Hej. Köpte en diskmaskin igår och installera den.
Den är begagnad är.
Modell: candy cdcf 6

Problemet är att jag startar ett program så går den kanske 20 min sen när den ska tömma så piper den med väldigt täta signaler och Eco lampan blinkar konstant och pumpen går men sen slutar den bara.. vet inte om de är någon frukost eller liknande?
Kanske pumpen?
Tacksam för svar

Redigerat:
harry73
Är disken ren och diskmaskinen tom på diskvatten?
För då funkar den. Kanske ett kort program för att spola glasar?

Disken är ren men blöt.
Nej inte tom på vatten..
De är en bänk diskmaskin så tvtittande man under den så är de en massa vatten under den..

Har provat 3 olika program alla beter sig likadant..

harry73
Då verkar du ha ett problem med avloppet/pumpen. Diskmaskinen börjar med spolprogrammet, när den sen försöker pumpa bort spolvattnet går det inte och hamnar den i någon felkod och avslutar diskprogrammet.

Kolla var vattnet under diskmaskinen kommer ifrån / häng avloppslangen i en hink / kolla filtret. Då får du kanske en bättre bild av var det går fel och vad som är problemet

Men de knepiga är att under programmets gång så pumpar den ju ut vatten..? Men inte senare?

Vanliga golvstående maskiner har ju numera i princip alltid läckageskydd. De har en detektor i botten som känner av om det läcker vatten, stänger av sig med en felkod.

Det låter ju som du har en läcka, maskinen kanske har läckage detektor som löser ut. även om det är mindre vanligt (tror jag) för bänkmaskiner.

De står i manualen att den har overflow protection

Men hittar inget om varför den piper.. borde ju stå någonstans..

Då piper den troligen som varning för "overflor protection".

Så om du hittar varför den läcker och åtgärdar det så kan den fungera sedan.

Screenshot_20160405-110036.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kan du inte se var vattnet kommer ifrån?

hempularen skrev:
kan du inte se var vattnet kommer ifrån?
Har inte undersökt noggrant.. vet att den piper som ett as och de går inte att göra någonting.. plus att pumpen pumpar på en stund efter pipande slutat men de kommer inga mängder med vatten.. De kommer underifrån från mitten v maskinen tror jag

hempularen skrev:
Då piper den troligen som varning för "overflor protection".

Så om du hittar varför den läcker och åtgärdar det så kan den fungera sedan.

1459882433854-965767063.jpg
Skapa konto

Här är problemet.. när den fyller så kommer vattnet till frigolit grejen som troligen lyfter sig till en viss gräns o slår på en brytare...

1459882573857-730919517.jpg
Skapa konto

Där under dem genomskinliga behållaren ser de ut som att det läcker när han öppnar för vattnet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.