går igenom taket.
Var ett tag sen jag vara uppe på vinden men det är säkert några cm mellan röret och takets insida om du förstår vad jag menar?
Det finns ingen isolering eller annat material runt den biten av röret som går igenom taket.
Var ett tag sen jag vara uppe på vinden men det är säkert några cm mellan röret och takets insida om du förstår vad jag menar?
Bästa svaret
Behöver väl inte vara så bra isolerat - eventuell kondens på insidan rinner ju rakt ner i avloppet. Mitt rör har ingen isolering alls, medan kondensröret från VVX, som är påstucket, har full isolering.
Klicka här för att svara