Hej,

Vi har renoverat vårat badrum, och installerat en dubbelkommod som synes på bilden.

Jag har markerat med en röd pil där avloppet rinner ut, det finns alltså bara ett avlopp ut.

Problemet är att det samlas vatten i det vänstra handfatet, dvs det rinner inte ut så snabbt, väldigt långsamt!

Jag har en tanke om hur en bättre lösning skulle vara, därför har jag bifogat ett förslag också där den blåa markören är det nya röret till avloppet, jag är dock osäker på om det kan bli fel med vattenlåset på något sätt. Jag kommer att behöva såga i kommoden förmodligen, därför har jag svårt att testa min lösning och vänder mig därför hit för att få förslag/tips på bästa lösningen!

Mvh Magnus

• Dubbelkommod med rörinstallation under diskbänkar, röd pil visar avloppsutgång, förslaget markerat med blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under dubbelkommod i badrum med rörledningar, röda pilar markerar befintligt avlopp och blått föreslagen ny rörledning.
    Skapa konto
Vatten har ju den egenskapen att det sällan rinner uppåt. Så visst är ditt förslag en klar förbättring, givet förutsättningarna. Som det ser ut idag - detta det går ju icke, där ska ju vattnet nästan upp över bottennivån i vänstra handfatet.

Vattenlåsen är inte något problem; oftast drar man ju avloppet rakt ner från dem.

Däremot sitter ju avloppsröret i väggen såpass högt att du i praktiken ju får dubbla vattenlås, med de rördragningar som krävs. Det verkar upplagt för problem imho...

• Gilla
JanneS69a och 1 till
  • Laddar…
harry73
det känns att det var viktigare för dig att få max förvaring under handfatet än att få till en bra avloppslösning.

Det största problemet (och svårast att fixa är att avloppet kommer för högt ur väggen. Sedan blir vattenlåset för lågt och slangen mellan båda handfat inte är rak.

Sätt vattenlåset direkt under handfatet och leta efter en som tar så lite plats som möjligt. därefter tar du två raka rör som går mot väggen och ansluter där på avloppet. se till att inte få bakfall i rören.
Sedan kan du kolla hur mycket plats du har för förvaring

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Går det inte att bara vrida T-röret framåt istället för uppåt?
Sedan vore det bra med rör istället för flexslang, den är jobbig att göra ren.

Jag skulle plocka bort båda vattenlåsen och bygga vattenlås med avloppsrör istället.

Inget annat lär fungera då avloppet i väggen sitter alldeles för högt.

harry73 harry73 skrev:
det känns att det var viktigare för dig att få max förvaring under handfatet än att få till en bra avloppslösning.

Det största problemet (och svårast att fixa är att avloppet kommer för högt ur väggen. Sedan blir vattenlåset för lågt och slangen mellan båda handfat inte är rak.

Sätt vattenlåset direkt under handfatet och leta efter en som tar så lite plats som möjligt. därefter tar du två raka rör som går mot väggen och ansluter där på avloppet. se till att inte få bakfall i rören.
Sedan kan du kolla hur mycket plats du har för förvaring
Kanontack, detta har jag inte tänkt på, men att man sätter vattenlåset direkt under handfatet såsom du säger så borde det minska motståndet. Jag bifogar en bild på din lösning, detta känns som bästa lösningen just nu.

Ps. Angående att förvaringen var viktigare, där har du dessvärre fel ;)

• Vattenlåsinstallation under handfat med ritade pilar som visar vattenflödet och kryss som indikerar problemområden.
    Skapa konto
Anna_H Anna_H skrev:
Går det inte att bara vrida T-röret framåt istället för uppåt?
Sedan vore det bra med rör istället för flexslang, den är jobbig att göra ren.
Det skulle förmodligen vara bättre än dagens lösning, men det finns inte plats för detta.

Haba_tsutt Haba_tsutt skrev:
Här kanske du hittar lite inspiration.
[länk]
Tack för tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.